Každoroční dilema vánočních svátků: Co dělat s nechtěnými dárky?

  • Autor: ula - 
    26. 12. 2018
    09:30

    Vánoční dárek od někoho blízkého potěší každého. Co ale dělat, když se stejných dárků sejde více nebo něco na dárku nesedí? Pokud je dárek z e-shopu, lze využít práva na odstoupení od smlouvy, tedy jej vrátit. Jaká pravidla platí pro vracení zboží? A jak je to u kamenných prodejen? A jaké zboží nemůžete vrátit? 

  • 1.Kouzelná čtrnáctidenní lhůta

    Zákonem přímo stanovené právo vrátit zboží se týká pouze omezeného okruhu smluv, konkrétně těch uzavřených pomocí takzvané dálkové komunikace (tedy nejčastěji po internetu) nebo mimo prostory určené k podnikání (třeba na ulici).

    Čtrnáctidenní lhůta, kterou občanský zákoník dává na rozmyšlenou, je ale v období kolem Vánoc nedostačující. Kdo nakupoval na internetu s předstihem, mohl se o výhodu vrácení připravit. „Naštěstí řada e-shopů zákazníkům, kteří nakupují s předstihem, jejich aktivitu kompenzuje a dává jim možnost zboží vrátit například do konce roku. Povinnost jít nad rámec zákona sice nemají, ale lákají-li před Vánoci koupěchtivé zákazníky na prodlouženou možnost vrácení zboží, musejí ji dodržet,“ vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení časopisu dTest. 

    Kouzelná čtrnáctidenní lhůtaKouzelná čtrnáctidenní lhůta | 

  • 2.Zboží v původním obalu

    Nakupování a vracení zboží v e-shopech má svá jasná a zákonem stanovená pravidla. Připomínáme, že lhůta na odstoupení běží od převzetí věci. Téměř vše lze během čtrnáctidenní lhůty vybalit a vyzkoušet. Sdělením prodejci, že věc bude zákazník vracet, odstupuje od smlouvy. Na samotné vrácení zboží do obchodu má dalších maximálně 14 dní od chvíle, kdy odstoupil.

    „Zboží vracím kompletní, pokud možno v původním obalu, nepoškozené, ale pokud nese stopy po vyzkoušení, právo odstoupit nezaniká. Prodejce musí vrátit peníze do 14 dnů, ale zpravidla to dělá rychleji,“ doplňuje Zelený.

    Zboží v původním obaluZboží v původním obalu | 

  • 3.Podmínky pro vrácení jsou individuální

    Právně komplikovanější je vracení zboží v běžných obchodech. Zde stále neexistuje zákonné právo cokoliv vrátit zpět bez udání důvodu, a tak si to každý obchod řeší po svém.

    Možnost vrátit či vyměnit zboží je zejména ve velkých obchodech a řetězcích obvyklá, nikoliv však pro podnikatele povinná. Každý rok se stává, že řada spotřebitelů odchází s nepořízenou, protože konkrétní prodejce vrátit zboží neumožnil nebo zákazník nesplnil podmínky pro vrácení, které si každý obchodník může nastavit podle sebe.

    Podmínky pro vrácení jsou individuální a je dobré se podle nich řídit při volbě obchodu, obzvláště pokud si nejsme jisti, zda se s dárkem trefíme. „Většinou budeme k vrácení potřebovat původní účtenku, někdy i obal a všechny visačky. Některé obchody vrátí za nevyhovující zboží peníze, některé jen umožní vybrat si z aktuální nabídky či poskytnou poukázku na další nákup,“ vyjmenovává právník z dTestu.

    Lhůty jsou rovněž individuální, nejkratší začínají na 14 dnech nebo se určí pevné datum, do kdy lze jakékoliv před Vánoci koupené zboží vrátit. Běžná lhůta bývá kolem jednoho měsíce, ale výjimkou není ani delší časový úsek. Konkrétní informace hledejme v prodejních a reklamačních řádech, na účtenkách, ale hlavně se už při nákupech ptejme, zda to půjde, za jakých podmínek a do kdy.

    Podmínky pro vrácení jsou individuální.Podmínky pro vrácení jsou individuální. | 

  • 4.Jak na reklamaci?

