Projet centrem Prahy a nevidět zelené elektrické koloběžky je v současnosti skoro zázrak. Obyvatelé si již dlouhodobě stěžují, že jejich uživatelé nevhodně parkují. Podle nich na koloběžkách navíc jezdí na chodnících a ohrožují kolemjdoucí. Od prvního dubna si svůj kus z veřejného prostoru ukousnou i elektrokola Freebike od české firmy Homeport z Karlína.

Oproti koloběžkám budou mít nová elektrokola jasně stanovené oblasti, kde mohou parkovat. Praha k parkování elektrických kol bude rozdělena na zelené a červené zóny. V celé Praze 1 bude červená zóna a cyklisté nebudou moci parkovat, kde chtějí, ale pouze na vybraných místech.

Červená a zelená

„K bezplatnému parkování bude sloužit přes 200 virtuálních stanic po celé Praze. Ty budou rozmístěny v zelených i červených zónách. V červené zóně bude možné volně jezdit, ale vrátit kolo bude možné pouze ve virtuální stanici. V zelené zóně bude možné kolo vrátit i mimo tyto stanice, ale za menší parkovací poplatek,“ vysvětluje Ondřej Kolek, mediální manažer Homeport.

Se souhlasem

O konkrétních místech společnost jednala s vybranými městskými částmi v centru Prahy. Aby získala povolení, musela zapracovat jejich výhrady. Kladné stanovisko dostala kupříkladu od Prahy 3, Prahy 5 nebo Prahy 6. „Městská část Praha 6 podporuje projekt společnosti Homeport, která se zavázala řešit problém nesprávně zaparkovaných kol a vybudovat 60 cyklostojanů z dotace od Státního fondu životního prostředí,“ řekl pro Blesk.cz Jiří Lála (ODS), místostarosta odpovědný za oblast dopravy.

Alarm

Samotné kolo Freebike je vybaveno sledovacím zařízením GPS a elektromotorem. Plně nabitá baterie by měla umožnit dojezd až 120 kilometrů. Podpora elektromotoru je možná do maximální rychlosti necelých 25 kilometrů za hodinu, poté se podpora elektromotoru vypne. Cyklisté si budou moci zvolit, jak moc jim bude elektromotor při jízdě pomáhat a budou ho moci libovolně zapnout nebo vypnout. Zapůjčování dopravních prostředků bude probíhat přes mobilní aplikaci a moderní kola budou připravená i na nevyžádanou manipulaci: „V případě, že Freebike není řádně půjčen, jeho motor je zablokován a aktivně brání jakémukoliv pohybu a šlapání. Součástí bezpečnostních opatření je i alarm,“ říká Ondřej Kolek. O servis strojů se bude starat speciální tým.

Konkrétní polohy virtuálních stanic, ani ceny za vypůjčení společnost zatím nezveřejnila. V současnosti v Praze jezdí přibližně 500 růžových kol společnosti Rekola. V roce 2012 to byla první sdílená kola v hlavním městě. Na území Prahy 4 jsou k vypůjčení červená kola s košíkem od firmy Velonet.

Fotogalerie
16 fotografií