Češi platit za německé dálnice nebudou. Evropský soud označil plán za diskriminační

Autor: ČTK, tva - 
18. 6. 2019
16:08

Soudní dvůr Evropské unie v úterý uznal stížnost Rakouska na chystané německé dálniční poplatky pro osobní automobily. Opatření podle soudu diskriminuje majitele motorových vozidel ze zahraničí, a je tak v rozporu s unijním právem. Němci přitom chtěli od motoristů, včetně zahraničních, začít mýtné vybírat od října 2020. Německá vláda u soudu narazila se související daňovou úlevou pro německé řidiče. Ministr dopravy Andreas Scheuer reagoval, že v současné podobě je zavádění mýtného v Německu „ze stolu“. Bude se však podle něj bude zvažovat jiný plán.

Kritikům od počátku vadilo, že dálniční poplatky měli fakticky hradit jen zahraniční řidiči. Rakousko napadlo plán Německa zavádět mýtné pro osobní auta v roce 2017. Vídeň poukazovala na diskriminaci, což nyní unijní soud se sídlem v Lucemburku uznal.

„Mýtné na osobní automobily je tak v této formě bohužel ze stolu,“ řekl ministr Scheuer. Zpoplatnění dálnic po vzoru ostatních zemí však politik z bavorské strany CSU nevzdává a na ministerstvu zřídil pracovní skupinu, která má o projektu jednat ještě v úterý. „Dnešním dnem diskuse není u konce,“ řekl. Poznamenal, že verdikt soudu EU byl „překvapivý a politováníhodný“. Německo se svou nejrozsáhlejší dálniční sítí v Evropě patří mezi několik málo zemí, kde se za průjezd nic neplatí.

Česko se k žalobě po váhání nepřipojilo

Poplatek je podle unijního soudu „diskriminační, protože finanční zatížení, které z něj plyne, ponesou fakticky jen vlastníci a řidiči vozidel registrovaných v jiných členských státech“.

Připojení k žalobě na Německo zvažovala i Česká republika, vláda se ale posléze nepřipojila. Rakousko mělo v unijním řízení podporu Nizozemska, na stranu Německa se zase postavilo Dánsko.

„Soudní dvůr dnešním rozsudkem konstatuje, že poplatek za využívání pozemních komunikací v kombinaci se slevou na dani z provozu motorových vozidel, kterou mohou uplatnit vlastníci vozidel registrovaných v Německu, představuje nepřímou diskriminaci na základě státní příslušnosti a porušení zásad volného pohybu zboží a služeb,“ uvedl rovněž unijní soud. Generální advokát unijního soudu Nils Wahl přitom v únoru konstatoval, že o diskriminaci nejde, a doporučil, aby soudci rakouskou žalobu zamítli.

Platit budou jen zahraniční řidiči

Německo v roce 2015 přijalo právní rámec pro zavedení poplatku za užívání spolkových silnic, tedy v zásadě komunikací první třídy, a dálnic. Poplatky za osobní auta chtělo původně zavést letos, ale kvůli soudnímu sporu muselo opatření odkládat. Zahraniční motoristé měli platit jen za užívání dálnic.

Fakticky by ale mýtné podle stávající úpravy platili jen zahraniční řidiči. Majitelům aut registrovaných v Německu by se totiž o zaplacenou částku snížila daň z motorových vozidel.

Výše německého mýtného by se lišila v závislosti na objemu motoru a množství emisí, jak je tomu už nyní u nákladních automobilů. Cena desetidenní elektronické dálniční známky se pohybovala v rozmezí od 2,5 eura do 25 eur (zhruba 64 až 639 korun). Nejdražší roční mýtné by přišlo na 130 eur (3320 korun).

Rakušané jsou verdiktem potěšeni

Dnešní verdikt uvítali rakouští politici. „Soudci Soudního dvora EU prohlásili německé mýto na osobní automobily za diskriminační, a tím naštěstí do věci vnesli jasno,“ prohlásil v úterý rakouský úřadující ministr dopravy Andreas Reichhardt. Potěšení vyjádřil také bývalý rakouský ministr dopravy a nyní úřadující šéf rakouských Svobodných (FPÖ) Norbert Hofer.

Šéf frakce vládní koaliční SPD v německém Spolkovém sněmu Sören Bartol kritizoval Scheuera za to, že na rozsudek nepočkal a zadal systém výběru mýtného soukromé společnosti. „Nyní se musí zajistit, aby nevznikla finanční újma spolkovému rozpočtu,“ řekl Bartol.

Výběrem německého mýtného byla pověřena rakouská společnost Kapsch spolu s německým pořadatelem koncertů a prodejcem lístků CTS Eventim. „Máme smluvní ochranná ustanovení,“ upozornil šéf rakouské firmy Georg Kapsch.

Rakouské automotokluby ARBÖ a ÖAMTC vyjádřily úlevu. Německý automotoklub ADAC v úterý vyzval k úplnému upuštění od plánu na zavedení mýtného za osobní automobily.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

anonym01 ( 18. června 2019 22:15 )

cely je to blbost. vzdyt se ty dotace na vystavbu silnic a dalnic stejne plati ze spolecne unijni kasy. a je to dobre. Investice by se mely delat ze spolecneho. Jenze tady se i krade. Stydim se za CESKO KUDY CHODIM. SNAD TA NOVA GENERACE BUDE LEPSI! TOHLE JE ZKAZENY SEME JESTE PACHNE KOMUNISMEM . BOHUZEL!

vihor ( 18. června 2019 16:54 )

Placení za dálnice pro osobní auta je ve své podstatě nesmysl. Stačí se podívat do zemí, kde se platí mýto dle ujetých kilometrů, jako je Francie, Itálie, apod. Kdo může, snaží se placenému úseku vyhnout a jede raději přes vesnice a města, čímž tam zvyšuje hustotu provozu a znečištění. To státům nestačí peníze vybrané z tzv. spotřební daně z paliva? Většina lidí nejezdí jen tak pro zábavu, ale protože musí do práce, školy, na úřady, atd. Dálniční daň je jen dalším opakovaným zdaněním pracovní aktivity. V Německu už mají tak předaňováno, že chtěli místním řidičům od další daně ulevit, protože to daňoví poplatníci už nemají z čeho táhnout. Platit spotřební daň z paliva, silniční daň a ještě k tomu dálniční daň je i na Němce už trochu moc. To už by pak mohli zavádět nájezdovou a výjezdovou daň, mostní daň, tunelovou daň, daň na provoz semaforů, daň ze zimní údržby, stočné za dešťovou vodu ze silnic, daň ze značek, daň ze vzduchu, daň ze slunečního svitu, daň za údržbu zeleně, daň za záplatování děr, atd.

tomik007 ( 18. června 2019 16:27 )

ANO - tudiz by germanci nemeli v CR platit take

Zobrazit celou diskusi
Další videa