Smartwings potichu propouští piloty, říká jeden z nich. Aerolinky přiznávají jednotky lidí
Pomozte nám, nebo budeme muset přistoupit k masovému propouštění, říká již několik týdnů letecká skupina Smartwings. Dosud o této situaci hovořila tak, že teprve nastane – pokud nezíská státní úvěr. Jenže k propouštění podle všeho již přistoupila. Výpověď obdrželo minimálně 20 pilotů, prozradil Blesk Zprávám jeden z propuštěných zaměstnanců, a dokonce už v březnu. Podle mluvčí společnosti Vladimíry Dufkové se Smartwings rozloučily s jednotkami pilotů.
Muž, jehož jméno redakce zná, pracoval u Smartwings jako pilot tři roky. Že koronakrize tvrdě zasáhla letecký průmysl a muselo se přejít k mimořádným opatřením, chápe. Víc než samotné propuštění mu proto vadí styl a okolnosti, za kterých výpověď dostal. Souvisí to s tím, že v nedávné době si dělal tzv. typovku na Boeing 737, do které investoval velké množství peněz. A výpověď dostali jen piloti, kteří si toto školení stejně jako on zaplatili sami. Typovkou se označuje kvalifikace pro řízení určitých druhů letadel.
„Každý pilot má typovku. To znamená, že máte hotové papíry a teď se necháte školit na Boeing, a ta typovka stojí 25 tisíc eur, kolem 700 až 800 tisíc korun. Já jsem byl vzatý v roce 2016-2017, že prý když si to zaplatím sám, tak tam můžu létat. Bohužel se tak nestalo,“ sdělil muž. Místo pevného místa dostal výpověď, kterou mají Blesk Zprávy k dispozici.
„S ohledem na skutečnost, že Vaše pracovní místo se v důsledku organizační změny zrušuje dnem 31. 3. 2020, zaměstnavatel Vám s účinností ode dne 1. 4. 2020 do dne skončení Vašeho pracovního poměru u zaměstnavatele není schopen přidělovat práci,“ stojí v dokumentu s tím, že pilotův poměr končí 31. 5. 2020. Podepsán je Roman Vik, generální ředitel a spoluvlastník skupiny Smartwings.
Ti piloti, kterým školení zaplatila firma (respektive jim na to půjčila s úroky), prozatím zůstali. Podle muže je to proto, že by tím Smartwings přišly o investované peníze, k čemuž nepřistoupí. Přesný počet propuštěných pilotů není znám. „Vím o 20, ale asi jich bude víc, 30-40, možná 50. Máme skupinu pilotů, kteří byli propuštěni,“ sdělil pilot Blesk Zprávám. Nicméně právě proto, že jich není málo, nechápe, proč se k tomu firma zatím nikde veřejně nepřiznala. „Když někoho propustím, tak ok, ale ať si za tím alespoň stojím a řeknu pravdu,“ míní pilot.
Řekl také, že vedení společnosti má v celé státní pomoci vedlejší úmysly. Hovořil zejména o Romanu Vikovi. „On má ještě druhou firmu, privátní letadla,“ říká muž. Pronájem privátních letadel Vik společně se spolumajitelem Smartwings Jiřím Šimáněm skutečně nabízí skrze firmu UG Jet, patřící do portfolia Unimex Group. Podle pilota je možné, že případné peníze z pomoci pro Smartwings poputují i do této oblasti. „Vím, že se chtějí dostat k penězům, v podstatě jde o transfer k těm privátním letadlům,“ uvedl. Celkově se mu tak situace nezdá. „Já mam rád anglický fairplay, a tady to zrovna nebylo,“ uzavírá.
Není jich mnoho, říká mluvčí
Mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková potvrdila, že se se strukturou pilotů hýbalo. „Pilotům společnosti Smartwings byly po vzájemné dohodě v rámci přijatých úsporných opatření v souvislosti s covid-19 sníženy úvazky,“ sdělila na dotaz Blesk Zpráv.
I na výpovědi podle ní došlo, souvisí to ale dle jejích slov především s problémy letadel Boeing 737 MAX. „Pracovní poměr byl letos zrušen pouze jednotkám pilotů a proběhl v rámci organizační změny z důvodu nadbytečnosti vzniklé např. v souvislosti s nemožností využívat letadla 737 MAX v letní sezóně,“ vysvětlila mluvčí s tím, že Smartwings zaměstnávají na 640 pilotů.
Že by propuštěných pilotů bylo 20 a více, je podle Dufkové lež. Podle jejích informací se situace týká 13 pilotů.
Nechtějí odkup, ale peníze od státu
Situace ve skupině Smartwings byla velkým tématem celé koronakrize v Česku. Společnost musela stejně jako ostatní letečtí dopravci ve světě kvůli uzavřeným hranicím odstavit letadla, čímž přišla o zdroj příjmu. Ztráty se navíc prohlubují s každým dnem, kdy je cestovní ruch pozastaven. Již od března proto říká, že bude potřebovat pomoc, aby se nedostala do existenčních problémů.
O formě této pomoci se diskutuje. Vicepremiér Karel Havlíček (za ANO) a ministryně financí Alena Schillerová (ANO) opakovaně uvedli, že existuje varianta, že stát by do podniku vstoupil a odkoupil čínský podíl. Smartwings ovšem tento týden sdělily, že o prodej státu nemají zájem, požadují pouze úvěr. Na existující pomocné programy COVID I a COVID II totiž kvůli své velikosti nedosáhnou.
„Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedla firma v prohlášení. „Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu,“ dodala. Pro finanční podporu Smartwings se vyslovily cestovní kanceláře v Česku.
Tak když si lidé zvolili jako vládce této země komunistického tajného agenta a estébáka, tak ať si všechny ty jeho kšefty také platí, mají co si zvolili. Jenom za ty miliardové roušky si jistě přilepšilo mnoho bývalých i současných papalášů. A další stamiliardy daňových poplatníků potečou...