Pouhých 19 procent českých domácností nemá přístup k internetu. Před pěti lety to přitom ještě bylo 33 procent. Díky tomuto nárůstu se zvedají i tržby těch, kteří prodávají zboží nebo služby přes internet. Do karet jim hraje také rozšíření chytrých telefonů. Mobilní operátoři tak nabízejí internetové připojení jako jednu ze základních služeb.
„V roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 miliard korun, což představovalo 7,8 procenta celkových maloobchodních tržeb,“ říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ. To je dvojnásobek podílu z roku 2013.
Na internet pro počítač nebo kosmetiku
Nejvíc na e-shopech vydělávají prodejci počítačů, telefonů a elektroniky. Jejich podíl na tržbách však ve srovnání s rokem 2013 nebyl tak výrazný.
„Zatímco v roce 2013 představovaly počítače a elektronika dohromady takřka 60 procent, v roce 2018 tvořily pouze 40 procent celkových tržeb uskutečněných prodejem přes internet. Třetí místo připadá na kosmetiku, která tvořila přes 10 procent tržeb z internetu,“ upozorňuje Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ.
Práci má díky internetovým obchodům 13,5 tisíce lidí. Ti pracují buď přímo v obchodech nebo pro zásilkové služby. Obchody stále ještě často kombinují kamenné prodejny a prodeje přes internet.
„Nejmenší zastoupení podniků prodávajících přes internet je v oblasti prodeje potravinářského zboží, ale právě v tomto sortimentu došlo v posledních letech k výraznému růstu podílu tržeb z internetového prodeje,“ říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.