Miliardář Dlouhý popsal dva měsíce pekla. A vouchery místo letenek? „Absolutně nefér“
Statisíce zrušených letů během několika dnů. Tato noční můra se stala realitou pro majitele nejúspěšnějšího vyhledavače letenek Kiwi.com, Olivera Dlouhého (32). Po dvou měsících pekla, kdy ve dne v noci se svým týmem hledal řešení krize, začíná budoucnost leteckého sektoru vidět opět optimisticky. Proč většina zákazníků stále ještě čeká na vrácení peněz i o neférovosti voucherů otevřeně promluvil v pořadu Epicentrum.
Když se pod vlivem opatření proti koronaviru ze dne na den začaly uzavírat hranice a rušit lety, změnil se svět čerstvě oceněného podnikatele roku 2019 Olivera Dlouhého od základů.
„Měsíc až dva, spíše dva měsíce pekla, kdy celý náš tým makal 24/7, takřka jsme nespali… Bylo to hodně složité období,“ vzpomínal na letošní turbulentní jaro s tím, že se jich týmu provedlo vyřešit většinu problémů a nyní se už snaží pozitivně dívat do budoucnosti.
Přesto, že do koronavirové krize vstupoval Oliver Dlouhý poměrně optimisticky, nyní přiznává, že realita krize předčila i ty nejčernější scénáře. „Je to mnohem horší, než jsme si vůbec na začátku dokázali představit a teď doufáme, že to obnovení letecké dopravy na předkoronové úrovně se stane někdy koncem příštího roku,“ zmínil v Epicentru Blesk Zpráv.
Jako ve válce
Mladý miliardář ve středečním Epicentru zmínil, že podle něj horší krizi nejen v leteckém sektoru, ale v podstatě na celém světě, většina z nás nezažila. „Těmi následky a tím, co se děje, je to srovnatelné s nějakou spíše válkou,“ řekl a dodal, že na druhou stranu, válka poničí infrastrukturu a tady došlo jen k zastaven. Obnovení tedy čeká mnohem rychlejší.
Vzhledem k tomu, že firma Kiwi.com je stoprocentně závislá na možnosti létat, uvedl Dlouhý, že v největším vrcholu krize padly jejich prodeje o 95 procent. „Posledních pár týdnů vidíme trošku zlepšení, ale pořád jsme okolo 90 - 88 procent pod ročním plánem,“ přinal. Přesto v Česku v rámci koronaviru u nich ve firmě nepropouštěli.
Pomalé vracení peněz
Jejich každodenním chlebem jsou mimo jiné i problémy s refundací peněz za zrušené letenky, které úzce souvisí s možnostmi leteckých společností. „V Ryanairu například oznámili, že nebudou vracet finanční kompenzace až do konce krize, což je naprosto vágní označení. Co to znamená? Až bude poslední vyléčenej, nebo až se otevřou hranice, a jaké hranice a tak dále. Takže když už i největší evropská aerolinka tohleto oznámí, tak je opravdu hodně složité s tím nějakým způsobem pracovat,“ přiblížil komplikovanou situaci.
„Chápu rozhořčení zákazníků a snažíme se na aeroliky apelovat. Řešíme i soudní možnosti a právní kroky, ale zatím většina zákazníků bohužel musí čekat,“ prozradil Dlouhý a přiznal, že počty vyřešených zrušených letů jsou jen jednotky procent.
Neférovost voucherů
Na návrh Evropské komise, aby letecké společnosti poskytovaly svým klientům za zrušené lety nejméně rok platné vouchery, má jasný názor. „Já tohohle nejsem moc velkým fanouškem, protože velká část zákazníků tam jela kvůli nějaké události, řekněme měli letět v březnu na svatbu, která se odehrála. A teď už tam ten zákazník letět nechce nebo nepotřebuje,“ vysvětlil.
Pokud zákazník voucher akceptuje, například při příslibu zvýšení hodnoty, tak je to podle jeho slov v pořádku. „Ale nutit zákazníky si ty vouchery vzít a zadržovat jim peníze, tak to mi příjde absolutně nefér,“ řekl Dlouhý v Epicentru.
A soudruh estébák Babiš má už dost?