Smartwings budou od státu chtít 900 milionů. Chystají i rezervu na druhou vlnu

Autor: ČTK, sova - 
5. června 2020
14:35

Letecká skupina Smartwings požádá stát o půjčku ve výši 900 milionů korun. Další zhruba miliardu korun by do firmy měli vložit její akcionáři. Uvedl to server Lidovky.cz. Valná hromada firmy se ve čtvrtek dohodla, že v případě dohody se státem budou záchranu firmy financovat všichni akcionáři. Zároveň byl schválen finanční model společnosti.

Předseda představenstva a spolumajitel Smartwings Jiří Šimáně v minulých dnech v médiích přitom uvedl, že firma bude potřebovat až dvě miliardy korun. Podle serveru se však nakonec bude ucházet přibližně o 900 milionů, a to formou státní půjčky nebo státní garance za komerční úvěr. Stát by za to měl získat místo v dozorčí radě, případně možnost do budoucna ovlivňovat strategii Smartwings.

Valná hromada společnosti se ve čtvrtek dohodla, že záchranu firmy budou při dohodě se státem financovat všichni akcionáři. Zároveň byl schválen finanční plán společnosti, který má vycházet ze závěrů expertní komise ministerstva dopravy. Jeho podobu však firma ani ministerstvo nekomentovaly. Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.

Rezerva 500 milionů pro případ druhé vlny

Podle serveru se akcionáři zároveň shodli, že potřebují z vnějších zdrojů získat 1,8 miliardy. Vedle toho navíc chtějí vytvořit půlmiliardovou rezervu pro případ dalšího odstavení letadel při případné druhé vlně šíření koronaviru.

Zástupci vlády v minulých týdnech připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku, nebo i odkupem celé společnosti. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou.

Meziroční pokles cestujících o 8 procent

Samotná společnost uvedla, že nemá zájem o majetkový vstup státu do společnosti. Opozice případnou státní pomoc kritizuje. Podle ní firma není strategickým podnikem.

Skupina Smartwings loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti roku 2018 to bylo o 7,9 procenta méně. Důvodem oslabení byly problémy s odstavenými Boeingy 737 MAX, které mají po celém světě zakázaný provoz.

Nyní skupina čelí finančním problémům kvůli propadu zájmu o cestování v důsledku koronavirové krize.

Schlafenberg ( 5. června 2020 19:06 )

Já chci od státu taky 10 milionů na vilku ...

Georgenakloneny ( 5. června 2020 16:55 )

a pro FANDY AVIATIKY či zvídavé čtenáře uvedu zdroj a odkaz : www.st­atis­ta.co­m/sta­tistic­s/2739­41/pri­ces-of-boeing-aircraft-by-type

Georgenakloneny ( 5. června 2020 16:46 )

a dodám ceník Výrobce : BOEING 737-7 92,2 MILIONU USD..... 737 MAX 200 - 115,4 MILIONu USD...... 737 MAX 9 - 119,2 MILIONu USD..... takže žádný- CHIP DEAL

Georgenakloneny ( 5. června 2020 16:22 )

a můj předpoklad je, že ani jedno PŘIŠPENDLENÉ letadlo - NENÍ v ÚČETNÍM majetku Letecké společnosti ! V momentě ÚPADKU ostrouhají všichni a letadla se stanou MAJETKEM - Bank či výrobců pokud NEBYLY SPLACENY protože jedno takovéto letadlo stojí bratru : BOEING 737 -8 MAX je kolem 115,4 MILIÓNU USD ! JEDNO ÉRO !

Georgenakloneny ( 5. června 2020 16:10 )

jsem zvědav KDO si tuto investici vezme na Triko ? Jelikož až SMRDÍCÍ KŔÍDLA na sebe VYHLÁSÍ ÚPADEK a stanou se NEPOSTIŽITELNÝMI - KDO to UHRADÍ ? Za mě OSOBNĚ - ABSOLUTNĚ NIC ! Měli by jste se poučit o ÚPADKU největší CK THOMAS COOK TRAVEL !!!

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud