Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Obce se bojí náporu objíždějících kamionů po rozšíření mýta. Zasáhne stát?

Autor: ČTK, tva - 
2. srpna 2019
15:30

Stát uvažuje o možnosti omezit vjezd kamionů na silnice, kde hrozí objíždění úseků, které budou od příštího roku nově patřit do mýtného systému. Kraje a obce nyní vytváří seznám těchto míst. Ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO) to uvedl na svém twitterovém účtu. Obce tento týden Kremlíkovi zaslaly dopis, ve kterém žádaly stanovení kompenzací za chystané zpoplatnění 870 kilometrů silnic první třídy.

„Mýtné na silnicích první třídy řešíme. V pracovní skupině jsme se dohodli, že budeme řešit možnosti omezení vjezdu kamionů na silnicích, kde hrozí objíždění zpoplatněných úseků. Kraje a obce nyní vytváří seznam takovýchto míst,“ napsal ministr na svém účtu. Reagoval tak na dopis, který mu tento týden zaslal Svaz měst a obcí.

Proti rozšíření mýta obce a kraje protestují

V listu žádali ministra zástupci obcí, aby jeho resort nevydával vyhlášku, kterou nové úseky silnic první třídy zpoplatní. Aspoň dokud nevyřeší očekávané negativní dopady. Obce i kraje se obávají toho, že kamiony budou nově zpoplatněné úseky objíždět po menších silnicích. Podle nich to povede ke zhoršení stavu silnic i bezpečnosti ve městech. Po státu svaz žádal, aby stanovil kompenzace za zničení objížďky nebo zpřísnil pokuty. Kremlík v pátek dopis uvítal jako příspěvek do diskuse.

Obce i kraje proti zpoplatnění zhruba 870 kilometrů silnic první třídy protestují dlouhodobě. Kremlíkův předchůdce Dan Ťok (za ANO) jim loni slíbil, že samosprávy budou moci vybrat úseky, na kterých bude zavedeno nulové mýtné. Současný ministr dopravy však od tohoto plánu upustil, podle něj by zavedení bezplatného mýta mohlo zpochybnit mýtný tendr.

Elektronické mýtné pro kamiony bylo spuštěno v roce 2007, systém funguje na více než 1400 kilometrech dálnic a vybraných částech silnic první třídy. Za deset let se na mýtném vybralo 77,5 miliardy korun. Náklady na provoz činily zhruba 1,5 miliardy korun ročně. Dosud mýtné vybírala firma Kapsch, od nového roku by mělo mýtné vybírat konsorcium firem CzechToll ze skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera a slovenské SkyToll. Smlouvu ale řeší antimonopolní úřad a soudy.

agfor ( 4. srpna 2019 17:59 )

Kamiony způsobují na vedlejších silnicích takové škody, že by se vyplatilo mít dálnice zadarmo. To by však vládnoucí xindl neměl co rozkrádat.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa