Milý Blesku, jsem již dlouho sama, proto jsem zkusila seznamku Singles50. Jelikož se mi nepozdávala, přestala jsem ji používat. Po nějaké době mi mailem sdělili, že mám zaplatit 2600 Kč. V bance mi poradili, že nemám nic platit, že je to podvod, ale já se bojím. Poslali mi už několik mailů a já nevím, jak se zachovat. Pomozte mi.“  Tak přesně tak zněl dopis, který zaslala Ombudsmanovi Blesku paní Marie z Brna…

Láska přes internet

Jak sama v dopise napsala, byla dlouho sama a zatoužila po lásce. A tak si řekla, že zkusí online seznamku, kterou ji doporučili v práci. „Na internetu na mě vyběhla seznamka Singles50. Vyplnila jsem dotazník a zkusila to. Nabízelo mi to také premium členství za peníze, ale to jsem odmítla,“ popisuje dále Pečínková.

Lásku ale na této online seznamce nenašla. A dokonce jí na její zprávy ani nikdo nezareagoval… „Zrušila jsem to a odinstalovala, když mi nikdo nenapsal. Jenže pak se ozvali, že mi prodlužují členství a že musím zaplatit,“ byla důchodkyně překvapená. Po nějaké době přišel další mail: „Zjišťovatel platebních služeb nás informoval, že Váš členský poplatek nebyl k datu 22. 09. 2021 připsán. Nyní je vůči Vám evidován dluh ve výši členského poplatku 2376 Kč, navýšený o manipulační poplatky ve výši 280 Kč. Celková výše dlužného poplatku činí nyní 2656 Kč.“

V tomto mailu se také nachází podklady k úhradě převodem. „Vůbec jsem tomu nerozuměla. Už jsem to chtěla radši zaplatit, protože jsem se bála dluhů a exekutorů, ale nedokázala jsem to zadat sama, a tak jsem vyrazila do své banky, aby mi pomohli,“ prozrazuje paní Marie. Tam jí sdělili, že platbu mohou zadat, ale že se jim to úplně nezdá. „Poradili mi, abych si to ještě rozmyslela, že to působí jako podvod. A na základě toho jsem se rozhodla oslovit Ombudsmana Blesku.“

Co na to seznamka?

Prostor vyjádřit se dostala samozřejmě také internetová seznamka Singles50. Na otázky zaslali tento mail. Podle pokynů se jim tedy ozvala následně paní Marie. Odpovědi na otázky přesto do redakce Blesku, ani jí nepřišly… 

Platit, nebo neplatit?

Jak se má seniorka v této situaci zachovat? Platit, nebo neplatit? „Vzhledem k tomu, že paní Marie zatím nic nezaplatila, ani neučinila žádnou objednávku a je si jistá, že nabídku na premium služby nepřijala, tak by neoprávněně účtovanou částku hradit neměla. Je vysoce pravděpodobné, že to uvedená seznamka na paní Marii pouze »zkouší« a trochu spoléhá na to, že spousta lidí pro svůj vlastní klid raději zaplatí i to, co platit nemusí,“ hodnotí situaci advokát a Ombudsman Blesku Mgr. Roman Moussawi.

Je třeba podle něj ale upozornit, že jiná situace by byla, kdyby paní Marie měla již v předešlém období stejnou službu zaplacenou. „Předešlou platbou by totiž nezpochybnitelně objednala službu a současně přistoupila na podmínky poskytování služeb ze strany seznamky. Často je totiž tento druh služeb postaven tak (a je to i v případě této seznamky), že pokud není služba vypovězena, tak se o rok prodlužuje a klient se pak nestačí divit, když mu přijde faktura za další období,“ vysvětluje dále.

Automatické prodloužení

„Je to sice neetické, ale bohužel v souladu s právem, tak by si na to každý měl dát velký pozor,“ zdůrazňuje Moussawi. Většina lidí si myslí, že když si objedná na rok službu, tak jim za rok bez dalšího skončí. „Ale to je často velký omyl, protože u tohoto typu služeb to tak většinou není a služba se automaticky prodlouží, a to třeba rovnou o celý další rok. Je třeba si tedy zapamatovat, že je třeba projevit vůli a ukončit poskytování služby dle podmínek, které společnost vydala,“ dodává Ombudsman Blesku.

Pomůže pojistka?

Jelikož si paní Marie roky platí pojistku »na blbost«, chtěla se zeptat Ombudsmana Blesku, zda by ji v její situaci mohla pomoci? „V daném případě si moc neumím představit úspěšné využití pojistky. Záviselo by samozřejmě na konkrétních podmínkách pojišťovny v daném případě a její vstřícnosti, ale z mojí zkušenosti vím, že pojišťovny obecně moc vstřícné k poskytnutí pojistného plnění nejsou,“ míní Roman Moussawi.

Před dluhy nestrkejte hlavu do písku a nestyďte se požádat o pomoc, radí expert David Šmejkal.

Video
Video se připravuje ...

Před dluhy nestrkejte hlavu do písku a nestyďte se požádat o pomoc, jde tu o čas, radí odborník Videohub

Fotogalerie
6 fotografií