    Reklamace dárku se nijak výrazně neliší od reklamace jiného zakoupeného zboží. Problém může nastat, bude-li prodejce chtít prokázat, že zboží je od něho a že je v záruce. Stejně jako u vrácení zboží se často neobejdeme bez účtenky či přímé pomoci toho, od koho jsme dárek dostali. Co když nám ale nechce říct, kolik dárek stál, nebo ho nechceme obtěžovat se zařizováním reklamace?

    Záruka či odpovědnost za vadu je součástí kupní smlouvy mezi prodejcem a kupujícím, v našem případě tedy dárcem. Právo uplatňovat reklamaci má výlučně on. V praxi většinou nikdo neověřuje, zda osoba, která reklamuje a přinese všechny doklady, byla skutečně kupujícím, často to ověřit ani nejde.

    Jak na reklamaci?Jak na reklamaci? | 

  • 5.Postoupení práva reklamace

    Jinak je tomu u e-shopů, které identitu svých zákazníků znají a k reklamaci mohou vyžadovat pověření. Nejčastěji postačí účtenka či faktura. Kdyby kupující nechtěl, aby reklamaci uplatnila konkrétní osoba, asi by jí doklady do ruky nedal. Chceme-li ale problémům předejít a být dobře připraveni, je nejlepší písemně postoupit obdarovanému právo reklamovat („Já, dárce, postupuji právo reklamovat na obdarovaného…“) nebo mu napsat plnou moc k uplatňování práva z odpovědnosti za vady („Já, dárce, zplnomocňuji obdarovaného, aby vyřizoval vše kolem konkrétní reklamace věci a přijímal případná plnění…“)

    „V minulosti se například stávalo, že reklamaci sice obdarovaný úspěšně uplatnil, ale peníze za neopravitelný výrobek přišly na účet dárce, ze kterého bylo vše placeno. Předejít tomu lze při sepisování reklamačního protokolu nebo právě pověřením kupujícího,“ uvádí Zelený. 

    Postoupení práva reklamacePostoupení práva reklamace | 

  • 6.Jak se zbavit dárku

    Prošvihli jste všechny lhůty nebo si z nabídky prodejce nic jiného nevyberete? Nezoufejte, ještě je tu jedna stále populárnější možnost. Povánoční výprodeje nedělají zdaleka jen obchody, ale čím dál častěji i domácnosti samy. Dárky se rozprodávají na inzertních či aukčních serverech nebo po sociálních sítích.

    Příležitostný odprodej domácích přebytků není podnikáním a nemusí se nikam hlásit. Přes inzeráty se dá dobře prodat i nakoupit. Nákup mezi nepodnikateli má ale svá specifika. Předně záruka na zboží automaticky nepřechází, na její převod je třeba zvlášť myslet, jak jsme popsali výše u dárků. „Prodávající nemusí poskytovat záruku jako obchodník, ale ručí za to, že zboží je při předání v pořádku, odpovídá popisu a domluvě. Prodáváte-li cokoliv svépomocí, popište věc přinejmenším tak, aby kupující dostal informace, které by zajímaly i vás samotné“ dodává Zelený. 

    Jak se zbavit dárkuJak se zbavit dárku | 

     

  • 7.Co nemůžete vrátit?

    Vrátit můžete jen ty druhy zboží, které obchod může bez problémů uvést znovu do prodeje. Mezi výjimky, u nichž odstoupení není možné, tak patří zboží upravené podle vašeho přání (například pero s gravírovaným jménem), zboží podléhající rychlé zkáze (v podstatě jakékoliv jídlo) nebo zboží v uzavřeném obalu, které bylo z obalu vyňato a není jej možné vrátit z hygienických důvodů (zubní kartáček nebo rtěnka).

    Dále sem patří zvukové či obrazové nahrávky (hudební alba, filmy na DVD) nebo počítačové programy a hry, pokud došlo k vybalení z původního obalu. Vracet se nedají ani noviny, periodika nebo časopisy – pro knihy však výjimka neplatí.

    Co nemůžete vrátit?Co nemůžete vrátit? | 

Doporučujeme
moiaza ( 26. prosince 2016 11:32 )

 Když někdo neví jaký dárek koupit na Vánoce, je tu jedna dobrá rada. Existuji takové papírky a na nich jsou různé čílice. (hodnoty) Třeba 200, 500, 1000,-5000 Takové papírky se dají do obálky a máte jistotu, že určitě nebudou nevhodným dárkem. Pak se dají ty papírky vyměnit za mnoho věcí Dotyčný má pak starost místo vás.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa