Luxusním vybavením si salonní vůz o pěti místnostech nezadá s vagony, ve kterých cestoval například prezident Tomáš Garrigue Masaryk. „Kotel byl na uhlí, bylo tady centrální topení, elektřina i voda,“ vysvětluje Jan Štefan (79) z Prahy, který byl posledních 40 let majitelem tohoto unikátu. „Luxus spočíval i ve vypracovaných detailech, například stolky se vytahují ze skříní. O kvalitě provedení vypovídá i to, že se zachovala původní křesla, kanape i matrace,“ doplňuje Jan Štefan. Vůz měl dokonce výsuvnou terasu.

Proč jej prodal?

O nabídky k prodeji neměl majitel nouzi, ovšem svolil až teď. „Vrátí se do Jirkova, kde Kludský trávil zimu. Bylo tam totiž levné uhlí,“ směje se Jan Štefan, který ji městu za 600 tisíc prodal. Město má přitom v plánu vůz zrekonstruovat a lákat na něj turisty. „Nějaké opravy jsem musel udělat, zatékalo sem, což byl asi největší problém. Natáhl jsem také novou elektřinu a pořídil splachovací záchod a podobně,“ vysvětluje s tím, že vůz zaparkovaný na své zahradě využíval hlavně k občasnému přespávání. „Na větší opravy jsem však neměl moc financí a zároveň jsem jej nechtěl nějak neodborně znehodnotit,“ dodal Jan Štefan.

Fotogalerie
22 fotografií