Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 14°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

„Podobní lidé nám nikdy nevolali.“ Covid překvapil i dluhové poradny, jak fungují?

Autor: Markéta Mikešová - 
12. prosince 2020
05:30

Covid nevymazal ze světa stávající problémy. Naopak je v mnoha případech ještě prohloubil, jako třeba dluhy. S těmi se kvůli pandemii nově začala potýkat i střední třída, tedy lidé, kteří dosud nic podobného řešit nemuseli. „Takhle situace ukázala, že do průšvihu se dostanete, ani nevíte jak,“ říká Martin Kovalčík z Člověka v tísni. Právě tato organizace provozuje v Česku síť poraden, na které se mohou obrátit osoby, které nevědí, jak vystoupit ze začarovaného kruhu půjčovní peněz a dluhů. Jejich pracovníky v posledních měsících nejvíce překvapilo, jak se proměnila skladba klientů.

Když se řekne člověk, který nedokáže splácet půjčky, panuje představa, že obvykle jde o někoho sociálně slabšího, třeba z regionu. Koronavirus ale tuto představu zcela roztříštil. Do dluhových problémů se dostali i lidé ze zajištěných rodin a s vysokým životním standardem, kteří měli tu smůlu, že jejich obor byl krizí postižen více než jiné. Najednou museli řešit, že ztratili práci a nemohou vyhovět vysokým splátkám, které si v minulosti nastavili.

„Volá více lidí na helplinku. Ale hlavně volají lidé, kteří by nás nikdy před tím nekontaktovali,“ popsal Kovalčík pro Blesk Zprávy. Člověk v tísni byl zvyklý, že služeb jeho dluhových poraden nebo poradní telefonní linky vždy využívala určitá skupina lidí, teď se ale zcela proměnila. Kovalčík podotkl, organizace za 20 let svého fungování takovou klientelu nepamatuje – dobře postavené lidi.

Pohádka skončila zapomenutými splátkami

Nejlépe to ukazuje příběh muže, který během covidu vyhledal pomoc Člověka v tísni. „Pracoval v mezinárodní nadnárodní firmě, v pozici vysokého manažera. Byla to pohádka, skoro celovečerní film, kde by ho hrál Richard Gere. A teď nám volal na hotlinku a žádal o pomoc,“ popisuje Kovalčík případ, který pracovníky překvapil.  

Tento muž totiž pracoval na trhu, který koronavirus zasáhl velmi brzo. Firma mu dala výpověď ještě před tím, než nemoc vůbec začala být tématem v Česku. „Tak začal shánět práci. A když se ptal na stejné pozice nebo podobné v jiných firmách, tak zjistil, že v té firmě, ve které pracoval, mu umožnili raketový vzestup. Což ale způsobilo při hledání práce, že mu všude řekli, že je příliš mladý,“ vypráví zástupce organizace.

Následně si zkusil najít práci na nižší pozici. „Tam se mu ale zase stalo, že mu říkali, že má příliš velkou kvalifikaci,“ pokračuje Kovalčík. Exmanažer se dostal do komplikované situace, byť schopnosti měl, nikdo ho zaměstnat nechtěl. Práci přitom potřeboval – v minulosti si vzal půjčku, u které měl nastavené určité splátky. Dříve s tím problém neměl, bývalá firma ho platila královsky. Ale to se při ztrátě zaměstnání změnilo.

Dokonce se v jeden moment se splátkou opozdil. Když proto přišlo moratorium na odklad půjček, banka jeho žádost zamítla. Nechal to ale být, už se potřeboval nějak živit a začal podnikat. „To řešil primárně a tady na to (svůj dluh, pozn. red.) zapomněl. Po dvou měsících mu volala banka a v tom momentě kontaktoval Člověka v tísni,“ říká Kovalčík.

Muž se dle slov zástupce organizace velmi omlouval, přiznal ale, že poprvé v životě neví, co má dělat. Nebyl na problémy tohoto druhu zvyklý, ani nečekal, že by je někdy musel řešit. Pracovníci dluhové linky mu nakonec pomohli, Kovalčík ale upozorňuje, že případů jako bývalý manažer registruje Člověk v tísni kvůli covidu celou řadu.

„Když vezmete naše standardní klienty, se kterými pracujeme dlouho, tak ti lidé vědí, co mají dělat. Oni jsou s úřady v kontaktu, podobné situace už řešili dříve, vyřizují dávky (…) ale lidé ze střední třídy tohle vůbec neznají,“ konstatuje zástupce. Podle něj do všeho vstupuje psychický faktor, někdo si ani nechce přiznat, že se dostal do úzkých. Přitom vzniklá situace ani nemusí být jeho chyba, koronavirus ukázal, že problémy mohou přijít, ani nevíme jak. I proto je podle Člověka v tísni důležité dopředu si vybírat takové finanční instituce, které s klienty jednají slušně.  

Kovalčík: Není ostuda vyhledat pomoc

Jak obecně fungují vaše dluhové poradny? Co je jejich účelem?

Pomoc zadluženým lidem nabízíme jednak v rámci klasického dluhového poradenství, kdy se pracovník setkává se svými klienty v některé z našich regionálních kanceláří. Druhým způsobem pomoci je mobilní verze poradenství, kdy poradce nefunguje pouze na jednom místě, ale objíždí několik měst, kde má na předem určený čas pronajaty prostory na místním městském úřadě či jinde. A třetím tipem pomoci je poradenství „na dálku“, což představuje především naše help linka 770 600 800, kde od pondělí do pátku od 9 do 17 hodin (v akutních případech lze volat až do 22 hodiny) nabízejí pomoc a radu naši nejzkušenější poradci.

Kolik jich máte a kde je člověk najde?

V současnosti je vše samozřejmě limitované situací ohledně covidu, která se navíc každou chvíli mění. Proto bych nyní především doporučil využívání výše zmíněné help linky, jejíž provoz jsme během koronakrize posílili tak, abychom byli schopni zvládnout nápor volajících, který skutečně nastal (od březnového začátku krize nám volalo přes 3000 lidí, což je o polovinu více než za celý loňský rok). Jinak působíme v sedmi krajích ČR, kde lze najít i naše standardní dluhové poradce. Co se mobilního poradenství týče, tak v současnosti nabíráme a školíme nové lidi, kteří by od začátku roku měli postupně obsloužit dalších cca 60 měst po celé České republice.

Jací lidé vám před koronavirem běžně volali? Dá se říct, že by je něco spojovalo?

Obecně řečeno to byli (a stále jsou) lidé, kteří nezvládají své dluhy. U některých situace zašla až tak daleko, že čelí jedné i více exekucím a nevědí co dál. Jiní by chtěli dosáhnout oddlužení, ale nevědí, jak na to. Nebo to jsou lidé, kteří si v minulosti vzali nevýhodnou půjčku a nyní čelí jejím důsledkům. A nevolají pouze samotní dlužníci, velmi často se také ozvou jejich příbuzní či známí, kteří by jim chtěli pomoci. V současnosti je situace odlišná v tom, že naše služby využívají i lidé, které by to dříve rozhodně nenapadlo. 

Jak se s klienty pracuje? Co s nimi řešíte nejdříve?

Nejdříve jejich situaci zmapujeme a zjistíme, jaký je reálný stav jejich případu. To bývá většinou velmi nepříjemné až traumatizující, zároveň jde ale o nezbytný odrazový můstek k nalezení skutečně funkčního řešení. To poté ve spolupráci s klientem hledáme. Může jít o zprostředkování kontaktu s věřitelem, pomoc při domlouvání splátkových kalendářů, podpora při podávání oddlužení či pomoc ve chvíli, kdy jsou vůči dlužníkovi uplatňovány nefér postupy. V současnosti témat samozřejmě přibývá s tím, jak důsledky současné krize dopadají na další a další rodiny. Mimochodem kromě samotné pomoci je pro volající na help linku velmi cenné i to, že zjistí, že v podobné situaci nejsou sami, a že není žádnou ostudou, když volají o pomoc. To se týká především právě lidí, kteří byli zvyklí své trable doposud řešit vlastními silami.

Blíží se Vánoce, to bývá období, kdy si lidé berou nejvíce půjček. Proč jsou zrovna svátky tak rizikové?

To máte pravdu. Proč tomu tak je, je otázkou spíš pro psychology či sociology, ale osobně si myslím, že se za tím skrývá pochopitelná touha každého z nás udělat svým blízkým krásné Vánoce. Nicméně zde je potřeba si uvědomit, že žádné dárky nestojí za to, aby se rodina za pár měsíců stala klienty Člověka v tísni, protože jim na dveře klepe exekutor. Místo toho, aby se rodina zadlužila, je lepší vzít rozum do hrsti a na svátky se třeba podívat trochu jiným způsobem. Místo půjčky na novou televizi lze třeba prohrabat archiv fotek za tento rok a nechat rodině vyrobit kalendář připomínající jeho nejhezčí chvíle nebo třeba navštívit náš web www.skutecnydarek.cz a koupit některý z certifikátů, kterým pomůžete lidem, kteří se ocitli v tísni. Na to není třeba půjčky a zároveň to udělá spoustu radosti.

Máte dojem, že by se dluhová problematika v posledních letech zlepšila? Případně co blokuje zlepšení situace?

Tady se obávám, že neexistuje žádná příjemně pozitivní odpověď. Ještě před krizí se počet exekucí v ČR pohyboval okolo 4,5 milionu. A obávám se, že se toto číslo v příštím roce ještě zvýší. O jak velký nárůst půjde, bych nerad spekuloval, ale obávám se, že to nebude zrovna malé číslo.

Je něco, co byste v souvislosti s dluhy Čechům vzkázali?

Buďte opatrní, nepůjčujte si, pokud opravdu nemusíte, a pokud se dostanete do problémů, nikdy nestrkejte hlavu do písku a vyhledejte pomoc. Začít můžete u nás či některé z dalších organizací, které podobně jako Člověk v tísni nabízejí své služby zdarma.

Zasáhl covid nějakým způsobem i Člověka v tísni? Proměnila se během krize jeho činnost? Premiér Babiš na jaře přímo uvedl, že „postrádá pomoc neziskového sektoru“.

Samozřejmě že zasáhl, stejně jako každou firmu, organizaci, spolek či rodinu v této zemi. Kromě dalšího jsme museli řešit, jakým způsobem poskytovat naše služby tak, abychom dokázali bezpečně pomoci co nejvíce lidem. A to jak u nás, tak i ve světě. Nastavovali jsme fungování organizace v home office režimu, což zrovna v případě Člověka v tísni není nic jednoduchého. Řešili jsme výpadky pracovníků, kteří onemocněli. Zkrátka i nám převrátil covid život zcela naruby, ale učíme se s tím vypořádávat a pevně doufám, že vše zvládáme postupem času líp a líp. A co se onoho výroku týče, ten bych nerad komentoval, ale věřím, že dnes by již nic podobného nepadlo.

Kontakt na dluhovou help linku Kontakt na dluhovou help linku | Člověk v tísni

Silvia Pokorná ( 30. prosince 2020 18:23 )

Dluhy je potřeba řešit co nejdříve, někdy je lepší se uskromnit, přestěhovat do menšího a vše co nejdříve vše splatit. Pokud má dlužník nemovitost, tak ji může pronajímat a tím získat peníze na splátky. Někdy už se to vyhrotí a hrozí prodej exekutorem, v takovém případe je fajn využít investora a později zpětný odkup nemovitosti zpátky, navíc dlužník po oddlužnění dál bydlí ve "svém" http­s://za­chran­nasit­.cz/zp­etny-odkup/. Vždy ale co nejdříve hledat řešení, hlava v písku nikomu ještě splátky neuhradila.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa