Zahraniční e-shopy nabízejí širší sortiment a nižší ceny: 6 věcí, na které si dát při nákupu pozor!
-
Možná si nemůžeme dovolit předvánoční výlet do Vídně či Paříže, s pomocí internetu ale hravě zvládneme navštívit zahraniční e-shopy a nakoupit dárky doma z gauče. Zdá se, že Češi a Češky mají ještě z těchto druhů nákupů trochu strach, ale pomalu se otrkávají. Často je zláká představa nižší ceny a většího výběru. Ovšem na pár věcí bychom při nákupu online z ciziny neměli zapomínat, abychom nezplakali nad výdělkem.
- 1.
Co se může stát?
Češi mívají občas tak trochu problém s cizími jazyky, a tak se na zahraničním obchodu na internetu orientují hlavně podle obrázků. Jiným zase angličtina nedělá problém, ale pro změnu nemají chuť si pročíst dlouhé obchodní podmínky a pak se často diví, když přijdou na buben.
Nemusí se hned jednat o podvodný e-shop, ale další rizika spočívají v tom, že kupující neví, jak dlouhá bude dodací lhůta, nedokáže si spočítat drahé poštovné či zapomene, že je při převozu přes hranice nutné zaplatit clo. Také reklamace produktu se může posléze proměnit v noční můru. Jak se takovým problémům vyhnout?
- 2.
Zjistěte si vše o produktu
Nenakupujte ve spěchu, vyčleňte si tolik času, abyste mohli v klidu a pozorně pročíst vše, co obchodník o produktech na webu píše. Prohlédněte si samozřejmě také fotografie a obsah balení. Alespoň tak nebudete překvapení, až balíček otevřete. Zkontrolujte také hodnocení prodejce, a pokud je na něj hodně stížností, transakci ještě zvažte.
- 3.
Sledujte cenu kvůli clu
Při objednávání balíčku ze zahraničí je nutné myslet i na různé poplatky. Chcete-li se vyhnout platbě cla i DPH, nesmí hodnota zásilky přesáhnout 22 €, tedy asi 600 Kč. Pokud bude cena vyšší, zaplatíte ještě 21% DPH. Pokud hodnota přesáhne 150 € (4050 Kč), čeká vás ještě povinnost zaplatit cca 15% clo.
- 4.
Pozor na pozdní doručení
Počítejte s tím, že vyřízení objednávky a putování k vám domů nějakou dobu potrvá. Měli byste proto zahraniční e-shopy využít k nákupu s dostatečným předstihem, jinak by se vám také mohlo stát, že pod stromečkem bude pusto a prázdno a dárek dorazí až v lednu. Dodací lhůta se někdy pohybuje v rozmezí týdnů, například balíček z USA nebo Číny dojde zhruba za dva až tři týdny.
- 5.
Evropa rychlejší i dražší
U asijských e-shopů sice nemusíte platit poštovné, pokud ale nakupujete až na poslední chvíli, porozhlédněte se raději po Evropě. U německých či francouzských internetových obchodů činí dodací lhůta zboží většinou jen týden a méně. Ovšem zase si připlatíte za poštovné, a to přibližně 150 Kč.
- 6.
Potíže s reklamací mimo EU
Zboží není v pořádku? „Pro řešení problémů je velmi důležité, v jaké zemi jste nakupovali,“ upozornil pro Aha! Michal Mička, ředitel společnosti Incomming ventures. „Pokud je e-shop v Evropské unii, platí pro ochranu spotřebitele stejná pravidla jako u nás. Lišit se však může záruční doba nebo uplatnění vad,“ doplnil. Důležité je ovšem to, odkud se zboží posílá, ne odkud je e-shop, ze kterého nakupujete.
- 7.
Plaťte raději převodem
Máte strach, že vám hacker přes platební kartu vysaje účet? „Pokud máte pochybnosti, vyhledávejte obchody, které nabízejí možnost platit za zboží převodem, a vyhnete se tak přímému zadávání údajů z vaší karty na internet,” poradil Jiří Paták ze společnosti Chytrý Honza.
- 8.
Uložte si do mobilu kontakty na banku
V případě jakéhokoliv problému, kontaktujte vaši banku. Číslo na zákaznickou linku je pro tyto případy dobré mít uložené v telefonu. Operátoři se vám v co nejkratším čase pokusí pomoci s řešením potíží.