„Dej se očkovat, jinak se brzy uvidíme. Pohřební ústav.“ Drsná reklama má podpořit očkování
Spojené státy se všemožně snaží motivovat své občany k tomu, aby se nechali očkovat proti covidu-19. Úřady, firmy a restaurace nabízejí lidem finanční odměny, jídlo zdarma, poukázky na luxusní dovolenou nebo lístky na baseball. Plně očkováno je ale jen něco málo přes 50 procent Američanů. Reklamní agentura BooneOakley zašla o krok dál, místo motivačních dárků lidi, kteří odmítají očkování, varovala, že skončí v pohřebním ústavu, uvedla stanice CNN.
Vůz s reklamou na pohřební ústav Wilmore Funeral Home objížděl v neděli stadion ve městě Charlotte, kde se zrovna hrál zápas mezi družstvy Carolina Panthers a New Orleans Saints. „Nedávejte se očkovat,“ hlásal nápis na autě. To většinu lidí zarazilo a jak ukazují analýzy dat, stovky z nich navštívily adresu pohřebního ústavu, nebo volaly na jeho telefonní číslo.
Háček je v tom, že žádný pohřební ústav Wilmore Funeral Home neexistuje. Pokud se Američané podívali na internetové stránky uvedené na reklamní dodávce, dostali se sice na jeho stránky, tam na ně však čekal další drsný slogan: „Pokud se nedáte očkovat, brzy se uvidíme. Váš pohřební ústav Wilmore Funeral Home.“
„Je načase, aby lidé pandemii znovu začali brát vážně,“ vysvětlují zástupci agentury. „Je jasně vidět, že konvenční reklamy a výzvy typu: Jděte na očkování nebo Nechte se očkovat, nefungují,“ tvrdí šéf agentury David Oakley. „Chtěli jsme udělat něco jiného, ukázat jinou perspektivu, která šokuje lidi, a ti si pomyslí: No, ježišikriste,“ vysvětlil Oakley.
Důvod kontroverzní reklamy
Na stránkách agentury mohou lidé kliknout na odkaz „Dejte se hned očkovat!“, který je odkáže na očkovací centrum. V Severní Karolíně, kde se město Charlotte nachází, je nízká proočkovanost, obě dávky vakcíny zatím obdrželo jen 48 procent obyvatelstva. „Myslím, že hlavním důvodem, proč jsme takovou reklamu vytvořili, bylo to, že opravdu chceme, aby se lidé nechali očkovat. A jestli si na vakcínu díky našemu billboardu zajde aspoň jeden člověk, považuju kampaň za úspěšnou. Jeden jediný člověk a bude to všechno stát za to,“ sdělil pro CNN.
Neděli a fotbalový stadion si vybrali pracovníci agentury záměrně, věděli, že je to ideální příležitost, protože tam bude hodně lidí. „A chtěli jsme, aby mluvili o něčem jiném než o zápasu,“ přiznal Oakley. „Je to dobrý marketing. Jela jsem okolo a před dodávkou s billboardem stál dost velký dav lidí. Rozhodně něco takového zvládlo upoutat pozornost. Ta zpráva byla šokující. A pak jsem viděla, že je to pohřební ústav,“ vypověděla marketingová expertka Katie Guentherová z města Charlotte, která už je očkovaná.
„Frustruje nás to, že se spousta lidí odmítá dát očkovat,“ přiznal Oakley. „Tak jsme přemýšleli, co bychom mohli udělat, abychom pomohli,“ objasnil šéf reklamní agentury. „Přemýšleli jsme nad tím, které odvětví vedle nemocnic se nejvíc potýká s neočkovanými lidmi – odpověď byla jasná. Pohřební ústavy a služby,“ uvedl Oakley.
Kampaň zafungovala
Spolupráci následně navázali s očkovacím centrem StarMed, právě na jejich stránky odkazuje odkaz na webu imaginárního pohřebního ústavu. „Jako zdravotnická organizace byli z našeho nápadu nejprve trochu, řekněme, nervózní. Popravdě i my jsme byli nervózní. Souhlasili však, abychom dvě stránky propojili,“ popsal Oakley.
Vypadá to, že odvážný krok reklamní agentury zabral, podle šéfa marketingového týmu střediska StarMed Adama Hummella zaznamenali větší zájem o očkování. Hummel kooperaci s reklamní agenturou uvítal, dodal navíc, že BooneOakley přichází většinou s věcmi, které lidi zarazí a přinutí diskutovat nebo jednat. „Myslím, že auto s nápisem Nedávejte se očkovat, které stojí uprostřed pandemie na frekventovaném místě, má tu moc,“ prohlásil Hummel.
No vidite a ja zase videla noviny ze Skotska, ktere nejsou kontrolovany 1% mocnych a clanek ktery rika, ze vsichni lide co umiraji v nemocnici jsou plne okcovani.
tak si vyberte