Okamura na Facebooku nabízí kromě politiky i sushi. Expert: Je to fascinující
Krom svých moravských kořenů rád akcentuje i ty japonské. A hlavně na nich vydělává. Šéf Svobody a přímé demokracie a také poslanec Tomio Okamura (45) produkty dokonce nabízí svým voličům na facebookovém profilu, který jinak slouží k účelům politickým.
Na zeď tam Okamura umístil fotografii lákající na nákup balíčku na výrobu sushi za 450 korun v jeho vlastním obchodě s japonskými výrobky. „Milí přátelé, jelikož vím, že je zde mezi Vámi mnoho fanoušků Japonska a vážených zákazníků mojí prodejny, dovolte mi, abych Vás zde na mém soukromém profilu informoval o speciální vánoční nabídce,“ píše tam politik. Pobouřilo to řadu internetových uživatelů, zejména těch, kteří si ke kritice Okamury museli zřídit vlastní facebookové stránky – z té vlastní totiž politik vyloženě negativní komentáře nechává mazat. Pod »kauzou sushi« redakce Blesk nalezla takřka výhradně ty reakce, které vyjadřují o zboží či o japonskou kuchyň zájem.
Co na to Okamura? „Na svůj soukromý profil si budu dávat, co chci. Vždycky. Vždy jsem to dělal a nehodlám s tím přestat. Je to moje věc,“ řekl Blesk.cz. Na argument, že facebooková stránka vypadá spíše jako politický nástroj a mimo jiné má na profilové fotografii také stranické logo, odpověděl, že nemůže souhlasit. „Podívejte se, co tam je napsáno v informacích: oficiální stránka Tomia Okamury a jeho příznivců,“ řekl Blesk.cz a dodal, že kdyby své produkty inzeroval na Facebooku strany SPD, bylo by to něco jiného. „Jsem hrdý na to, že se uživím, jsem hrdý na svoje firmy. Ty ke mně patří stejně jako nyní SPD,“ dodal milionář, který má mimo jiné také cestovní kancelář či firmu nabízející průvodcovské a překladatelské služby.
Že jde o situaci, která je na hraně, si ale myslí šéf Institutu politického marketingu Karel Komínek. „Je to jedna z věcí, které mě fascinují. To, že někoho zvolí poslancem sice neznamená, že nemůže nic. Že se ale snaží lákat zákazníky přes politický profil, je zvláštní,“ řekl Blesku. Komínek profil nepovažuje za soukromý hlavně proto, že tam Okamurova činnost ve veřejné správě a jeho politické názory tvoří značnou většinu obsahu. „Další podivná věc je spíše marketingová. SPD má voličské zázemí mezi nespokojenými lidmi z ekonomicky zanedbaných regionů, podobně jako KSČM. Přesto jim pan Okamura nabízí drahé věci. To by takového voliče mohlo podráždit,“ dodává Komínek.
Problémy s profily už se zabýval Syndikát novinářů. Nešlo o nikoho jiného než o hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka. Ten totiž má jeden z nejsledovanějších twitterových účtů v republice a používá jej jak ke sdílení odkazů týkajících se prezidenta Miloše Zemana, tak ke sžíravé a osobní kritice jeho názorových oponentů, která se úplně neslučuje s neutrálnějším pojetím role mluvčího. Hrad tvrdí, že jde o soukromý účet, navzdory tomu, že je uveden na stránkách prezidentova úřadu. Ovčáček pak pokládá otázky, které k věci posílá do prezidentské kanceláře syndikát, za snahu ho umlčet.
Děkuji za skvělý tip. Vypadá to pěkně, cena je taky snesitelná, výborný dárek pro milovníky sushi. Hned si jdu balíček objednat - bojím se, že po reklamě v Blesku budou hned vyprodané.