Míst s bezplatným mýtem bude nakonec méně. Kraje se obávají návalu kamionů

30. 4. 2019
15:10

Mýtných úseků s nulovou sazbou bude méně, kraje aktualizovaly seznam silnic, na kterých si přejí mýto bez poplatku. Ze zhruba 870 kilometrů silnic první třídy, o které se mýto v příštím roce rozšíří, by tak mělo být zdarma přibližně 600 kilometrů. V úterý to sdělila předsedkyně Asociace krajů ČR Jana Mračková Vildumetzová (ANO). Nulovou sazbu bude muset ještě schválit vláda, kraje však loni dostaly slib, že stát bude jejich výběr respektovat.

Původní seznam krajů, který asociace představila v polovině dubna, počítal s více než 750 kilometry bez poplatku. Na pěti úsecích naopak kraje chtěly placené mýto. Nyní seznam zpoplatněných úseků kraje rozšířily o další čtyři.

Mýto by tak nákladní vozy měly platit na úsecích Mirošovice ‒ Mezno na silnici I/3, Praha ‒ Jíloviště na silnici I/4, na středočeské části silnice I/16 z Mladé Boleslavi, dále na úsecích Turnov ‒ Jičín a Opatovice ‒ Mohelnice na silnici I/35, Hradec Králové ‒ Pardubice na I/37, na středočeské části silnice I/38 mezi Poděbrady a Čáslaví, části silnice I/43 ze Svitav v Pardubickém kraji a na úseku Slavkov ‒ Kožušice na I/50.

Celkově by tak mělo být zpoplatněno zhruba 270 kilometrů silnic, které do mýtného systému příští rok přibudou. Na zbylých úsecích kraje žádají nulovou sazbu.

Kraje ve spolupráci s obcemi vybraly seznam silnic bez poplatku podle intenzity provozu. Podle Mračkové Vildumetzové se zástupci samospráv obávali, že zpoplatnění všech úseků by vedlo k přesunutí velké části kamionové dopravy na silnice druhé a třetí třídy. „Tím by se na nich mohla zhoršit bezpečnost provozu, nadměrná doprava těžkých nákladních aut by je navíc mohla i poškodit,“ podotkla. Část silnic nižších tříd vede i přes centra měst.

Stanovit seznam úseků s nulovou sazbou krajům umožňuje memorandum, které loni uzavřely s ministrem dopravy Danem Ťokem (za ANO). Ministr v memorandu slíbil, že stát bude výběr krajů respektovat. Týká se to ovšem pouze silnic, o které se mýtný systém nově rozšíří, dalších 240 kilometrů silnic první třídy, na nichž se mýto vybírá už delší dobu, zůstane zpoplatněných.

Nový mýtný systém se satelitní technologií by měl být na silnicích první třídy od ledna 2020. Na dálnicích by měl fungovat o měsíc dřív. Provozovatelem bude konsorcium CzechToll/SkyToll, které uspělo s nabídkou 10,75 miliardy korun za desetiletý provoz systému. Po rozšíření bude mýtný systém fungovat na celkem 2300 kilometrech dálnic a silnic první třídy.

Seznam silnic 1. třídy v mýtném systému od roku 2020 (včetně úseků, které jsou zpoplatněny i v současnosti):

Silnice 1. třídy Úsek Délka (v km)
I/3 Mirošovice ‒ Mezno 43,5
I/4 Praha ‒ Jíloviště 5,2
I/6 Bošov ‒ Karlovy Vary 29,7
I/7 Panenský Týnec ‒ Smolnice 4
I/7 Spořice ‒ Chomutov 3,4
I/11 Hradec Králové ‒ Kukleny  2,7
I/11 Repice ‒ Mosty u Jablunkova 28,6
I/11 Krásné Pole ‒ Ostrava 8,7
I/12 Praha ‒ Kolín 32,5
I/16 Mladá Boleslav ‒ Úlibice 37
I/19 Oltyně ‒ Čekanice 10
I/19 Tábor ‒ Pelhřimov 34
I/20 Plzeň ‒ České Budějovice 112,5
I/26 Plzeň ‒ Folmava 51,7
I/30 Lovosice ‒ Ústí nad Labem 14,4
I/33 Ploštice nad Labem ‒ Náchod 29
I/34 České Budějovice ‒ Jindřichův Hradec 40,7
I/34 Jarošov nad Nežárkou ‒ Havlíčkův Brod 55,6
I/35 Bílý Kostel nad Nisou ‒ Ohrazenice 35
I/35 Turnov ‒ Jičín 13,8
I/35 Úlibice ‒ Hradec Králové 30,2
I/35 Hradec Králové ‒ Mohelnice 89,3
I/35 Křelov ‒ Olomouc 2,9
I/37 Hradec Králové ‒ Pardubice 17,3
I/38 Jestřebí ‒ Mladá Boleslav 31,1
I/38 Kluk ‒ Jihlava 86,9
I/43 Brno ‒ Svitavy 44,8
I/46 Olomouc‒Slavonín ‒ Olomouc‒Centrum 0,9
I/47 Kroměříž ‒ Hulín 3,4
I/47 Přerov ‒ Bělotín 22,7
I/48 Bělotín ‒ Rychaltice 37,3
I/50 Holubice ‒ Rovné 86,1
I/52 Brno ‒ Rajhrad 5,9
I/52 Pohořelice ‒ Mikulov 22,3
I/55 Přerov ‒ Hulín 11,4
I/58 Skotnice ‒ Krmelín 10,3
I/63 Bystřany ‒ Řehlovice 7,5

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa