V roce 2008 přišel za panem Františkem jeho syn, že by potřeboval vypomoci s koupí auta. „Vzal jsem si tedy leasing na sebe s tím, že on ho bude pravidelně platit. V roce 2012 zjistili synovi výduť na hlavě a šel okamžitě na operační sál. Následně došlo k tomu, že dva měsíce nikdo neplatil splátku na auto,“ popisuje František Lidický z Prahy a rovnou pokračuje: „Ani firma Credium, co jsem u ní měl ten úvěr, tak ani SOLUS mě nekontaktovali a bez mého vědomí jsem se do evidence dlužníků dostal. Jak někdo může takhle nakládat s mými osobními údaji, to nechápu.“

V registru kvůli 23 458 korunám

Poté, co zjistil, že neodešly dvě splátky za vozidlo, peníze – konkrétně celkem 23 458 Kč doplatil a auto následně prodal. „Od ledna 2013 tak nejsem pro Credium dlužníkem, mám i od nich potvrzení o bezdlužnosti. Když jsem ale žádal o leasing na nový vůz, nedali mi ho, protože jsem vedený v registru dlužníků,“ dále říká František. Přesně tímto způsobem tak zjistil, že vůbec v tomto registru jeho jméno a jeho údaji figuruje.

Neprojde ani přes internet

V registru SOLUS si pan František po zdlouhavém dohledávání a dohánění ověřil, že je tam opravdu vedený – s tím, ale že u něj »nejsou evidovány žádné údaje«. „Když jsem si zkoušel zadat na internetu půjčku pár tisíc, tak mi to po pár minutách vyhodilo, že mi to nedá, protože jsem v registru dlužníků, i když nikomu fakticky nedlužím. Jakým právem o mně poskytují nepravdivé informace? A to tam navíc budu tři roky vedený?“ rozčiluje se už Lidický.

Ke zveřejnění údajů musíte dát souhlas

Aby mohl SOLUS nebo jiný registr dlužníků zveřejňovat informace o dlužnících, musí jim k tomu dát člověk souhlas. Ten se většinou poskytuje při uzavírání úvěrového produktu. „V souladu se zákonem o ochraně osobních údajů je možné osobní údaje fyzických osob zpracovávat pro účely sdružení SOLUS pouze s jejich souhlasem,“ potvrzuje mluvčí projektu Navigátor bezpečného úvěru Zdeněk Soudný.

Podle něj vložení osobních údajů do kteréhokoli registru SOLUS věřitelem automaticky neznamená, že tyto údaje budou volně přístupné dalším členům sdružení SOLUS a už vůbec ne jiným společnostem. Zjednodušeně řečeno tak údaje sice v registru jsou, ale nikdo kromě dlužníka a věřitele k nim nemá přístup. Aby se k nim mohli další členové Sdružení SOLUS (např. banky, úvěrové společnosti apod.) dostat, musí mít souhlas klienta. Pokud tedy pan Lidický svůj souhlas k nahlížení do SOLUSu nedá, nikdo neuvidí, že dlužil.

Problém ale může nastat, když si pan Lidický bude brát další úvěr nebo půjčku. Společnost, od které si bude chtít půjčit, totiž opět bude vyžadovat nejen souhlas se zapsáním do registru SOLUS v případě nesplácení půjčky, ale před uzavřením smlouvy bude v SOLUSu chtít ověřit i jeho úvěrovou minulost. Tedy to, jestli už někdy v minulosti problémy se splácením neměl.

Na reportáž se podívejte ZDE

RADA OMBUDSMANA Zdeňka Soudného:

Zápis můžete reklamovat!

Jste si jistí, že jste společnosti žádný souhlas se zveřejněním neposkytli nebo jste nikdy nic nedlužili, a přesto jste v registru dlužníků? „Pokud jste si na 100 procent jistí, že jste v žádném z dokumentů nedali souhlas nebo že jste se se splátkami neopozdili, pak se obraťte na úvěrovou společnost a zápis do SOLUS reklamujte,“ radí Zdeněk Soudný. Registr obratem pak váš záznam zablokuje, a pokud bude reklamace u dané společnosti uznána za oprávněnou, bez odkladu záznam vymaže.

Záznam o dluhu neznamená konec půjčkám

Když si jdete půjčit do banky nebo k některé úvěrové společnosti, musíte počítat s tím, že ji bude zajímat vaše úvěrová historie. Tedy to, jestli už jste měli půjčku, a i to, jak jste ji zvládali splácet. Ale i když už jste nějaký ten dloužek někdy měli, není to automatická stopka všem dalším půjčkám. „Informace z registrů klientských informací jsou jen jednou z řady informací, které v rámci řízení rizika členské společnosti posuzují,“ vysvětluje Zdeněk Soudný. Podle něj mají informace o tom, že v minulosti klient dlužil, ale dluh je již splacený, pro úvěrové společnosti relativně nižší význam. Společnosti totiž posuzují i to, na jakém produktu původní dluh vznikl a jaká doba uplynula, než klient tento svůj dluh po splatnosti uhradil. „Záznam v registru o minulém dluhu tedy neznamená automatiky zamezený přístup k jiným úvěrům, pokud klient splňuje požadavky na dostatečnou bonitu,“ dodává Soudný.

Neberte na sebe cizí závazky

Z příběhu pana Lidického plyne podle odborníků důležité poučení: Nikdy na sebe neberte závazky jiné osoby, a to ani v případě, že je tou osobou člen vaší rodiny! Tenhle vlastně »cizí« dluh totiž může mít dopad na vaši úvěrovou historii v registrech klientských informací, a nemáte možnost ji ovlivnit.

Záznam o problému se splácením zůstává v registru poměrně dlouho. V případě dluhu u mobilních operátorů se jedná o dobu jednoho roku, v případě úvěrů, leasingů apod. se jedná o dobu tří let.

Fotogalerie
3 fotografie