Češi začali nakupovat vánoční dárky. Chtějí elektroniku i retro

Autor: Daniela Soukalová - 
1. listopadu 2016
19:39

Už čtvrtina Čechů podle průzkumu společnosti Slevomat nakoupila nějaký vánoční dárek. Vedou mezi nimi nejen „chytré“ technologie, ale také retro, jako například dřevěné hračky, rybička nebo populární japonská hra Tamagotchi. Podle České obchodní inspekci by si ale lidé před nákupem na e-shopu měli pořádně prověřit nejen identitu prodejce, ale také sídlo. Množí se totiž případy, kdy je fiktivní nebo má sídlo mimo Evropskou unii. Reklamace zboží je pak velice obtížná.

Podle aktuálního průzkumu společnosti Slevomat má už čtvrtina Čechů nakoupené nějaké dárky na Vánoce. Větší část z nich tvoří ženy. „Dvě třetiny zákazníků, kteří již nakupují dárky, jsou ženy. Ty totiž nejčastěji nákupy plánují a dárky shánějí postupně. Naopak muži nakupují více jednorázově a tudíž s větší útratou,“ popisuje ředitelka Slevomatu Marie Chytilová. 

Zhruba dvacet procent nakupujících tvoří partneři, kteří si navzájem nakupují dárky. Z devatenácti procent pak jde o dárky pro děti a až po nich následují dárky pro rodiče či jiné rodinné příslušníky. Jen z pěti procent nakupují lidé dárky pro své prarodiče. Nezapomíná se ale na dárky pro kolegy v práci nebo kamarády. 

I MALL.cz začíná z hlediska prodejů zaznamenávat nejvytíženější dny celého roku. „Nejvíce se v tuto chvíli prodávají dárky pro děti a pro blízkou rodinu, nakupují převážně maminky a obecně dospělí,“ informuje PR manager MALL.cz Jan Řezáč. Mezi nejvytíženější měsíce pak patří listopad a prosinec, kdy dokážou odbavit až 75 tisíc položek denně. 

Hitem Vánoc bude elektronika i retro

Hitem letošních Vánoc bude podle něj jednoznačně chytrá elektronika. Nemusí se však jednat pouze o mobilní telefony či tablety, ale velmi oblíbené jsou také létající drony či kvadrokoptéry. „Dražší drony mohou prostřednictvím zabudovaných Full HD kamer přenášet obraz ze vzduchu živě přímo do chytrého telefonu, což je poslední dobou velikým lákadlem. Za hit u dospělých považujeme také nejrůznější turistickou výbavu,“ míní Řezáč. 

MALL spustil kampaň, která má pomoci uživatelům zjistit, co si přejí jejich blízcí. „Stačí vyplnit jméno a příjmení rodinného příslušníka nebo kamaráda a přes e-mail ho vyzvat ke svěření jeho nejtajnějšího vánočního přání. Odesílatel výzvy, kterému je přání svěřeno, může zůstat až do Štědrého večera v utajení,“ upřesnil Řezáč. 

Mezi nejčastěji kupované vánoční dárky pak patří i předplatné do divadel, sportovní a adrenalinové zážitky nebo permanentka do fitness. Navíc do popředí se vrací věci ve stylu retra. „Retro věci patří mezi šlágry prodejů. Nejenže slouží jako dárek pro děti, ale i jako vtipná vzpomínka na dětství, kterou si věnují dospělí mezi sebou. Přestože je co do technologie předčí nové hračky a vychytávky, stále neztrácejí svůj půvab a nostalgické kouzlo,“ doplnila Chytilová. 

Vrací se tak například zájem o dřevěné hračky, tahouny prodejů pak bývají i ikony let devadesátých a socialismu – jako například nožík rybička, tradiční produkt společnosti Mikov, nebo právě kdysi tolik populární japonská hra Tamagotchi.

Ke slovu přijdou i hrnky nebo zástěry, u kterých se nesplete velikost

První část vánoční kampaně spustila v polovině října i firma ZOOT. „Právě v tento čas každoročně vidíme nárůst návštěvnosti spojené se sháněním dárků. Je zajímavé, že nejsilnějším dnem, co se týče objednávek, pro nás bylo poslední dva roky 9. prosince,“ uvedla pro Blesk.cz mluvčí ZOOTu Andrea Burgerová s tím, že ostrý start Vánoc potom bývá pro Česko a Slovensko polovina listopadu. 

Celoročním bestsellerem bez ohledu na sezónu a počasí jsou pro ně šaty. „Před Vánoci navíc vzroste prodej home decor věcí a doplňků, které jsou často ideálním vánočním dárkem, kvůli tomu, že u zástěry nebo hrnečku se velikost splést nedá,“ upřesnila Burgerová. Navíc na jejich e-shopu vznikla i nová sekce vánoční dárků, v rámci které pomáhají zákazníkům s výběrem vhodných dárků.  

Pokud se přece jen zákazník svým dárkem netrefí, může ho v rámci 90denní lhůty vrátit. U MALLu můžou lidé vracet nevhodné vánoční dárky, které zakoupí už i v tomto období, vrátit v neporušeném stavu a obalu do 15. ledna 2017. Některé e-shopy ale takto dlouho lhůtu nenabízí. 

ČOI: U e-shopů si zkontrolujte identitu prodávajícího a sídlo

„U nákupu po internetu by určitě měl spotřebitel uplatnit právo na odstoupení do 14 dnů bez udání důvodu (to je možné při nákupu ‚na dálku‘). V případě, že tato lhůta uplynula, nemá na to žádný zákonný nárok, může se přesto pokusit s prodejcem domluvit na případné výměně zboží za jiné, ale povinností prodejce to není,“ popisuje mluvčí České obchodní inspekce (ČOI) Jiří Fröhlich. 

U nákupů na internetu doporučuje nejdřív pročíst nezávislé recenze předešlých zákazníků a také to, jestli je u něj uvedena identita prodejce. „Spotřebitelé by si měli při nákupu přes internet ověřovat identitu prodávajícího a zvažovat, zda zaplatí zboží nebo službu předem, neboť se množí případy, kdy je e-shop fiktivní nebo má sídlo mimo Evropskou unii a jediný způsob platby je pouze platba předem,“ varuje Fröhlich. 

Kontrola je podle něj v takových případech velice obtížná a nároky poškozených spotřebitelů jsou jen těžko vymahatelné. „Budete-li uzavírat smlouvu na dálku například s prodejcem z Itálie, Španělska, případně dokonce z Asie, pak počítejte s tím, že právě s ním pak budete řešit případnou reklamaci vadného výrobku, což by mohlo být vzhledem k vzdálenosti (a případně jazykové bariéře) ztížené,“ uzavírá Fröhlich.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi