Den D začne letos 1. prosince, kdy vstoupí v platnost nový elektronický mýtný systém. Poplatek platí pro auta nad 3,5 tuny, systém bude zpočátku provozovat společnost CzechToll. Na konci února 2020 pak přejde do majetku státu.

„Placení mýtného zahrnuje 1300 kilometrů českých dálnic. Od 1. ledna příštího roku přibude dalších 900 kilometrů silnic 1. tříd,“ upozornil ministr dopravy Vladimír Kremlík ( ANO).

Veškeré zkoušky nového elektronického výběru mýta skončily tento týden, vážnější problémy se prý neobjevily. Od neděle tak CzechToll spouští registraci dopravců, jejichž vozy pod mýtné patří.

„Všem dopravcům posíláme podrobné informace a je jim k dispozici web a callcentrum. Mají čtyři možnosti, jak se do systému zaregistrovat," uvedl generální ředitel CzechTollu Matej Okáli.

Ministr dopravcům: S registrací neotálejte

První je registrace na 200 prodejních místech. Nově přibyly registrace přes web, prostřednictvím vydavatelů palivových karet a pro velké dopravce existuje speciální tým, který je registrací do systému provede. 

„Apeluji na dopravce, ať to neodkládají. Dopravců je 52 tisíc a jednotek 450 tisíc. Z toho 70 procent využívají zahraniční dopravci," podtrhl ministr dopravy.

Video
délka: 03:40

Prohlídka nových vozů Celní správy pro kontrolu výběru mýtného TV Blesk Zdeněk Matyáš

Nová vozidla, která v pátek celníci převzali, představují vedle mýtných bran další kontrolu poctivosti dopravců. Díky novému systému a technologiím dokážou celníci rozpoznat auto, které nemá vůbec palubní jednotku, které neplatí mýto i auto, které platí nižší mýto, než je předepsáno. 

„Uvnitř jsou nainstalovány baterie, díky kterým může stojící vozidlo vykonávat kontrolu bez nutnoti nastartovat motor více než pět hodin. Pro zimní provoz jsou auta vybavena úsporným nezávislým topením," upozornil projektový manažer Eduard Hogl.

CzechToll místo Kapsche

Zavedení nového mýtného systému provázelo správní řízení u antimonopolního úřadu i soudní pře. Dosavadní poskytovatel mýtného systému Kapsch napadal rozhodnutí státu, který v tendru upřednostnil nabídku CzechTollu před jeho nabídkou. Nejvyšší správní soud potvrdil správnost kroků antimonopolního úřadu ve prospěch státu teprve před několika dny.

Spory související s mýtným tendrem ale zatím nejsou u konce. Po rozhodnutí krajského soudu se musí antimonopolní úřad znovu zabývat platností nové mýtné smlouvy, zároveň ve stejné věci řeší kasační stížnost Nejvyšší správní soud.