Daymare: 1998 trailer Invader Studios

Za vznikem Daymare: 1998 stojí neuvěřitelný příběh. Původně byla hra od nezávislého italského vývojářského týmu Invader Studios něčím úplně jiným. Nejdříve se totiž jednalo o fanouškovský remake hororové klasiky Resident Evil 2. Vypadal k světu a příznivci originálu se těšili, že si zahrají svou modlu v novém kabátu. Jenže pak se stalo něco, co projekt Resident Evil 2 Reborn poslalo k ledu. Vývojářům se ozval samotný Capcom, který je slušně požádal, ať od tvorby remaku upustí.

Z remaku Resident Evil 2 se stala nová videohra

Invader Studious souhlasili a zároveň přijali přátelské pozvání na výlet do Japonska, kde se podívali do studií Capcomu, který už rozjel vývoj vlastního remaku Resident Evil 2. Hra vyšla na začátku loňského roku a jde o hororovou extratřídu. Na rozdíl od letošního uspěchaného a osekaného Resident Evil 3 remaku. Oba týmy se spřátelily, navzájem si polichotily a Italové ukázali japonským kolegům, co hodlají se svou hrou udělat. Resident Evil 2 Reborn přetvořili ve vlastní značku.

Daymare: 1998 pro PlayStation 4

Tak vznikla Daymare: 1998. Jde nejenom o osobitou videohru, ale zároveň o titul vzdávající poctu Resident Evil 2, který vyšel v roce uvedeném v jejím názvu. Příběh zavede hráče do odlehlého amerického města Keen Sight obklopeného lesy. V něm stojí laboratoře společnosti Hexacore Biogenetics, ve kterých došlo k úniku nebezpečného viru. Do města proto přilétá tým H.A.D.E.S. (Hexacore Advanced Division for Extraction and Search), aby zjistil, co se stalo, a zajistil vzorky.

Příběh uvidíte z pohledu tří postav

Příběh je pomalu odhalován z pohledu hned tří hratelných postav. Dvě z nich jsou členy H.A.D.E.S. Liev je už od pohledu parchant, který myslí hlavně na sebe. Nehody v laboratoři chce využít k vlastnímu zisku. Oproti němu je neúspěšný pilot raketoplánu NASA Raven, který nakonec usedl do kokpitu helikoptéry, rozený dobrák. Nikomu nechce ublížit a když zjistí, co za hrůzy se v Keen Sight stalo, chce nejenom pláchnout, ale také zachránit svého infikovaného parťáka Sandmana.

Daymare: 1998 pro PlayStation 4

Třetí do party je správce lesního parku Samuel. Ten je svědkem, jak mu člen H.A.D.E.S. nejdříve brutálně zmrzačí a poté zavraždí manželku. Vydává se proto po jeho stopách s jediným cílem – pomstít se! Sužuje ho ale Syndrom Daymare, který způsobuje halucinace. Rozjíždí se záměrně béčkový příběh plný klišé a nepřekvapivých odhalení. Pojetí videohry ale sedne náramně. Z herního hlediska je Daymare: 1998 survival hororem snímaným z pohledu třetí osoby. Kamera je umístěna za záda hrdinů ve stylu Resident Evil 4. Důraz je kladen na přežití.

Obtížnost je vysoká

Už na normální obtížnost můžete snadno a rychle zemřít. Nábojů je málo, monstra jsou silná a krvelačná. Nebezpečí prostě číhá na každém rohu. Do rukou dostanete zbraně jako pistoli, brokovnici nebo magnum. Všechny lze pomalu nabíjet, pokud je máte v ruce. U pistole a magnumu lze navíc použít rychlou výměnu zásobníku. Nejdřív do něj musíte manuálně v inventáři nastrkat náboje a poté ho umístit do slotu pro rychlovýměnu. Když k ní dojde, předchozí zásobník upustíte na zem. Pokud zvolíte pomalé nabíjení, riskujete, že vás někdo nebo spíš něco napadne.

Daymare: 1998 pro PlayStation 4

Zásobník vám však zůstane v rukách. Inventář je kapitolou samou pro sebe. Oproti starým dílům ságy Resident Evil je totiž zpracován v reálném čase. Jakmile ho vyvoláte z hi-tech zařízení umístěném na ruce, může na vás zaútočit zombie nebo mutant. Musíte se mít na pozoru před svým okolím. Zařízení z ruky slouží také k hackování zámků. Objevit s ním můžete také tajné lokace za skrytými dveřmi. Stejně jako vzkazy a nahrávky odhalující příběh. Najdete také kódy k tajným zprávám, které použijete na stránce Hexacore Biogenetics.

Nad hlavolamy si opravdu budete lámat hlavu

Taktizování je potřeba. Mnohdy je lepší pláchnout před hordou zombií a najít si vhodnější místo k defensi a následné ofenzivě. Explorace prostředí je klíčová k odhalení předmětů a stop k řešení hlavolamů. Ty jsou tak nápadité a propracované, že budou pro příznivce herních puzzlů orgie. Využijete při nich například znalosti Morseovy abecedy. Často dojde také na backtracking, při němž se budete vracet do již známých lokacích s novým předmětem, který otevře cestu dál.

Daymare: 1998 pro PlayStation 4

A když už bude nejhůř, přijde vhod mixovat nejrůznější přípravky a tekutiny v silnější prostředky na posílení zdraví, vitality nebo zostřeného vidění pro odhalení předmětů. Když se budete koukat kolem sebe, najdete nejenom vodítka k hlavolamům, ale také spoustu odkazů na Resident Evil 2 včetně léčebných květin a psacího stroje. Stejně tak si všimnete narážek na popkulturu 90. let, např. plakáty na filmy jako Horizont události, Den nezávislosti nebo seriál Akta X. Tedy jejich parodie.

Atmosféra by se dala krájet

Atmosféra hororových 90. let by se při hraní Daymare: 1998 dala krájet. Mohou za to i strašidelná prostředí. Projdete se temným lesem, děsivou nemocnicí připomínající první Silent Hill a samozřejmě i do mnoha mutanty zamořených laboratoří. Skvěle zpracovány jsou ulice Keen City, které ve skutečnosti připomínají Raccoon City více než jeho zpracování v remaku Resident Evil 3. Dokonce ve městě zůstaly některé lokace z původního projektu, které fandové poznají.

Daymare: 1998 pro PlayStation 4

Jde o obchod se zbraněmi, basketbalové hřiště, autobus blokující silnici a další místa. Děsivá jsou i monstra, ať už jde o šourající se nemrtvé, kteří zvracejí kyselinu, nebo mutanty, z nichž někteří mají ostré pařáty a další zase plivají žíravinu. Pořádný boss na konci samozřejmě nemůže chybět. Ale dostat se k závěru hry není žádný med. Osobně jsem zvolil normální obtížnost a často jsem umíral. Dlouho jsem si také lámal hlavu nad puzzly. Moje cesta ke konci tak trvala úctyhodných 18 hodin.

Z technického hlediska je to taky horor

Při hraní jsem se náramně bavil i bál. Je to ostatně horor. K tomu, abyste si ale hru pořádně užili, je k ní zapotřebí přistupovat s pořádnou dávkou tolerance a pochopení. Tohle není videohra s několikamilionovým rozpočtem. Jde o indie záležitost od malého studia. O videohru od fanoušků pro fanoušky. A protože je povedená, odpustíte jí i nedostatky. Tím na první pohled jasným, je špatná grafika. Daymare: 1998 sice běží na Unreal Enginu 4, ale vidět to není.

185 fotografií

Prostředí vypadají ještě dobře, i když jsou textury rozmazané a neostré. Modely postav už jsou docela děs běs. Nejhorší je ale framerate, který se často pohybuje i kolem 15 fps a připomíná tak někdy i prezentaci fotek. K tomu je hra dosti zabugovaná. Nepřátelé i vy se párkrát někam propadnete nebo někde zaseknete. Jenže jak jsem psal, tohle je hra se srdcem na správném místě, takže jí tyto problémy odpustíte, protože i s nimi ji lze dohrát. Daymare: 1998 je odpornou nádherou.

Hodnocení Blesk.cz: 82 %

Opravdový survival horor s důrazem na přežití
Děsivá atmosféra 90. let