Kdo se jako upír přisál na máslo? Víme, kolik na něm vydělají mlékárny i obchodníci
Upíři ujíždějí v Česku na másle! Jako Drákulové se na mastnou pochutinu obklopenou hysterií přisáli mlékárny i obchodníci a cucají z nás víc a víc korunek. Neviditelná ruka trhu dělá bůhvíco a politici se přou, kdo nám nejvíc saje z peněženek. Blesk pátral po pravdě.
Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (36, KDU-ČSL) jsou nejvíc »zakousnuti« obchodníci – z ceny, která se už běžně pohybuje kolem 60 Kč, si prý berou 50 % (z toho ovšem musí státu odvést 15 % DPH).
Z dat, která zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ), vyplývá, že v srpnu 2017 byla cena másla od průmyslových výrobců přibližně 36 korun za kostku. Jenže na pultech obchodů bylo máslo k mání průměrně za 52 korun. V květnu 2017 to ale bylo méně, kdy mlékárny dodávaly kostku za 29 korun, a na pultech se prodávala za necelých 42 korun. Suma sumárum: za 4 měsíce si mlékárny přidaly 7 Kč a obchodníci dokonce 11 na kostku másla.
Výkupní ceny pro zemědělce zůstaly víceméně stejné. Podle průměrných cen, které uvádí ČSÚ, vychází, že si obchodníci přidávají téměř 50 % a po odvedení DPH jim zbude přibližně 25 %.
Jako za totáče
Podle prezidentky Svazu obchodu a cestovního ruchu Marty Novákové ale mají prodejci na másle jen minimální marži.
„Marže – rozdíl, za kolik obchodníci nakoupí a za kolik prodají. U másla je to od 8 % do 12 %. V jednom případě byla marže 20 %. Všichni to prodávají se ztrátou,“ řekla Blesku. Svaz zastupuje řetězce jako Tesco, Billa, Globus nebo Ahold. „To, že je někde máslo s vyšší přirážkou, je možná v malých obchodech na vesnicích, kde je vykoupené kvůli panice. Mně to přijde jako za socialismu,“ komentovala Nováková.
Vyložte karty
Ministerstvo zemědělství trvá na své analýze. Podle té se na ceně másla podílí zemědělci 20 %, výrobci 30 % a obchodníci 50 %. Při současné průměrné ceně másla 60 korun za kostku, se tak prodejci na ní podílejí 30 korunami.
Pokud se stanovisko ministerstva obchodníkům nelíbí, mají podle Jurečkovy mluvčí odkrýt své marže. „Ať vyloží karty na stůl, jak je k tomu ostatně vyzval i premiér, a bude jasné, proč je to máslo tak drahé,“ řekla Ježková.
Marže neukážeme
Jakou marži si přidají na které zboží, ovšem prodejci odmítají říct. Podle Marty Novákové ze Svazu obchodníků je to kvůli tahanicím o zákazníka. „To, že neuvádíme marže jednotlivých obchodníků, je tím, že oni si velmi konkurují. My ta čísla dostáváme s tím, že je zprůměrujeme a až potom zveřejníme,“ popsala.
Podle ní by z toho mohly mít obchody problémy. „Může se proti nám postavit i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže kvůli podezření z kartelové dohody,“ dodala.
Bude zima, bude líp...?
Máslo by mohlo už na podzim mírně zlevnit. Podle Novákové to způsobí klesající teploty i nálada v Číně. „Situace na světovém trhu se zlepšuje. V našich zeměpisných podmínkách budou mít krávy s ochlazováním tučnější mléko. Uklidňuje se i situace v Číně, kde nakupovali lidé máslo ve velkém,“ řekla s tím, že na Vánoce máslo určitě bude. Ekonomové soudí, že dokonce zlevní na cenu kolem 50 Kč.
Pokud znám cenu výrobce, mohu si spočítat marži prodejce. Cena másla výrobce činí 31,56 + DPH 4,37= 36,29. DPH 4,37, které prodejce uhradí výrobci se stává nadměrným odpočtem prodejce, který mu FÚ vrátí. Čili výchozí cenou nákupu se pro prodejce se stává cena 31,56. Pokud si prodejce spočítá prodejní cenu 52,31, činí DPH 6,81. Není pravdou, že musí prodejce odvést 15% DPH. Podle zák. o DPH prodejce odvádí FÚ rozdíl mezi DPH při nákupu a DPH při prodeji. V tomto případě činí DPH při nákupu 4,73 a při prodeji 6,81. Rozdíl, který musí prodejce odvést činí 2,08. Takže prodejem kostky másla zůstává prodejci 50,23. To znamená, že má prodejce marži na kostce másla 63%. Statistické úřady hřeší na to, že ne každý rozumí a orientuje se v zákonu o DPH a proto vypouští bludy. Přitom mají určitě nějakého účetního, který by jim to spočítal.