1. Jak funguje půjčování?

Odstavenou zamčenou elektrokoloběžku lze odemknout pomocí aplikace na mobilu přes QR kód, což stojí 25 korun. Aplikace poté zaznamenává jízdu, která se elektronicky platí po zamknutí vozítka. Sazba je 2 koruny za minutu.

2. Co musí dodržovat a splňovat uživatel? Pouhým odkliknutím potvrzuje, že:

* je starší 18 let,
* má řidičský průkaz skupiny B,
* bude dodržovat pravidla silničního provozu,
*nebude jezdit po chodnících a blokovat je, provádět kaskadérské kousky,
* bude jezdit po pravé straně a přes přechod povede vozítko vedle sebe. Kontrola však není!

3. Jak je to s alkoholem?

Přes aplikaci uživatel potvrdí, že není pod vlivem alkoholu a jiných návykových látek. Stejně jako v předchozím bodě ověření neexistuje.

4. Kolik jezdí v Praze koloběžek?

Od konce září téměř tři stovky. Původně se počítalo s provozem v centru, později přibyly městské části Praha 5, 7 a 8.

5. Jak funguje dobíjení?

Elektrokoloběžka ujede v závislosti na hmotnosti uživatele asi 30 km. Dosáhne rychlosti až 25 km/h. O dobíjení se starají najatí pracovníci, stroje sbírají a nabíjejí. Nabití trvá pět až šest hodin.

6. Ničí uživatelé stroje?

Na sociálních sítích se množí fotky poškozených koloběžek. „Jde pouze o jednotky. Zákazníci porušují pravidla a jezdí ve více lidech,“ řekl Ondřej Široký, provozní manažer společnosti Lime, která je provozuje. Vozítko má totiž nosnost 100 kg.

7. Kradou se?

Podle společnosti Lime žádné krádeže koloběžek neřešili. „Uvnitř je zabudovaný čip, který hlásí jakýkoli pohyb. Koloběžky tak máme pod kontrolou,“ uvedl Široký.

8. Kdy představují riziko?

Malá kola koloběžek se moc nehodí na dlažební kostky. „Otázkou jsou i brzdné vlastnosti, protože vzorek je jemný. Co pak udělají na mokré silnici, nevím. Jsou dost nestabilní a přitom hodně rychlé,“ vysvětlil dopravní expert Roman Budský.

9. Kdo nese odpovědnost, když se stane nehoda?

Jezdec na koloběžce může snadno zranit sebe i někoho jiného. „Jsme pojištěni na tyto situace,“ řekl Široký. Účastník však podle něj přijímá půjčením zodpovědnost za to, jak jede. Podle právníka je to trochu jinak: „Je nutné dostatečné zabezpečení, aby se koloběžka nedostala do ruky člověku mladšímu 18 let. Kdyby se něco přihodilo dítěti nebo kdyby způsobilo nějakou nehodu a mělo by to přímou příčinnost s nízkým věkem, odpovědnost jde převážně za společností,“ řekl Blesku právník Jan Černý.

10. Čím jsou nebezpečné?

Řidiči ani chodci si na koloběžky dosud nezvykli. „Prostě se najednou objevily. Jsou malé, rychlé a v provozu téměř neviditelné. Tím jsou nebezpečné. Nárazem v rychlosti může člověka i zabít. Řidiči aut koloběžkáře snadno přehlédnou, zvláště pokud jsou v tmavém oblečení,“ řekl Budský.

Koloběžky Lime zaplavily Prahu, odstavené jsou všude kolem.
Koloběžky Lime zaplavily Prahu, odstavené jsou všude kolem.
Autor: Martin Přibyl

11. Kola, nebo elektrokoloběžky?

Sdílení funguje stejně, ale kola jsou podle expertů mnohem bezpečnější. „Vědí, jak se mají chovat, chodci i auta jsou na ně zvyklí. Mají větší stabilitu a nejsou tak rychlá,“ řekl Budský.

12. Co dělají koloběžkáři špatně?

Největším problémem je, že jezdí po chodnících, kde i parkují. „Osoba, která jede po chodníku na elektrické koloběžce, je považována za cyklistu a nemá na chodníku co dělat. Strážníci mohou udělit pokutu až 2000 korun,“ říká Jan Čihák, mluvčí pražských strážníků. Dovolené mají koloběžkáři silnice, cyklostezky a cyklopruhy.

13. Kde koloběžky parkovat?

„Parkovat na chodnících nesmí, ale dělají to. I malá koloběžka přitom může způsobit na chodníku kolizi,“ myslí si Budský. Vhodné, ale zatím nevyužité místo je například ve vozovce těsně před přechody, kde by neměla parkovat auta, přes která není vidět.

14. Kam do města se hodí?

Podle expertů do centra tyto koloběžky nepatří. „Umím si představit, že v periferních částech města to může být dobré posunovadlo. Ovšem jenom pokud se dodržuje bezpečnost a není příliš rušný provoz. Ideální by k nim byla reflexní vesta a helma,“ myslí si Budský.

15. Vyslouží si zákaz jako segwaye?

Segwaye se podařilo z historického centra vyhnat. Nyní nesmějí jezdit v Pražské památkové rezervaci (PPR), v celé Praze 1, části Prahy 2, Žižkova, Prahy 4 a Smíchova, na území Libně, Holešovic a Letné. Ovšem pro cyklisty, elektrokola a elektrokoloběžky zákaz neplatí. Až se právně dořeší zákaz vjezdu cyklistů do pěších zón v centru města, bude se vztahovat i na elektrokoloběžky. Zákaz měl dle původních plánů radnice Prahy 1 platit od 10:00 do 17:00 na Staroměstském náměstí, na Václavském náměstí a na náměstí Republiky.

Koloběžky Lime jezdí už v Paříži, Berlíně, Madridu, Frankfurtu, Curychu a Valencii. Tyto metropole mají oproti Praze přece jen trochu širší ulice.

Magistrát: Porušují memorandum!

Než začaly koloběžky po Praze jezdit, podepsala společnost Lime s magistrátem memorandum. Přihlásila se v něm k bezkonfliktnímu provozování služeb bikesharingu a motivování svých uživatelů v odkládání prostředků na místa, kde nebudou překážkou. Jenže tuto dohodu porušuje. Na společnost se proto obrátil magistrát. „Upozornili jsme je, že body memoranda neplní. Společnost se s městskými částmi nedomluvila na místech, kde by se měly koloběžky odkládat,“ vysvětlil mluvčí magistrátu Vít Hofman. Vypoví Praha dohodu? „Vzhledem k tomu, že slíbili, že situaci napraví, je tato otázka předčasná. Navíc memorandum podepsali naprosto dobrovolně,“ dodal mluvčí.

Jezdil i Blesk

Elektrokoloběžku si půjčila také redaktorka Blesku. „Zprvu to vypadalo, že to bude jednoduché. Problém ale nastal ve chvíli, kdy jsem chtěla koloběžku uzamknout. Musí se totiž vyfotit na místě, kde se zaparkuje. Aplikace ale nechtěla mou fotku přijmout, zaplatila jsem proto zbytečných 5 minut navíc,“ postěžovala si.

Fotogalerie
9 fotografií