Smartwings chtějí po státu pomoc s dvoumiliardovým úvěrem. Krach v řádu týdnů?

Autor: ČTK - 
4. června 2020
06:00

Česká letecká společnost Smartwings potřebuje získat od státu půjčku nebo záruku za komerční úvěr ve výši 1,7 až dvě miliardy korun. Mladé frontě Dnes (MfD) to řekl spolumajitel a předseda představenstva společnosti Jiří Šimáně. Firma podle něj skončí, pokud garanci nezíská v řádu týdnů.

Skupinu Smartwings, pod kterou patří také České aerolinie, čelí finančním problémům kvůli propadu zájmu o cestování v důsledku koronavirové krize. Firma žádá o pomoc kromě Česka i v Maďarsku a zkoumá možnost podpory v Polsku.

O potřebě získat od státu úvěr nebo garanci pro komerční půjčku, hovořil Šimáně již dříve. Dosud ale neuváděl, kolik peněz firma k přežití potřebuje.

„Správné číslo podle byznys plánu, který jsme zpracovali a který má ministerstvo dopravy k dispozici, se bude pohybovat mezi 1,7 až dvěma miliardami korun,“ sdělil Šimáně MfD. Taková částka by podle něj měla dostačovat. „Ale férově musím říci, že může přijít další vlna epidemie koronaviru a stát bude muset pomoc poskytnout i nadále,“ dodal. Na dotaz deníku, co se stane, pokud stát během několika týdnů garance neposkytne, Šimáně uvedl, že firma skončí.

Peníze na platy a splátky letadel

Výměnou za úvěr či garanci by stát mohl získat místo v dozorčí radě Smartwings a tím mít tok peněz pod přímou kontrolou. „Může říci, že to půjde jen na splátky letadel, do platů zaměstnanců společnosti. Těch způsobů je mnoho,“ řekl Šimáně MfD. Smartwings již dříve uvedly, že nemají zájem o majetkový vstup státu do firmy.

Kromě Česka žádají Smartwings o pomoc také v Maďarsku, kde mají umístěna dvě letadla. Firma zkoumá i možnost požádat o podporu také v Polsku. „Jednání v Maďarsku vypadají slibně, v Polsku jsme na začátku,“ řekl Šimáně MfD.

Havlíček má Smartwings za strategickou firmu

Zástupci vlády v minulých týdnech připustili, že by stát mohl dopravci pomoci, například formou úvěru, garance za komerční půjčku nebo i odkupem celé společnosti. Ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček (za ANO) koncem května uvedl, že Smartwings jsou strategickou firmou, preferuje však řešení v rámci společnosti a případný odkup firmy je až poslední variantou. Opozice případnou státní pomoc kritizuje. Podle nich firma není strategickým podnikem.

Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie, loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Oproti roku 2018 to bylo o 7,9 procenta méně. Důvodem oslabení byly problémy s odstavenými Boeingy 737 MAX, které mají po celém světě zakázaný provoz.

Smartwings patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.

hab-art ( 4. června 2020 09:33 )

rozdíl v tom jestli zkrachují dnes nebo na podzim je v tom, že stát ušetří 2 miliardy korun!

zdenek43 ( 4. června 2020 08:45 )

4.2020 ..... Šimáně pro HN: Nevěřím, že čínský akcionář Smartwings pomůže. Pálíme 150 milionů měsíčně ..... !!??!!

Čínská státní firma CITIC dosud nepřišla s žádnou nabídkou pomoci strádající letecké skupině Smartwings, kde vlastní téměř polovinu. „A nevěřím, že to udělají,“ uvedl spolumajitel a šéf Smartwings Jiří Šimáně v rozhovoru pro Hospodářské noviny. Účast čínského státu v akcionářské struktuře české letecké společnosti přitom označil za „ne zrovna šťastnou“. Číňané buď nechodí na valné hromady, nebo na návrhy partnerů nereagují.

„Uvědomuji si, že je to komplikace. Je potřeba říct, že jsme byli ti poslední, kdo chtěl, aby akcie skončily v rukou čínského státu. Než si akcie koupili od konkurzního správce CEFC (zkrachovalá čínská společnost, původní akcionář Smartwings, pozn. red.), tak jsme je žádali, ať akcie prodají nám. Dali jsme jim velmi dobrou nabídku,“ uvedl Šimáně.

!!??!!

zdenek43 ( 4. června 2020 08:29 )

nazorna ukazka toho , jak TO dopada , kdyz se do KSEFTU montuji S O U D R U Z I - soudruzi-pratele z CSSD a jejich pratele !! soudruh-pritel Milos Z E M A N !! a soudruh-pritel Jaroslav T v r d i k ......

... 2015 TO BYLO RADOSTI - TO BYLO SLAVI ..... Čínská expanze v Česku pokračuje, chtějí největší aerolinky ... Čínská skupina CEFC dojednala další obchod: zřejmě získá podíl v největších tuzemských aerolinkách Travel Service, a tím i v Českých aeroliniích. Jednání o prodeji potvrdil také prezident Smíšené česko-čínské komory a bývalý šéf ČSA Jaroslav Tvrdík ... !!!!! ... o transakci dokonce osobně jednal prezident Miloš Zeman během své návštěvy Pekingu.... !!!!!

Prezident CEFC Čchan Čchao-tuo se sešel v Praze se Zemanem loni v prosinci. Čchan Čchao-tuo řekl, že si CEFC vybrala Prahu jako svou základnu v Evropě a J&T za hlavního evropského partnera. Oznámil také, že společnost chce v ČR investovat až 19 miliard korun. Letos v květnu získala CEFC za 78,95 milionu eur (zhruba 2,17 miliardy korun) pětiprocentní podíl v česko-slovenské finanční skupině J&T. Počátkem září byl její podíl prostřednictvím dceřiné společnosti navýšen na deset procent a firma by měla zájem o navýšení podílu na 30 procent. Smlouva o strategické spolupráci mezi CEFC a J&T byla podepsána již loni v říjnu při návštěvě prezidenta Miloše Zemana v Číně....

pinda11 ( 4. června 2020 08:08 )

Jenže ty děla jsou alespoň ve vlastnictví státu, tady jde o lití prachů do děravé vany. Mají vydat akcie, stát by měl dividendy a případně by je mohl prodat.

matos ( 4. června 2020 08:01 )

Ať z krachují ihned. Miliardář Vik jenom chodi s nataženou rukou a chce miliardy. Sám jich má hodně, ale svojí firmě sám nepomůže. Az vytriska peníze, tak piloty a letušky propustí, co propustí -vyhodí, tak jak to dělá dodnes.kámoš Babise

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud