Velký průzkum o přátelství Čechů napříč generacemi aktuálně provedla agentura Ipsos pro společnost Coca-Cola při příležitosti spuštění kampaně na podporu právě trávení chvil společně a sdílení zážitků v reálném světě mimo obrazovky a displeje moderních technologií.

Respondenty byli Češi ve věku od 16 do 69 let. Z dotazování vyplynulo, že bez ohledu na věk má 2 až 3 blízké přátele 58 % dotázaných, nicméně že mají pouze 1-2 blízké přátele, uvedlo nejvíce dotazovaných právě z nejmladší generace.  

Přítelem za 200 hodin

Poměrně nízký počet opravdových blízkých přátel není překvapivý, vzhledem k tomu, jakou péči takový vztah, aby byl pevný, vyžaduje. Budování důvěrného pouta spolkne spoustu času, energie a pozornosti, aby přátelství bylo skutečně silné a dlouhodobé. Podle vědců je potřeba nejméně 200 hodin strávených společně, aby se lidé stali sobě blízkými.

Podle antropoložky z Filozofické fakulty Univerzity Karlovy Barbory Půtové mají lidé limit, kolik blízkých přátel jsou schopní udržet. Na základě průzkumů v evoluční psychologii bylo zjištěno, že lidé mohou zvládnout až 150 smysluplných sociálních vztahů včetně rodiny a přátel, přičemž počet blízkých přátel se většinou pohybuje mezi třemi až pěti.

Kolik blízkých přátel máte?
Celkem 4 hlasujících

Kdo je přítel?

Velké rozdíly mezi generacemi průzkum odhalil také v tom, koho považovat za blízkého přítele a co silné přátelství jako takové definuje. Pro mladší generaci hrají hlavní roli společné zájmy a zábava, kterou mohou sdílet, dále stejný smysl pro humor, význam důvěry a podpory je u ní nižší. U střední generace je důležitost důvěry a společných zájmů vyváženo, u starší generace naopak důvěra a podpora v těžkých chvílích převažuje.

„V naší společnosti, kde je příbuzenství často redukováno jen na nukleární rodinu, je přátelství oceňováno velmi pozitivně. Vede k životní spokojenosti, minimalizuje stres, a dokonce přispívá k fyzickému zdraví a zlepšuje délku života,“ vysvětluje lidskou potřebu po sociálním kontaktu Barbora Půtová.

Kde se rodí česká přátelství

Ti mladší si přátele nejčastěji našli ve škole, starší se častěji seznámili ve svém okolí nebo v práci. 30 % lidí uvedlo, že své blízké přátele našli při volnočasových aktivitách, dále skoro čtvrtina uvedla, že má úzký vztah k někomu ve svém sousedství, popřípadě v rodině.

Ačkoli trávíme na sítích a obecně na internetu spoustu času a mladí lidé ještě pochopitelně více, pouze 8 % opravdových přátelství vzniká online. Život v realitě je zkrátka stále ještě nenahraditelný nehledě na počet kontaktů, které má člověk na sítích.

Generace Z chce své přátele vídat častěji

V kontaktu se svým okolím je generace Z neustále, online spolu komunikují prakticky denně. Jako vůbec první vyrostla v prostředí chytrých telefonů a sociálních sítí, které se tak staly součástí jejího přirozeného světa. To však neznamená, že tito mladí lidé netouží po autentických vztazích. Více než polovina z nich v průzkumu uvedla, že by se se svými přáteli chtěli vídat častěji, než je tomu v současnosti, ale brání jim v tom nedostatek volného času kvůli práci nebo škole. Naopak starší lidé jsou s frekvencí setkávání se s přáteli převážně spokojeni a jen asi třetina z nich by chtěla své blízké vídat častěji, mnohdy jim v tom však brání vzdálenost.

Život je jinde

Roli v tom, jak se na přátelství nahlíží, bezpochyby sehrávají také sociální sítě. Mnohá přátelství v online prostředí jsou založená na přetvářce a touze po dokonalosti. Těmto vztahům však chybí pevný základ, na kterém by se dalo dále stavět. „Je potřeba si uvědomit, že lidé vidí jen to hezké, co zveřejníte, ale už nevidí chvíle, kdy jste se svými přáteli v nějakém rozporu nebo neshodě. V rámci přátelství na sociálních sítích pak nejde ani tolik o vytváření pouta s kamarády, ale o to vypadat dobře navenek,“ upozorňuje na úskalí přátelství v online světě Barbora Půtová.

O důvod více pozvat své přátele na drink přináší i nová kampaň „Share a Coca-Cola“, která chce vyzvat především příslušníky mladých generací k setkávání v reálném světě. „Cílem naší kampaně je připomenout, že naše hlavní vzpomínky vznikají ve chvíli, kdy se reálně setkáváme se svými přáteli, sdílíme spolu své radosti i strasti, a zažíváme tak opravdové okamžiky přátelství,“ uvedla brand manažerka Coca-Coly Mária Drotárová.

Babi, jsi Girlboss!

Na etiketách limitované edice lahví a plechovek Coca-Cola se místo klasického loga opět objeví křestní jména, ale také přezdívky jako Love, Bro nebo Kámo či další oslovení používaná mezi mladým. Hottie, Bestie, BFF nebo Girlboss překvapí jistě starší generaci, ikonická plechovka se tak může stát pomyslným mostem, který může obě generace k sobě přiblížit. Kdo je Girlboss ve vaší rodině?