Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend (dále jen MBPFW) dokázal za čtyři dny naservírovat bohaté (na tuzemské poměry nevídaně pestré) menu. Ať už na hlavní scéně, kterou byl stan na úpatí luxusní Pařížské třídy, nebo ve Studiu v Salvátorské ulici. Čtyřicet pět módních přehlídek, čtyřiapadesát designérů, značek. Prezentace uměleckých škol. Doprovodné programy, soutěž pro mladé oděvní tvůrce Start-Up, soutěže pro talentované fotografy plus bloggery… V tomto směru se ambiciózní, letos značkou Mercedes-benz uvozený Prague Fashion Weekend vskutku posunul.

Módní menu MBPFW kvantitou možná opojilo, ale kvalitou nikoli. Což v podstatě nebyla vina té, která jej sestavovala – velmi schopné kreativní ředitelky MBPFW Olo Křížové. Ona jen tzv. vařila z toho, co měla k dispozici: představila českou módní scénu, jež oprávněně byla vzhledem k možnostem zahraniční prezentace zastoupena nejvíce. Nadějnými módními návrháři počínaje, brontosaury (v dobrém smyslu slova míněno) konče.

V konfrontaci z tuzemskou ateliérovou tvorbou se nabízely i přehlídky konfekčních značek na trhu a jejich nudu vyvažovala účast multibrandového butiku DUSNI3 a především úsporná prezentace zatím nepřekonaného módního projektu u nás jménem Simple Carollinum Concept Store. Ani jeho show však avízo budoucí sezóny jaro/ léto, jak tomu na prestižních týdnech módy je, nepřinesla. Ale i tak dala do velkého světa módy nahlédnout. Na rozdíl od ostatních přehlídek.

Jsme v síni, nebo už za humny?

Plejáda módních prezentací dávala na vybranou a absolvovat všechny se nedalo. To snad zvládla jen patřičně extravagantní mimozemšťanka, bloggerka Ina T., která dostala na MBPFW VIP kartu a o přehlídkách formou deníčku náctileté na svém blogu či face booku pilně a jaksepatří pozitivně informovala.

Novináři, módní kritici bohužel snímky z aktuálních přehlídek ve foto servisu MBPFW postrádali – agenturní mapování jednotlivých prezentací bylo víc než řídké, nahodilé a leckdy zmatečné. Online přenos ze stanu byl sice údernou frajeřinou, ale v praxi příliš nepomohl. O tzv. look book´s si redaktoři módy mohli nechat jen zdát. Zato informativní kniha Fashion Guide s profily zúčastněných tvůrců byla skvělým počinem.

Z toho, co jsem mohla na vlastí oči, z fotodokumentace přehlídek a profilů tvůrců ve Fashion Guide poznat, troufám si obecně tvrdit, že česká módní scéna má k Olympu módy stále daleko. Nedokáže propojit tvůrčí náboj s nositelností. Její snaha o kreativitu má často za výsledek amatérskou a značně panickou honbu za efektem. A rčení, že v jednoduchosti je krása, přetavuje v nudu. Bohužel…

I když světlé momenty tu byly: například v duchu minimalismu se nesoucí kolekce Viktoria Vittori – dílo čerstvé absolventky oděvního designu na VŠUP dotažené skvělou, ortopedickou obuví inspirovanou řadou bot na platformě. A jako jisté osvěžení lze nejspíš vnímat i představení The Adress Idea, což je projekt, jenž ikonické kousky, svršky tzv. po sezóně v duchu stylu vintage recykluje osobnosti na míru. I když ta jedinečnost – cvoky, sešívání, přešívání se v byznysu, řemeslné maše nějak vytrácí…

Osvěta i fraška

Zvenku se Mercedes-Benz Prague Fashion Weekend jevil omamně. V porovnání se zahraničím (jak bylo řečeno) ale takovým nebyl, VIP laťky nedosáhnul a na klišé, že pomalu, ale jistě srovnáváme krok se světem (taky jsem jej použila), začínám být poněkud alergická. Kromě přehlídky Simple Carollinum Concept Store, jež nabídla ochutnávku trendů současnosti na několika ikonických značkách, zaujaly prezentace, jež se odehrály ve finále soboty a neděle.

Za zmínku jistě stojí konfrontace návrháře Jakuba Polanky (dokázal zaujmout Huberta de Givenchy či legendárního designéra Philippa Starcka, ale do světa přesto z řady důvodů neprorazil) s vítězem Mercedes-Benz Fashion Berlin, Michaelem Sontagem. Bylo to dobré, nicméně Polanka poněkud zklamal. Předvedl konstrukci střihů, kterou na různých materiálech už několik sezón omílá. Tak trochu vykradl sám sebe a také asijskou notu z haute couture kolekce Givenchy pro rok 2009. Sontag se zdál uvolněnější, ale nutno říci, že jeho tvorbu neznám, těžko tedy rozlet jeho invence hodnotit.

Přítomnost slavného designéra obuvi Jimmy Choo na kredit MBPFW rovněž nestačila. Na prestižních týdnech módy se to bohy z Olympu módu totiž hemží. Představují tu své kolekce, vize určující tendence sezóny. Stejně jako se to na těchto akcích hemží slavnými modelkami – u nás pel atraktivity na tomto poli obstarávala jen Simona Krainová a její slovenská, v zahraničí úspěšná kolegyně Viera Schotterová.

Velmi slabá byla i účast celebrit společnosti. Inspirativní hvězdy showbyznysu zvědavé na avízo neméně hvězdných návrhářů na pražském víkendu módy chyběly. Zájem veřejnosti o MBPFW byl však relativně velký a řada návštěvníků svými outfity zaujala, měla styl. Strašidla samozřejmě nechyběla, módní burani jakbysmet. V čele se slovenskou divou Sisou Lelkes Sklovskou. Na přehlídku Simple dorazila i prezidentova dcera Kateřina Zemanová. Držela se při zdi, byla v outfitu, jenž módní kritici již pochválili a mladý muž po jejím boku (podle kuloárních zpráv nový milenec) vypadal zajímavě. Šarm mu nescházel a Kateřinu by mohl na poli módy lecčemu naučit.

P.S.

Osvěta je nutná. A skvělá návrhářka Liběna Rochová, která na VŠUP zdárně vede nové designérské talenty, tolik nepřehání, když konstatuje, že v téhle zemi vládne na poli módy analfabetismus. Přestaňme tedy líbivě tvrdit, že naše návrháře svět slyší. Neříkejme, že týdny či víkendy módy nás pomalu, ale jistě řadí k metropolím, v nichž trendy módy do světa startují. Ale také zatleskejme všem, jež chtějí situaci změnit a tyhle svátky módy organizují.

Fotogalerie
15 fotografií