Smartwings jako státní aerolinky? Není to na pořadu dne, míní šéf ČSSD. Proti je i opozice
Neexistuje důvod, proč by se měl stát u letecké společnosti Smartwings angažovat víc než u jiných firem. Na twitteru to uvedl šéf poslanců opoziční TOP 09 Miroslav Kalousek. Zdůvodnění, že stát by měl do Smartwings vstoupit, protože jde o strategický podnik, je podle statutárního místopředsedy vládní ČSSD Romana Onderky PR zkratkou. Řekl to České televizi (ČT). Vicepremiér a šéf ČSSD Jan Hamáček pak v neděli téma rovnou odmítl.
„Nákup Smartwings není na pořadu dne,“ uvedl k plánu vládního kolegy Karla Havlíčka (za ANO) vicepremiér Jan Hamáček (ČSSD) v v České televizi.
O tom, že by stát mohl koupit dominantní, až stoprocentní podíl v letecké společnosti Smartwings, v ČT hovořil ministr dopravy a průmyslu a obchodu Havlíček v sobotu. Rozhodnout se podle něj musí do konce června, projedná to vláda. Individuální bankovní záruku Havlíček také nevyloučil. Vstup do společnosti na úrovni stoprocentního podílu by musel být za částku blížící se nule, záchrana společnosti by nicméně stát vyšla na nízké miliardy korun, upřesnil pro ČTK ministr.
Podle Havlíčka má podnik strategický význam, s tím ale Onderka nesouhlasí. Firma má podle něj do strategického podniku hodně daleko. ČSSD podle něj bude chtít, aby hnutí ANO předložilo seznam takových podniků, pak se lze bavit o tom, jak v nich zachovat zaměstnanost. „Vstup do jakékoli firmy je až ta poslední záležitost, kterou by stát měl dělat. Měla by být promyšlená, projednaná a férová vůči všem strategickým firmám v České republice,“ řekl ČT Onderka.
Kalousek: Nákup by byl drahý i zadarmo
„Neexistuje žádný důvod, proč by se stát měl angažovat víc než u jiných firem. Smartwings má k dispozici programy Antivirus, COVID a kapitál svých akcionářů, jako všichni ostatní. Nákup by byl drahý i zadarmo. Znamenal by přebrání miliardových závazků,“ napsal Kalousek.
Hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) by podle jeho předsedy Tomia Okamury bylo ochotné o návrhu diskutovat, pokud by šlo o součást širší strategie na obnovení národního leteckého dopravce po vzoru nejvyspělejších zemí. „Nicméně pakliže se jedná o návrh ve smyslu, jak ho prezentoval ministr Havlíček, to znamená pomoc soukromému leteckému dopravci z důvodu krize způsobené koronavirem, tak si myslíme, že to není na pořadu dne. Protože prioritou musí být pomoc živnostníkům a malým českým podnikatelům,“ řekl Okamura.
Expert ODS: Ekonomická ‚prasárnička‘. Piráti: Zachraňme jen ČSA
S kapitálovým vstupem do Smartwings nesouhlasí ODS či Piráti. „Pro český stát je jednoznačně výhodnější usilovat pouze o ochrannou známku ČSA a s ní spojená práva na lety do Ruska. Nic víc,“ napsal na twitteru pirátský poslanec Jan Lipavský. „Naše agrosocialistická vláda si myslí, že covid-19 jí umožní realizovat jakoukoliv ekonomickou ‚prasárničku‘ a natlačí nás do polostátní, korporativistické, administrativně řízené ekonomiky,“ uvedl na twitteru poslanec ODS Jan Skopeček.
Za špatný nápad to považuje také lidovecký předseda Marian Jurečka. „Stát sám se nedávno posledního podílu v ČSA za ministra financí Babiše zbavil, tedy argumentace pro strategickou potřebnost tehdy nebyla argumentem neprodávat. Tak proč by stát měl nyní kupovat soukromé aerolinie, nevidím pro to důvod,“ napsal. Vláda by podle něj měla využít dosavadní nástroje pomoci, o kterých hovoří, i pro Smartwings. „Neuměl bych takový krok daňovému poplatníkovi vysvětlit. Proč jednu firmu kupovat a tisíce jiných v problémech ne,“ dodal.
Filip: Vstup do firmy je jednou z možností
Podle předsedy KSČM Vojtěcha Filipa je vstup do společnosti jednou z možností, jak navrátit národního leteckého dopravce do rukou státu.
Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe. Do skupiny patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA). Loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.
a samozřejmě, když je někdo kamarád a oblíbenec, tak uděláme pro stát a pokladnu i ekonomicky nevýhodnou a hlavně nejistou transakci i vzhledem k velikosti té společnosti na trhu. Kalda má pravdu, i zadarmo by to bylo drahé, vzhledem k převzetí závazků společnosti..