Martin Kupka oslaví padesátiny: Jako šéf ODS bych chtěl získat i voliče ANO!
Martin Kupka (49, ODS) oslaví na svátek 28. října padesátiny. A spřádá plány, co by chtěl dělat jako případný nástupce Petra Fialy v čele ODS. „Jako předseda ODS bych chtěl stínovou vládu a získat i voliče hnutí ANO,“ vzkázal nyní na Facebooku.
„Politika je trochu jako orienťák. Občas můžete i zakufrovat, ale pak zase zpátky do původního směru za pevně ustálenou střelkou. A já vím, kam povede Občanské demokraty střelka v následujících letech,“ upozorňuje v dalším z příspěvků Kupka.
Kupka, který 28. října oslaví padesátiny, je od prosince 2021 ministrem dopravy v dosluhující Fialově vládě. Od roku 2008 je členem ODS, od roku 2014 je také místopředsedou strany a od roku 2021 je poslancem.
Do Sněmovny byl zvolen i v letošních volbách, ve kterých koalice Spolu, jejíž jsou občanští demokraté součástí, obdržela 23,4 procenta hlasu a míří do opozice. Nedávno oznámil, že bude kandidovat na předsedu ODS. Přijal nominaci na jednání místní organizace ODS ve středočeských Líbeznicích, kde bydlí a dříve dělal starostu.
Kongres ODS, ze kterého vzejde nástupce předsedy Petra Fialy, se uskuteční 17. a 18. ledna 2026.
Bývalý mluvčí
Martin Kupka se narodil 28. října 1975 v Jilemnici. Vystudoval žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK v Praze a obor masová komunikace tamtéž. Devět let pracoval v Českém rozhlase jako moderátor a redaktor, osm let byl ředitelem a organizátorem festivalů vážné hudby v Karlových Varech a na Liberecku.
V letech 2001 a 2002 byl mluvčím pražského magistrátu, poté podnikal v oblasti mediálního poradenství a PR. Od roku 2003 byl šest let mluvčím Středočeského kraje, od ledna do května 2009 mluvčím ministerstva dopravy a od června 2009 do června 2010 vedoucím mediální sekce ODS.
V roce 2010 byl několik měsíců mluvčím vlády. V minulosti byl zastupitelem Středočeského kraje a starostou obce Líbeznice, v místním zastupitelstvu zasedá od roku 2010.
Po oznámení, že chce kandidovat na předsedu ODS, v rozhovoru pro Seznam Zprávy ocenil končícího premiéra Fialu. „Máme mít lídry, jako byl Petr Fiala, který si šel za splněním konkrétních plánů a zároveň se mohl podívat ráno i večer do zrcadla,“ uvedl.
Kupka chce navazovat na nynější ukotvení ODS, řekl také serveru. „Já jsem přesvědčený o tom, že máme oslovit širokou skupinu voličů koalice Spolu a zároveň si sáhnout pro naše tradiční voličské jádro,“ podotkl. „Já rozhodně nechci být pravicí, která nebude vnímat technologický vývoj a vlastně se zpronevěří jednomu ze základních atributů racionální pragmatické politiky.“
Úspěšný ministr dopravy?
Za své úspěchy ve funkci ministra dopravy označil Kupka velké projekty modernizace železnice a výrazný posun v dostavbě dálniční sítě.
„Za celé období 2022–2025 se česká dálniční síť rozšířila o 214 km, přičemž nemalou část tvoří obchvaty měst a obcí. Zároveň jsme zahájili přes 250 km dálničních staveb, které převezme nastupující vláda,“ řekl.
Podporoval využívání PPP projektů, tedy spolupráce veřejného a soukromého sektoru, stejně jako například využívání úvěrů od Evropské investiční banky. Ve Sněmovně mimo jiné byl také místopředsedou výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj. V Poslanecké sněmovně patřil k lídrům digitalizace veřejné správy.
Kritika od Havlíčka
„Tato vláda nám předává dopravu sice v dobré rozestavěnosti, to uznávám, ale v katastrofálním finančním stavu,“ řekl místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček, podle něhož v příštím roce chybí na dopravní stavby v chystaném rozpočtu 48 miliard korun.
Hnutí ANO kritizuje současnou vládu za to, že zatím neschválila návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), ačkoli to měla udělat souběžně se státním rozpočtem.













Regulérní blázen....