Pátý díl navazuje přímo na Gears of War 4, kde byli představeni noví hrdinové v čele s JDm - synem proslulého Marcuse Fenixe. I za něj si v kampani zahrajete, ale hlavní role byla v Gears 5 svěřena Kait Diaz. Protagonistku pětky známe již z minula, kdy jsme byli svědky, jak rasa Swarm zabila její matku. Před smrtí však dceři věnovala záhadný náhrdelník vyhlazených Locustů, předchůdců Swarmů. Příběh je tuctový a žádné překvapení v něm na hráče nečeká.

Příběh s otevřeným koncem

Zvraty jsou očekávané a jediným šokem je nervy drásající rozhodování na konci hry. Gears 5 však nejsou stejně jako celá série o příběhu. Jsou o postavách a jejich drsňáckých i vtipných hláškách, které sypou z rukávů. A v tomto směru hra nezklamala. Jen si musím povzdechnout nad otevřeným koncem. Chápu, že tvůrci tvoří pro Xbox One novou trilogii, ale uzavřít hru stylem „pokračování příště“ není podle mě vůbec šťastné. Jen si vzpomeňme na Halo 2.

Gears 5 pro Xbox One
Autor: Microsoft

Co se hratelnosti týče, jde opět o tu drsnou řežbu s parádním krycím systémem, kterou známe a máme rádi. Kait a její parťáci řežou nepřátele po tisících a napětí a spád nikdy nepolevují. Občas by sice mohly, protože hra tu a tam sklouzne k repetitivnosti, ale nejde o nic nesnesitelného. Zbrojní arzenál byl rozšířen o některé zajímavé i méně zajímavé kousky. Automatická pistole Talon a samopal Swarmu Claw jsou tuctové zbraně. Lancer GL je obměněnou klasikou v novém provedení.

Obměněný zbrojní arzenál

Namísto motorové pily nabízí tato upravená verze automatické pušky odpalovač granátů s laserovým zaměřovačem. Výrazné a zábavné jsou dvě zbraně užitečné na blízkou vzdálenost. Cryo kanón vám umožní zmrazit nepřátele na kost a změnit je pak v hromadu ledových kostiček. S drtící palicí se pak postaráte o to, aby z protivníků zbyla jen krvavá břečka. Pokud s palicí zasadíte silný úder do země, vyvoláte tak menší zemětřesení. Nové zbraně se ke krvavému stylu hry vyloženě hodí.

Gears 5 pro Xbox One
Autor: Microsoft

Narazíte i na pár dosud neviděných nepřátel včetně gigantického megabosse. Těmi opravdu velkými novinkami jsou však věci, které lehce a zároveň nenuceně mění samotnou hratelnost. První jsou módní RPG prvky. Nebudete však vylepšovat schopnosti Kait, ale levitujícího robota Jacka, který vás na vašich cestách po planetě Sera bude vždy doprovázet. V Gears 5 má dosud největší roli z celé série. Oživuje padlé, elektrickými výboji útočí na protivníky a hackování je jeho druhé jméno.

RPG prvky a otevřené světy

V úrovních také naleznete součástky, díky kterým je možné ho vylepšit. Jack vás pak zneviditelní, ochrání štítem nebo helfne v boji ovládnutím nepřítele. Jeho pomoc je neocenitelná. Druhou velkou novinkou je přítomnost otevřenějších světů, na které narazíte v druhém a třetím aktu. Nejdříve zavítáte mezi do zasněženého a zamrzlého údolí. Později pak zamíříte do pouštní oblasti. V obou lokacích se budete pohybovat ve vozidle Skiff. Jde o zvláštní a originální kombinaci saní a plachetnice.

Gears 5 pro Xbox One
Autor: Microsoft

V otevřených světech se můžete věnovat pouze hlavní dějové lince, nebo se vydat prozkoumat okolí a plnit nepovinné mise. Rozhodnutí je pouze na vás. Vedlejší úkoly se skládají většinou z osvobození loakcí od Swarmů nebo exploraci prostředí a sbírání předmětů. Jejich splnění vám dopomůže k dalším součástkám pro Jacka. Jelikož zakomponování otevřených světů do hry působí nenuceně, jsem za něj rád. Rozhodně nejde o open world ve stylu Grand Theft Auta. Jde o fajn okořenění, které prodlouží životnost.

Kampaň v kooperaci

Oceňuji, že jde hrát kampaň až ve třech lidech, a to nejenom přes online službu Xbox Live, ale i na rozdělené obrazovce. Jeden z hráčů se přitom chopí podpůrné role Jacka, takže zážitek ze hry bude pro něj úplně něčím jiným a dosud nevídaným. Této možnosti tleskám. Kooperativní jsou i dva významné multiplayerové režimy. Horda je fandům Gears moc dobře známá. Pět hráčů se postaví padesáti dotírajícím hordám nepřátel, které jsou stále silnější, zuřivější a nebezpečnější.

Gears 5 pro Xbox One
Autor: Microsoft

Novinkou je, že postavy mají specifické zaměření a výzbroj. Tu jim po úspěšných bitvách můžete vylepšit. Horda je, byla a vždy bude jedním z důvodů, proč mám sérii Gears tak rád. Novinka Útěk je zajímavá, ale zas tolik mě nebrala. Ve třech hráčích musíte pláchnout z hnízda nepřátel. Začínáte přitom pouze s pistolí a silnější arzenál musíte při úprku posbírat. Aby nebylo potíží málo, honí vás po celou dobu jedovatý mrak. Nejde tedy vůbec o nic snadného. Jedna hra navíc trvá až příliš dlouho.

Multiplayerové hody

Ke splnění zabere až 20 minut. Alespoň si v módu můžete sami vytvářet úrovně. Pod kolonkou Versus najdete klasické režimy jako Týmová vřava nebo Král kopce. Novinkou je Arkáda, v níž si vylepšujete neustále svou postavu s lehkou příchutí RPG prvků. Pokud jste si hru předobjednali, můžete hrát dokonce za Terminátora T-800 a Sarah Connorovou. Do hry navíc brzy přibude herec a wrestler Dave Bautista, který už roky prahne po hlavní roli Markuse ve filmovém zpracování Gears of War. Snad uspěje.

Gears 5 pro Xbox One
Autor: Microsoft

Hra celkově nabízí přehršel režimů pro multiplayer, takže je její životnost hodně dlouhá. Co se technického zpracování týče, neodpustím si úžas v podobě citoslovce „wow.“ Gears 5 vypadají naprosto božsky. Jde o jednu z nejhezčích her současnosti, která vypadá i běží na Xboxu One X naprosto božsky. Modely postav jsou detailní včetně jejich výzbroje a obličejů, které často střídají rozzlobené a zachmuřené grimasy. Animace postav je taktéž plynulá a vypadá dobře.

Na Gears 5 je radost pohledět

Prostředí jsou nádherná. Nejenom, že je vidět tam, kam až oko hráče dohlédne, a nic se nedokresluje, ale navíc jsou lokace detailní a nabízejí spoustu krás. Ať už jde o džungli, zasněžené údolí nebo vyprahlou poušť. Při tom všem má hra 4K rozlišení, podporu dynamického rozsahu HDR a navíc si téměř vždy udržuje 60 fps. K zpomalení dochází minimálně. Gears 5 jsou prostě jasným AAA titulem, který by si majitelé Xbox konzolí neměli nechat ujít. Tuhle pecku si u konkurence nezahrajete.

24 fotografií

Série Gears of War přehledně na Blesk.cz

Hodnocení Blesk.cz: 88 %