V každé významné epoše se přes Vltavu postavil slavný most. Ať už ten Karlův za dob jeho vlády, Libeňský most v dobách první republiky nebo oceňovaný Trojský most v současnosti. K železniční dopravě pak neodmyslitelně patří most mezi Smíchovem a Výtoní z roku 1901. Ten je sestaven z ocelové konstrukce a nabízí romantické výhledy do krajiny i praktickou zkratku přes Vltavu.

Kvůli jeho havarijnímu stavu byly 15. prosince 2017 lávky po jeho bocích uzavřené a jejich funkci zastoupil přívoz. „Opravovaly se spodní části, schodiště, je tam nová mostovka, nové zábradlí a nové závěsy pro inženýrské sítě,“ popsala rekonstrukci mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková.

Lávka navíc dostala svoji starou zelenou barvu, jakou měla při svém vzniku. Poslední nátěr byl podle Liškové jedovatý a bylo nutné ho přemalovat. Celkové opravy vyšly na sedm milionů korun, které poskytl pražský magistrát. Rekonstrukce protější strany, kudy vede druhá lávka, je naplánovaná na příští rok.

Zbourají ho?

Při slavnostním otevření lávky místostarosta Prahy 2 Václav Vondášek (ODS) připomněl veřejnou debatu z minulých měsíců, kdy se začalo uvažovat o demolici celého železničního mostu. „Most, který postavili za rok, by se měl nahradit novým,“ narážel místostarosta na tvrzení Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která by si přála nový most.

Video
Video se připravuje ...

Mluvčí TSK Barbora Lišková hovoří o opravě lávky ve Výtoni. Jiří Marek

Podle SŽDC je most neopravitelný a nevyhovuje současným nárokům na železniční dopravu. Proti tomu jsou však pracovníci Národního památkového ústavu (NPÚ), kteří stavbu brání. Podle nich má historickou hodnotu a nesouhlasí ani s variantou, že by ho nahradila kopie.

Fotogalerie
13 fotografií