Mgr. Alexandra Hrouzková: Není čas péči o sebe dále odkládat

Jak zvládat chronický stres, kterým kvůli koronaviru řada lidí trpí?

Lidé se nyní nacházejí v různých fázích stresu či vyčerpání. Ti, kteří cítí, že jsou již na konci sil, by měli zvážit rezolutní „stopku“ ve svém dosavadním tempu dřív, než je zastaví vnější okolnosti, jako jsou vážná nemoc či úraz. Mnozí lidé již dlouhodobě fungují na 120 procent, s vypětím mentálních i fyzických sil vše stále nějak zvládají, avšak chronický stres je plíživý, člověk se v něm postupně vaří jako „žába ve vodě“ a je potřeba zvolit správný okamžik, kdy lze z vody ještě včas bezpečně vyskočit.

Odpovídá Mgr. Alexandra Hrouzková, Ph.D., psycholožka a psychoterapeutka
Autor: archiv Blesku

Není čas péči o sebe déle odkládat, ale hned teď si dovolte udělat to, co přinese úlevu, sníží napětí, či dokonce člověka potěší. Tipů na internetu lze nalézt spoustu, nicméně každý člověk má svou jedinečnou strategii, své jedinečné „TO MOJE“, kdy se cítí dobře, kdy nabírá sílu, kdy opět pociťuje naději a kdy mu věci dávají smysl.“

Co by nám mohlo pomoci? Jak vidět světlo na konci tunelu?

Po více než roce zkušeností se situacemi, kdy člověk vždy na chvíli věřil v lepší zítřek, načež byl opakovaně zklamán a pod tlakem, je zřejmé, že se již nelze spoléhat na to, že „až bude vše zase v normálu“, bude mi líp. Již je nezbytné udělat hned teď vše pro to, aby člověku začalo být lépe, ať už se ve vnějším světě děje, či bude dále dít cokoli.

Je potřeba nezávisle na vnějších okolnostech najít sílu, obnovit pozitivní pocity a upevnit důvěru v to, že člověk vše dobře zvládá a zvládne. Jen tak se člověk bude moci postarat dlouhodobě o sebe, o své blízké, či se efektivně a smysluplně zapojit do aktivit, které považuje za smysluplné i pro celou společnost.

Testovací otázky

Bodujte jako ve škole, od jedničky do pětky: 1 bod: vůbec / 5 bodů: velmi často

✚ Unavíte se snadněji než dříve, cítíte se častěji spíše unavení než plní energie?

✚ Slýcháte od ostatních častěji větu „V poslední době nevypadáš dobře“?

✚ Máte dojem, že pracujete stále usilovněji a stíháte toho méně a méně?

✚ Býváte více rozčarovaní a cyničtí než dříve?

✚ Přepadávají vás častěji pocity smutku, které si nedovedete vysvětlit?

✚ Zapomínáte častěji na schůzky, termíny, předměty, zkrátka se zdá, že vás paměť zrazuje?

✚ Jste více podráždění, máte méně trpělivosti s druhými nebo i se sebou samým a je snadné vás rozčílit?

✚ Trávíte méně času se svými přáteli a se svou rodinou?

✚ Jste zaměstnáni natolik, že nestíháte ani běžné věci, natož pak oblíbené aktivity, které vám přinášejí radost?

✚ Trápí vás více tělesných obtíží, např. zažívací potíže, bolesti hlavy, zad, svalů, kloubů apod

✚ Cítíte se na konci dne zmatení a nejistí tím, zda jste udělali vše, co jste měli?

✚ Vyhýbají se vám pocity radosti, pohody a bezstarostnosti?

✚ Postrádáte poslední dobou smysl pro humor?

✚ Přináší vám sex více problémů a starostí než radosti?

✚ Máte pocit, že si s druhými lidmi nemáte co říci?

Po zodpovězení všech otázek si nyní sečtěte nasbírané body. Rovnou prozradíme, že pokud jich máte méně než 25, máte důvod k radosti.

Vyhodnocení:

✚ 0 – 25 bodů

Daří se vám dobře, zatím nic nenasvědčuje tomu, že jste ohrožováni chronickým stresovým zatížením.

✚ 26 – 35 bodů

Svůj život zatím zvládáte, nicméně začínají se u vás projevovat příznaky typické pro stres a nadměrnou zátěž, zauvažujte, zda nepřehodnotit vaše priority.

✚ 36 – 50 bodů

Jste vážně ohrožováni chronickým stresovým zatížením a vaše stresová odolnost je vystavená nelehké zkoušce. Je nejvyšší čas zamyslet se nad tím, jaký život žijete, a zvážit změnu stylu, která by směřovala ke snížení stresu a navýšení kvality vašeho života.

✚ 51 – 65 bodů

Zdá se, že chronický stres se už ve vašem životě zabydlel, začněte situaci systematicky řešit a neváhejte požádat o pomoc odborníka.

✚ Nad 65 bodů

Vaše tělesné i psychické zdraví je vážně ohrožené. Váš životní styl vyžaduje naprosto radikální změny, které postaví potřeby vašeho těla i psychiky na první místo ve vašem životě.

Kde hledat ZDARMA pomoc

Linka bezpečí: 116 111 (nonstop pomoc pro děti, mládež a studující do 26 let, provozuje: Sdružení Linky bezpečí)

Linka pro rodinu a školu: 116 000 (nonstop pomoc dospělým ohledně dětí - pro rodiče, příbuzné, učitele, vychovatele, provozuje Cesta z krize)

Linka první psychické pomoci: 116 123 (nonstop krizová pomoc pro dospělé, provozuje Cesta z krize)

Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí: 116 006 (nonstop pomoc pro oběti a pozůstalé, provozuje Bílý kruh bezpečí)

Národní linka pro odvykání: 800 350 000 (všední dny 10 – 18 pomoc pro lidi se závislostí na alkoholu, drogách, gumbling apod., nyní odpovídá i na otázky týkající se covidu-19)

Psychoporadna Blesku: Svěřte se, specialisté vám poradí.
Autor: Blesk.cz

Psycholog Ptáček: Bitva s covidem teprve začíná. O vládě by napsal učebnici: Jak krizově nekomunikovat

Video
délka: 32:36.36

Psycholog Ptáček: Bitva s covidem teprve začíná. O vládě by napsal učebnici: Jak krizově nekomunikovat Blesk