Úterý 15. června 2021
Svátek slaví Vít, zítra Zbyněk
Polojasno 27°C

E-shopy šidí lidi, kontrolám se smějí. Mládek dá inspekci „větší páky“

Mládek dá kontrolorům větší pravomoce.
Mládek dá kontrolorům větší pravomoce.  (Autor: archiv Blesk.cz)
Autor: mib - 
30. září 2016
05:02

Česká obchodní inspekce (ČOI) zjistila klamavé praktiky a jiná pochybení při internetovém prodeji ve více než osmdesáti procentech případů. Nejčastěji při informování o reklamaci, obchodních podmínkách a nově i o mimosoudním vyjednání. Každoročně pochybení narůstají a nepomáhají ani vyšší a častější pokuty. Resort Jana Mládka připravuje změnu zákona o ČOI, aby její některé pravomoci posílil a pomohl zjednat ve virtuálním tržišti pořádek. Prozatím doporučuje nakupovat jen na ověřených webech. 

Víc než předváděcí akce teď spotřebitele trápí internetoví obchodníci. Inspekci se jim ale nedaří došlápnout na paty, to vyplývá i z počtu odhalených pochybení. Od roku 2014 totiž stále přibývají. Na internetu nakupovalo podle statistik ČSÚ v loňském roce téměř 3,7 milionu lidí nad šestnáct let. Že obliba stoupá, potvrzuje i ministerstvo průmyslu a obchodu. Současné výsledky ukazují, že pochybily čtyři pětiny kontrolovaných obchodů.

„Nejčastěji obchodníci klamou zbožím samotným nebo v obchodních podmínkách. Podmiňují reklamaci tím, že součástí reklamovaného zboží musí být původní obal. Nic takového zákon neříká, pokud si to do obchodních podmínek dávají, tak klamou spotřebitele. Můžou klamat o tom, kdo je provozovatelem obchodu a o tom, zda je uvedené zboží na skladě,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Co platí od 1. května letošního roku a do podmínek prodejců se v drtivě většině nedostalo, je informování o mimosoudním řešení sporů. Skutečného produktu místo makety se tak spotřebitelé nemusí domáhat skrze úřady, prodejce by měl sám zjednat nápravu. Kolik obchodů tuto možnost stále zapírá, se ale projeví až na výsledku příštích kontrol, uvedl Fröhlich.

Podle ministerstva průmyslu a obchodu by měli být zákazníci pořizující zboží na internetu obezřetní a nejlépe ho kupovat na vyzkoušených stránkách. „Nejlépe v takových e-shopech, které již mají prověřené nebo o nichž mají pozitivní reference. V případě konkrétních sporů pak mohou spotřebitelům pomoci také spotřebitelské organizace, které získávají od MPO dotace na své projekty,“ upozornil pro Blesk.cz mluvčí František Kotrba.

Pokuty na obchodníky neplatí

I přestože ČOI „hříšníky“ trestá pokutami, v dalším roce se často z prohřešku nepoučí. Svědčí o tom rostoucí počet pochybení. Podle údajů ČOI to bylo v roce 2014 78,7 procenta, v roce 2015 82,9 procenta a v letošním roce od začátku roku do konce září prozatím už 86,4 procenta z celkového počtu provedených kontrol. Těch se do hledáčku inspektorů dostává okolo tří set. Podle Fröhlicha hlavně na základě udání spotřebitelů.

„Pokud si spotřebitelé stěžují, že si objednali boží a přišel jim padělek, tak provádíme kontrolní nákup. Internetové obchody mají v současnosti nejvíce podání ze strany spotřebitele, to je pro nás klíčovým vodítkem, tolik nemají ani předváděcí akce,“ uvedl Fröhlich.

Podle něj ale nejde o obraz trhu jako takového, protože ke kontrolám dochází právě na základě udání lidí. Pokud je osmdesát procent obchodů nevyhovujících, neznamená to, že je tolik procent závadných obchodů na trhu. „Obchodníci si moc nedělají hlavu s obchodními podmínkami, protože je zkopírují z jiného webu, kde už je to špatně. Do budoucna budeme muset kontroly e-shopů značně zvýšit,“ vysvětlil Fröhlich.



Zpřísnění pokut je také vhodným opatřením, když jsou nedostatky zjišťovány u stejného prodávajícího opakovaně. V letošním roce navíc ČOI kontrolovala více e-shopů než v loni a předloni. „Aby došlo ke zlepšení situace, je určitě důležité, aby ČOI ve svých kontrolách nepolevila a pokračovala v nich i v budoucnu,“ uvedl Kotrba. Pomoci by tomu měla změna zákona o ČOI, která je momentálně v meziresortním připomínkovém řízení. Pravomoci inspekce by měly výrazně posílit.

V roce 2014 bylo kontrol provedeno 862, v roce 2015 se počet zvýšil na 1 194 a letos zkontrolovali od začátku roku do konce září už 902 obchodů, přičemž dalších 71 je rozpracovaných. „Zda bude zpřísňování účinné, když na to internetoví obchodníci neberou ohled, můžeme říci pouze to, že doufáme ve změnu jejich přístupu nejen k dodržování právních předpisů, ale především k samotným spotřebitelům,“ informovala ČOI.

zadnice ( 30. září 2016 15:14 )

A co eshopy, které vezmou peníze za zboží, které vůbec nedodají a nekomunikují?

Zobrazit celou diskusi
Další videa