V letním semestru letošního akademického roku dostal Thomas Rodemeier domácí úkol od svého učitele, profesora Gregora Eichingera ze Švýcarského federálního institutu technologií. Zadání bylo prosté: vytvořit originální, mobilní pětihvězdičkový hotel. Thomas jej položil do oblak.

Pocta zepelínům

Tento projekt měl být samozřejmě realizovatelný i ve skutečnosti a musel splňovat určité technologické i organizační náležitosti. Nábytek uvnitř připomíná interiér velké zaoceánské lodi. Thomas projekt připravil tak, aby se hotel mohl neomezeně dlouhou dobu vznášet na místě přikotvený jakousi »nohou«. Noha je tak velká, že v ní bude možné postavit další obytné prostory, navíc slouží k zásobování vzdušného hotelu.

Pokud by se vzducholoď chtěla vydat na cestu, noha ji pomůže natočit tak, aby byla co nejvíce po směru větru. Pokud by měla být zakotvena na delší dobu, nosný plyn v jejím balonu by vyměnil za kyslík a krásně klenuté prostory by se využívaly ke sportovnímu vyžití.

Obývací prostor i podlahové plochy jsou navrženy tak, aby byly maximálně pružné a přizpůsobivé. Prostě elegantní, neobvyklé, tiché a ekologické bydlení i cestování. Vzducholoď je totiž pokryta solárními panely, které by měly pokrýt veškerou spotřebu elektrické energie na palubě. Mladý průmyslový designér si nechal poradit i od Zeppelin AG v Německém Friedrichshafenu. Tamní odborníci potvrdili, že je Thomasův projekt plně realizovatelný!

Kde se vzaly vzducholodě?

Roku 1783 fyzik Jacques Alexandre Charles podnikl první let s balonem plněným vodíkem, což je z hlediska vzducholodí důležitý mezník. Vzducholoď, tedy vejčitý balon naplněný plynem s gondolou pod ním, nakreslil jako první Jean Meusnier roku 1785.

První řiditelnou vzducholoď sestrojil Jules Henri Giffard. Premiérový let se konal 24. září 1852. Třetí dokončené a vyzkoušené plavidlo na světě se 13. prosince 1872 vznášelo nad Brnem. Tomuto plavidlu patří i prvenství při využití spalovacího motoru.

První let moderní vzducholodi, jak ji známe, přišel v roce 1896, byť ještě nebyl úplně podařený. David Schwarz tehdy sestrojil vzducholoď, jejíž balon byl vyroben z hliníku. Ze Schwarzových myšlenek vycházel i hrabě Ferdinand von Zeppelin, který hliník vyměnil zpět za měkké materiály. První start zepelínu se uskutečnil roku 1900, v červenci 1919 vzducholoď poprvé přeplula Atlantik.

Fotogalerie
2 fotografie

Zkáza vzducholodí

Spolu s LZ 130 patřil Hindenburg LZ 129 k největším létajícím strojům všech dob. Vzducholodě měly problémy s nehodovostí, ty ale většinou zapříčinilo špatné počasí.

Zepelíny se chlubily tím, že na jejich palubě se nikdy nikdo nezranil. Při přistávacím manévru na letišti Lakehusrt 6. května 1937 v New Yersey stroj začal 60 metrů nad zemí hořet. Z 97 osob na palubě jich 35 zemřelo, zraněním podlehl i jeden člověk na zemi.

Důvěryhodnost strojů v tu chvíli klesla k nule a pro letadla byla hračka vymazat je z historie jako slepou větev vývoje.