Děj seriálu jste zasadili do severočeského Mostu. Souvisí to s tím, že tam Petr Kolečko nějakou dobu žil?

„Ano, když jdete do takhle ostré věci, a takto adresně, musí autor znát reálie. Kdykoli se rozhodnete vyprávět o někom konkrétním, horníci v Dukle, policisté v Případech, nebo Metanolu nebo Mosťáci v Mostu!, musíte o nich vědět víc než oni sami o sobě. Přistoupit k nim se znalostí a pochopením. A Petr nám tenhle svět otevřel.“

Líbil se vám takový svět?

„Jasně! Bylo ovšem napínavé před dvěma roky, zda se nám podaří získat podporu Ústeckého kraje a mostecké radnice. Když uslyšeli, že jde o seriál Kolečka a Prušinovského, ptali se, jestli si z nich budeme dělat legraci. No, nemůžete tvrdit, že ne... Tehdy jsem jim ale slíbil, že se i po seriálu na sebe budeme moci usmívat. A tenhle závazek jsme si nesli celou dobu.“

Seriál otevřel dost citlivá témata, rasismus, chudobu, vyloučené lokality… Nešli jste do toho s obavami, že budete nařčeni z rasismu a xenofobie?

„To že vás někdo z něčeho nařkne, tomu nejde předejít, zvláště u komedie. A dobrá komedie se vždycky dotkne něčeho bolavého.“

Takže si myslíte, že jste nikoho v Mostě tímto seriálem neurazili?

„To samozřejmě vyloučit nemůžu. Ale vím, že jsme udělali maximum pro to, aby se to nestalo. Honza Prušinovský chce a umí postavám držet palce. To divák neomylně pozná. A když máte postavy rád, tak přesto, že si děláte na jejich úkor legraci, nejsou ty fóry zákeřné, zlé, žlučovité. Jako mezi dobrými kamarády. Máme všechny naše postavy rádi. Všechny včetně mafiána Romana Vepřeka.“

Ten ale už zmizel ze scény…

„Myslíte?“

Mají vaše seriálové postavy, třeba Luďan, Franta nebo Čočkin, skutečné předobrazy, skutečné lidi z Mostu?

„Petr Kolečko tam nějaké zpočátku měl, pro Frantu, Ilonu i další. Ale postupně, jak ty postavy začínaly žít svým životem, se od předloh odchylovaly víc a víc. A protože je to komedie, musí být všechno v sytějších tónech, než jaká je realita. Třeba když je někdo smolař, tak z něho musíte udělat super smolaře. Když má někdo neudržovaný dům, tak mu nadělíte vyhořelé přízemí. Nebo přidáte scénu, jak místní Jamie Oliver vykupuje od obyvatel domácí mazlíčky.“

Seriálem jste popsali s uměleckou invencí situaci v Mostě a řekněme i v podobných lokalitách. Nechtěli jste jít víc do řešení problémů?

„Ne, myslím si, že televize nebo film je výborný prostředek pro otevření debaty. Když otevřete téma a nedáváte rovnou i odpovědi, tak si je začnou lidi hledat sami. A to nás přece všechny baví. Stalo se to třeba i s Teorií tygra s Jiřím Bartoškou. Vypustila do světa téma a nenabízela řešení. A lidé byli najednou schopni se o tom bavit bez tenze, uvolněněji. A jestli tohle Most! dokáže, tak to budeme považovat za velký úspěch.“

Nicméně jedno v nadsázce řečeno dílčí »řešení « jste v Mostu! přece jen přinesli… (směje se)

„Myslíte Snědou tíseň? Tak to samozřejmě není žádné námi navrhované řešení. Ale je nádherný, když vyrobíte pro natáčení rekvizitu, což tohle bylo, a pak se díváte, jak si ji lidé sami šíří s velikánskou chutí srovnatelnou s kultem »českého velikána Járy Cimrmana «.“

A Snědá tíseň sehrála v seriálu významnou roli…

„Samozřejmě, byl to akcelerátor celého obrovského dějového oblouku. Luďan se pod tlakem stane apoštolem toho, co nejvíc nechce: být aktivistou ve prospěch romské komunity. To je podstata komedie, když zjistíte, co si postava nejvíc nepřeje, naložte jí toho deset kilo! A to je Snědá tíseň!“

Podílel jste se na výběru herců?

„To je výlučná role Honzy Prušinovského. Má pro to veliký cit a odvahu. Že chce Martina Hofmanna na Luďka, bylo ovšem jasné už od Trpaslíka. Martin je hercem hladovým po roli, kde je co hrát, má spoustu energie a má také co říct ke scénáři. Přiznám se, že jsem jím nadšený už dlouhé roky.“

A výkony Zdeňka Godly?

„Zdeněk je mimořádný, přirozený talent. Honza věděl, že potřebuje postavu Franty pro eskalaci celého příběhu obsadit tím pravým typem herce. Obrátil se na režiséra sociálních dramat Petra Václava, který má zkušenosti s natáčením s romskými herci. Ten mu doporučil Zdeňka Godlu, který měl za sebou čtyři filmy. A zrodila se hvězda!“

Celá ta hospodská partička je boží!

„Jo, jsou to pohotoví mistři glosy, Martin Hofmann, Michal Isteník, Cyril Drozda, Mirek Škultéty, Zdeněk Godla tam byl za 30 vteřin ve svém živlu. Všechny si je vybral Honza a oni mu to vraceli s velkým gustem.“

Jak probíhal casting na transgender Dášu?

„Byl poměrně rozsáhlý, protože jsme dlouho zvažovali, zda by ji neměl zahrát transsexuál. Faktem ale je, že ta role je velice obtížná a potřebujete se opřít o zkušeného herce, který se soustředí na svou roli a ne na téma jako takové. A vzešla z toho geniálně Erika Stárková.“

Fotogalerie
104 fotografií