Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Turisté v hořícím Řecku: Kdo má nárok na odškodné, jak je to se stornem zájezdu? Podrobné odpovědi právníka

/
  • Specialista na cestovní právo Jakub Keresteši radí, jak to bude s odškodným kvůli situaci v hořících letoviscích.
    25. července 2023 ● 05:00

    Jedny z nejpopulárnějších letovisek Čechů svírá ohnivé peklo. Hoří na řeckém Rhodu, ale i Korfu nebo ostrově Evia. Na co mají turisté nárok, když jsou evakuováni a jejich majetek sežehly plameny? A co když jsou teprve v Česku, mají koupený pobyt, ale bojí se rizika? Zeptali jsme se odborníka na reklamace zájezdů, právníka Jakuba Kerestešiho ze zkazenadovolena.cz.

  • 1.

    Při evakuaci zůstaly na hotelu kufry s cennostmi, mám jenom plavky a mobil, co jsem si vzala na pláž - kdo mi zaplatí věci?

    V případě tzv. vyšší moci, mezi kterou patří i živelné události, jako je například právě aktuální požár, není CK povinna nahradit škodu. Tyto nároky nicméně obvykle pokrývá cestovní pojištění a je tedy nutné se informovat u pojišťovny, zda dané situace spadají do náhrady škody, a následně nárok uplatnit.

     

    Pro tyto případy je vždy vhodné zdokumentovat osobní věci, které člověk na dovolenou veze, nejlépe již před odletem. Pokud takové fotografie člověk nemá, určitě mohou pomoci fotky ze samotné dovolené, svědectví apod. Záleží však na pojišťovně, jaké doklady o rozsahu škody bude vyžadovat.

  • 2.

    Evakuovali nás po dvou dnech - měli jsme týdenní pobyt all inclusive, teď trčíme v tělocvičně o hladu a pijeme vodu. Pět dní propadlo - zaplatí nám je někdo?

    Na rozdíl od náhrady škody je k poskytnutí slevy z ceny zájezdu cestovní kancelář povinna vždy, když klient uhrazené služby nemůže čerpat. V tomto případě má tedy dle mého názoru klient nárok na náhradu částky odpovídající pěti dnům zájezdu, kdy služby čerpat nemohl.

  • 3.

    Jsme evakuovaní z hotelu a chceme domů. Nemáme ale už peníze, zajistí nám někdo let, nebo proplatí nám to někdo, když poletíme za vlastní?

    Cestovní kancelář má povinnost poskytnout pomoc v nesnázích. Po dobu trvání mimořádné události by měla zajistit náhradní ubytování v souladu se smlouvou, není však povinna zajistit náhradní let, pouze pomoci s jeho hledáním. Nárok na zpáteční cestu dle předchozího harmonogramu však trvá a nejpozději v den, který je podle smlouvy o zájezdu posledním dnem zájezdu, by měla CK přepravit klienta zpět.

  • 4.

    Měli jsme letět na Rhodos a cestovka nám zatím nezrušila cestu, můžeme ji stornovat z důvodu obavy?

    Tato situace není jednoznačná. V případě odjezdu v blízké době do zasaženého letoviska je možné cestu stornovat a požadovat vrácení všech prostředků. V případě letoviska, které aktuálně zasaženo není, bude pravděpodobně o nároku na vrácení storna rozhodovat až příslušný soud a jeho stanovisko není možné předjímat. Dle mého názoru by však měl přihlédnout ke všem okolnostem, jako je aktuální situace na ostrově, absence míst v hotelech, výpadky sítí a další a klientům vyhovět. Jistota zde však není.

    Ombudsman Blesku Mgr. Jakub Keresteši
    Autor: archiv Blesku

  • 5.

    Jsme na Rhodosu v bezpečném místě, ale strašně se bojím. Dovolenou mám zničenou. Odškodní mě někdo?

    Bohužel nikoli, jak je uvedeno výše, v případě mimořádné události jako je právě požár není cestovní kancelář povinna nahrazovat újmu za narušení dovolené (tzv. ztrátu radosti z dovolené). Odlišná situace by však byla, pokud v době, kdy již požár na ostrově zuří, cestovní kancelář dále, byť do bezpečných míst, vozila klienty. Pokud by pak bylo takové místo zasaženo požárem, a byla by nutná evakuace, měl by klient mít nárok i na náhradu škody, neboť situaci bylo možné odvrátit.

  • 6.

    Co platí cestovka?

    Repatriace a změna lokality

     

    Cestovní kanceláře vypravují pro své klienty ze zasažených oblastí repatriační lety. Ani ti, kteří jsou stále v Česku, a jejichž dovolená se blíží, se bát nemusí. Do míst, kde hrozí nebezpečí, se nelétá. A pokud máte zájezd koupený do nebezpečného místa, navrhne vám cestovka nejčastěji zrušení či přesměrování jinam.

     

    „Zájezdy do hotelů v nejbližším okolí, kde platí konkrétní omezení služeb nebo nepřijímají turisty, byly zrušeny. Těmto klientům Čedok nabídl změnu termínu nebo destinace v rámci volné nabídky, případně storno,“ říká Kateřina Pavlíková, mluvčí cestovní kanceláře Čedok. Turistům směřujícím do dosud nezasaženého severu ostrova, nabízí i cestovky Blue Style, Fischer a Exim Tours možnost bezplatné změny.

     

    „Všechny klienty, kteří byli evakuováni, máme na hotelu. Zdaleka ne všichni chtějí Rhodos opustit,“ říká Jan Bezděk z cestovní kanceláře Fischer. „Co se týče těch, kteří mají odletět na dosud nezasažený sever ostrova, nabízíme bezplatnou změnu zájezdu. Těm, co měli bydlet na jihu, nabízíme navíc i možnost bezplatného storna. Týká se to stovek klientů, kteří měli odletět ve středu a čtvrtek. Právě je s touto nabídkou kontaktujeme,“ popisuje Bezděk.

  • 7.

    Co platí pojišťovna?

    Kufry, storno i nevyčerpaný all inclusive

    O tom, co vám pojišťovna zaplatí, rozhoduje vždy konkrétní smlouva a její nastavení. To se týká především úhrady za zničený majetek. Také pojištění storna i připojištění náhrady dovolené se v tomto případě obzvlášť vyplatí.

     

    Když mám cestovní pojištění?

     

    Vztahuje se nejčastěji na úrazy a odpovědnost, ale uhradí vám i zničené kufry. „Pojišťovna standardně uhradí škody na zavazadlech a osobních věcech, o které klient přišel,“ říká Vlastimil Divoký z pojišťovny ERV. „Plnění pojišťovny samozřejmě odpovídá limitům, které měl klient sjednané ve svém cestovním pojištění,“ dodává Divoký. Vyplatí se před odjezdem obsah kufru vyfotit, jako důkaz, co vše bylo uvnitř.

    Když mám pojištění storna?

     

    Pojišťovna vám zaplatí stornopoplatky za to, že zrušíte zájezd. „Vztahuje se totiž nejen na situace, kdy se zraníte nebo onemocníte, ale i na živelné katastrofy,“ uvádí Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa. Živelná událost ale musí řádit přímo v konkrétní lokalitě. Nestačí stejný stát nebo širší oblast. „Pouhá obava není důvodem pro uplatnění storna zájezdu,“ varuje Vlastimil Divoký z ERV.

     

    Když mám připojištění náhrady dovolené?

     

    Evakuují vás v půlce pobytu? Připojištění náhrady dovolené vám umožní získat plnění za nevyužité služby v případě, že už jste v zahraničí. Když je nutné zkrátit dovolenou a nelze využít některé objednané a zaplacené služby.

     

    Video
    Video se připravuje ...

    Požáry na řeckém ostrově Rhodos: Evakuace turistů Reuters

    Fotogalerie
    73 fotografií

     

Video se připravuje ...
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy