Co je vlastně náplní práce kreativního producenta?

„Přijít s látkou, která je natolik mimořádná, že bych považoval za škodu, kdyby ji diváci České televize neviděli natočenou. Když takovou látku mám, i s autorem předstoupit před programovou radu České televize a přesvědčit ji, že nám mají poskytnout podmínky pro realizaci. A když se to povede, čeká mě péče o projekt od napsání, přes natočení až do odvysílání.“

Co je pro konečný výsledek z vašeho pohledu klíčovým rozhodnutím?

„Zásadní je scénář. Jaký je autor, takový je příběh. Je to jak s knihou. Můžete mu pomoci, aby vyprávění bylo napínavější, dojemnější, provokativnější, ale už to vždy ponese autorovo DNA. Druhým zásadním momentem je výběr režiséra. Je to vypravěč, který promění písmenka v konkrétní byty, šaty, v tváře herců... Volbou režiséra rozhodnete všechno. Režisér si pak často i upraví scénář tak, aby mu plně rozuměl.“

Je obtížné vybojovat na programové radě České televize ostřejší seriály typu Most!?

„Ano. V radě sedí ředitelé všech složek ČT a další manažeři a ti posuzují projekt komplexně, každý ze své odbornosti. Jestli o podobný typ projektu stojí, zda je kvalitní scénář, zda jsou tvůrci zárukou dobrého výsledku, zda je vůbec vyrobitelný. Vybočuje- li něčím projekt, je na něj pohlíženo kritičtěji. A Most! vybočoval dost.“

Vyvolal Most! v radě velké haló, jak se říká?

„Jasně. Debata byla docela vzrušená. Například zda míra drzosti a otevřenosti seriálu má opodstatnění v příběhu, který chceme vyprávět.“

Prý jste tehdy nesl Most! na schválení pod značně kontroverzním pracovním názvem… (usmívá se)

„Prezentoval jsem seriál pod pracovním názvem »Kladivo na transky«. Je fér, když představujete seriál, který bude drzý a divoký, a nepředstíráte, že takový nebude. Nechtěli jsme lhát a zároveň jsme si chtěli říct o pozornost.“

Věřil jste, že to projde?

„Vždycky jdu na radu s přesvědčením, že to, co nabízím, projde.“

Prezentoval jste Most! se scenáristou Petrem Kolečkem a režisérem Janem Prušinovským?

„Ne, Honza se v té době ještě na projektu nepodílel. Petr mu poslal první scénář po třech, čtyřech napsaných dílech, Honza si to přečetl, a zaujalo ho to. Za rok jsme šli na programovou radu znovu, už kompletní.“

Hádali jste se jako tvůrčí tým?

„Jasně, nějaké šrámy jsme si odnesli všichni. Bez toho to moc nejde. Scenáristovi vyklouzává scénář nenávratně z ruky, režisér má konečné slovo a producent tu nově vznikající a trvale se měnící situaci kriticky vyhodnocuje.“

Stěžoval si vám Petr Kolečko, že Jan Prušinovský moc zasahuje do scénáře?

„Volal mi, když začal Honza tu a tam upravovat scénáře, že to takhle není možný, proč mu Honza mění postavy!“

Jak jste tuhle citlivou stížnost vyřešil?

„Musím v tu chvíli umět posoudit, zda Honzovy změny jdou proti Petrovi, nebo na Petra navazují. A ty změny jednoznačně pomáhaly Petrově myšlence, prohlubovaly to žádoucím směrem. Honzovy úpravy jednoduše vedly k posílení Petrova scénáře.“

Co třeba Jan Prušinovský v původním scénáři změnil?

„Například posunul některé charaktery, hlavní postavu Luďana. V Petrově pojetí je pasivní trumbera, kterému se prostě dějí nepříjemnosti. Honza z něj udělal chlapíka, co si potíže houževnatě vyrábí sám. Taky se víc zastal Ilony (Jitka Čvančarová). Dodal jí zřetelnější lásku k synovi a strach o jeho budoucnost. Postavu Čočkina omladil o víc jak deset let...“

Před Mostem! jste s Petrem Kolečkem dělali vlídný seriál Marta a Věra, chtěli jste pro změnu něco ostřejšího?

„Je to tak, s Petrem jsme dělali spoustu věcí, i zmiňovanou Martu a Věru. Pořád jsme z toho Petrovi vyškrtávali vulgarismy a říkali jsme mu: Buď hodnější na ty holky, člověče!. Prostě jsme permanentně Petra přiškrcovali. Bylo jasné, že takový typ seriálu je pro něj tak trochu protiúkol. Chtěli jsme mu umožnit být svobodnější, prostořeký, ostrý, vůči postavám nemilosrdný, to jde Petrovi nejlíp.“

A hledali jste to pravé téma a prostředí, kde by se mohl vyřádit?

„Přesně tak. On je zlomyslný cynik, zároveň geniální autor situační komedie a k tomu tyhle ingredience potřebuje. Každá anekdota stojí na tom, že si děláte legraci z něčeho nebo z někoho. Není to možné jinak. A Petr je v tom mistr.“

VIDEO: Po Chanovu vletěl i na nás! Tonda ze seriálu Most! v Blesku: Na natáčení jsem se bál!

Fotogalerie
103 fotografií