Pokud platí pořekadlo »podle sebe soudím tebe«, tak jsou Češi národ poctivců. Věří nejen obchodníkům při nákupech ve slevách, ale ochotně půjčují peníze i lidem, od kterých pak nevidí vrácenou ani korunu. A téměř čtvrtina se dokonce nechá nachytat na srdceryvné příběhy o ufrnklém dopravním prostředku, propadlé jízdence a nedostatku peněz na novou.

Podle průzkumu, který pro Českou spořitelnu realizovala společnost Kantar, zažily nějakou formu finančního napálení tři čtvrtiny Čechů. Nerozhoduje přitom věk, vzdělání nebo pohlaví. Nějakým způsobem někdy naletěl téměř každý.

Počet situací, ve kterých se lidé nechají napálit, ale podle odborníků souvisí s průměrnou finanční gramotností Čechů. Ta se sice rok od roku mírně zlepšuje, přesto ale stále nestojí za moc.

„Finanční gramotnost Čechů zůstává dlouhodobě průměrná a zlepšuje se jen malými krůčky,“ potvrzuje David Hubáček z České spořitelny, expert na finanční gramotnost. „Děsivé je, že slabých výsledků dosahují mladí lidé a děti. Na druhou stranu, finanční gramotnost je dovednost, kterou se učíme. Začít je ale potřeba co nejdříve,“ dodává.

Sleva není zadarmo

Senioři se za chyby stydí

Před finančním »selháním« není v bezpečí téměř nikdo. Přesto jsou ale skupiny lidí, které se za takový kiks urputně stydí. Především jde o seniory. „Mladší lidé se častěji než ti ve věku 50 – 75 let přiznávají, že je někdo někdy vzal na hůl. Starší lidé se možná přiznat stydí, možná si toho, že se nechali napálit, častěji ani nevšimnou,“ komentuje Marek Šubr, manažer výzkumu v České spořitelně. Generace »sátníků«, tedy lidí nad 50 let, zároveň patří mezi typické slevové »kavky«. Pro nepoctivé prodejce, kteří nabízí různé rádoby slevy, je věková skupina 50 – 75 let ideální cíl. Celkově se podle průzkumu nechalo slevami napálit devět z deseti Čechů.

Platby předem jsou zrádné

Nákupy přes internet frčí. Málokdo si ale připouští, že ne každý prodejce je poctivý a spolehlivý. Platit předem se proto vyplácí jen v případě osvědčených e-shopů. Dokazují to čísla z průzkumu, podle kterých se při platbě předem  nechalo napálit 42 % Čechů. „Problémy měli především s kvalitou předem zaplaceného zboží. Dorazilo poškozené, v jiné podobě, nebo nedorazilo vůbec,“ popisuje Marek Šubr.

Tip: Zpětná platba

Řada Čechů stále netuší, že existuje služba, která může problémy s nedodáním předem zaplaceného zboží nebo jinými problémy s objednávku pomoci řešit. Jmenuje se chargeback (zpětná platba) a je automatickou součástí karet (Visa, Mastercard). Pro majitele karet je tedy zdarma a nabízí rozšířené možnosti reklamace. „Pokud se oprávněnost reklamace potvrdí, o své peníze zákazník nepřijde. Svým klientům právě proto při internetových nákupech jednoznačně doporučujeme platbu kartou,“ radí Šubr.

Nejčastěji naletí mladí muži

Riziko podvodu při internetovém nákupu si nejméně připouštějí muži ve věku 18 – 29 let, kteří nejčastěji naletí na padělky nebo falešné vstupenky. „Možná se na rozdíl od žen a starších mužů nebojí využívat méně známé webové portály, na kterých je podvod pravděpodobnější,“ míní manažer výzkumu Šubr. Pro mladší ženy je typické, že si pořídí něco, co nepotřebují nebo co vůbec nechtěly. 

Věrnostní karty lákají vysokoškoláky

Málokdo nemá v peněžence aspoň jednu věrnostní kartu. Jenže 31 % Čechů si ji pořídilo, i když ji vlastně vůbec nechtělo. K tomu se častěji přiznávají vysokoškoláci, lidé ve věku 30 – 39 let a Středočeši. Zhruba každý osmý člověk pak navíc zjistil, že věrnostní karta, s níž mají mít slevu na další nákupy, je kartou kreditní. Kupodivu tento typ finanční pasti více trápí muže. Ti také častěji než ženy naletí finančním poradcům. Téměř každý šestý člověk na schůzce s finančním poradcem kývne na produkt, který vůbec nechtěl.

Půjčené peníze každý druhý Čech neuvidí

Každý druhý Čech už někomu půjčil peníze, které už neviděl. O peníze přicházíme i kvůli snaze pomoci druhému člověku. Dobrý skutek tak sice zahřeje duši, naší peněžence ale moc neprospívá. Podle průzkumu mají největší problémy s důvěřivostí ženy nad 40 a muži nad 50 let.

VIDEO: Příliš slev škodí, některé věci jsou ve slevě 12 měsíců v roce.

Video
délka: 02:36.84

Příliš slev škodí, některé věci jsou ve slevě 12 měsíců v roce, varuje Tomáš Prouza.  Jaroslav Šimáček, Blesk Zprávy