Pondělí 29. dubna 2024
Svátek slaví Robert, zítra Blahoslav
Polojasno 23°C

O mýto v Česku mají zájem čtyři uchazeči. Kdo chce nahradit Kapsch?

  • Autor: jer, ČTK - 
    24. 8. 2017
    19:50

    Nabídku na desetiletou správu mýtného systému po roce 2019 podali čtyři uchazeči. Ve čtvrtečním pořadu 20 minut Radiožurnálu to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Jména zájemců zveřejnit nechtěl. Zájem o zakázku za 29 miliard korun je nižší, než ministerstvo odhadovalo, přesto je ministr s počtem přihlášených účastníků spokojený. Úřad uváděl, že očekává pět až sedm uchazečů, jejichž počet pro druhé kolo soutěže chtěl omezit na maximálně pět.

     

  • 1.Ministerstvo nasadilo laťku vysoko

    Mezi účastníky jsou dosavadní provozovatel mýtného systému Kapsch a také slovenský SkyToll. Ten se soutěže účastní jako člen konsorcia s nově vzniklou společností CzechToll ze skupiny PPF, řekl mluvčí SkyTollu Anton Bódis.

    Kromě těchto firem se mezi odborníky hovoří o možné účasti italské společnosti Autostrade, telekomunikační společnosti ze skupiny T-Mobile T-Systems, nebo o maďarském výběrčím mýta National Toll Payment Services PLC. Ten ministerstvu dopravy zaslal nabídku na převzetí systému už na začátku loňského roku. Ministerstvo se jí ale nezabývalo s odkazem na nynější výběrové řízení.

    Mýtné brány (ilustrační foto) Mýtné brány (ilustrační foto) | ČTK

     

    Důvodem nižšího počtu zájemců mohou podle Ondřeje Zaorala z poradenské společnosti Inoxive být striktní zadávací podmínky. Ze skupiny možných uchazečů by mohly odfiltrovat zejména menší společnosti, které mají zkušenosti s takzvaným úsekovým mýtným. To je běžné například v Itálii a ve Španělsku. Větší firmy pak mohly dát přednost souběžné soutěži v Německu, kde se rovněž hledá nástupce pro tamní mýtný systém, řekl ČTK Zaoral.

    Mýtné brány (ilustrační foto) Mýtné brány (ilustrační foto) | Jiří Meixner / iDNES.cz / Profimedia

    Příliš přísné podmínky, které například vylučují reference z projektů v severní Americe, kritizovaly mimo jiné francouzské společnosti, které se na ministerstvo dopravy obrátily prostřednictvím francouzské ambasády. Podle ministerstva ale zadávací podmínky francouzské firmy nediskriminují a tendru se mohou zúčastnit, pokud dodají systémy kompatibilní s jinými evropskými zařízeními.

    Rizikem mýtného tendru je podle Václava Jírovského z dopravní fakulty ČVUT i to, zda uchazeči skutečně tuší, jak náročná zakázka na správu mýta je. Nejde totiž jen o technologickou problematiku, ale i o složitý organizační problém. Vítěz tendru bude muset garantovat spolehlivost systému a převzít smlouvy s bankami a telekomunikačními společnostmi. Před samotným zahájením provozu pak bude nutné intenzivně školit personál, který platby za projetí mýtných úseků kontroluje.

     

  • 2.CzechToll

    Společnost podle obchodního rejstříku vznikla letos 2. srpna. Společníkem je firma PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Jednateli firmy s milionovým základním jměním jsou Robert Ševela a Jan Harrer. Předmětem činnosti je správa vlastního majetku. Ševela dříve pracoval pro slovenskou společnost SkyToll, která se tendru rovněž účastní a s níž by se CzechToll měl podle čtvrtečních informací nového tendru účastnit.

    Skupina PPF investuje do řady odvětví od bankovnictví a finančních služeb přes telekomunikace, pojišťovnictví, nemovitosti, zemědělství až po biotechnologie. Působí v Evropě, Rusku, Asii a USA. V ČR vedle akvizice v telekomunikacích působí v oblasti bankovnictví a finančních služeb, v realitách či biotechnologiích.

    Mýtné brány (ilustrační foto) Mýtné brány (ilustrační foto) | Profimedia

     

  • 3.Kapsch

    Rakouskou firmu založil v roce 1892 Johann Kapsch, sídlí ve Vídni. Společnost nyní řídí zakladatelův pravnuk Georg Kapsch. Ke třem hlavním sférám činnosti společnosti patří podniková komunikační infrastruktura (Kapsch BusinessCom), veřejné telekomunikační sítě (Kapsch CarrierCom) a dopravní systémy (Kapsch TrafficCom), které se na tržbách podílejí z 58 procent. V dnešní době má firma Kapsch kolem 50 poboček v Evropě, Austrálii, Severní Americe, Latinské Americe, na Blízkém východě, v Asii a v Jižní Africe.

    V ČR Kapsch mýtné vybírá od roku 2007. Dodavatele a současného správce mýtného systému vybralo ministerstvo dopravy 21. listopadu 2005. Kapsch nabídl až třetí nejnižší cenu a v ČR používá mikrovlnnou technologii, kdy se pohyby kamionů zaznamenávají pomocí senzorů na mýtných branách. Na vybírání mýtného se celoplošně či jen v určitých částech podílí kromě ČR také v Rakousku, Polsku, Austrálii, Indii, Jižní Africe nebo v USA.

    Mýtné brány (ilustrační foto) Mýtné brány (ilustrační foto) | profimedia

    V uplynulém fiskálním roce, který skončil letos v březnu, činily tržby společnosti, 1,1 miliardy eur, zisk před úroky, daněmi a odpisy (EBITDA) činil 68 milionů eur. Společnost zaměstnává přes 6800 lidí. V novém tendru bude firma spoléhat na své současné subdodavatele - operátora O2 a banku ČSOB.

    Letos v červnu bylo oznámeno, že Kapsch chce státu prodat svůj mýtný byznys v Česku. Návrh na prodej předložil Kapsch ministerstvu dopravy loni v listopadu, v současnosti, po vyhlášení nového tendru, firma návrh prezentuje jako řešení pro případ, že by soutěž na nového provozovatele nevyšla. Stát by se tím rovněž zbavil závislosti na externím správci mýta, uvedl Kapsch v tiskové zprávě.

  • 4.SkyToll

    Slovenská firma SkyToll byla založena v listopadu 2008, o rok později vyhrála tendr na zhotovení a provoz systému elektronického výběru mýtného na Slovensku, které vybírá od roku 2010. SkyToll vyhrál tendr díky tomu, že v soutěži zůstal po vyloučení ostatních zájemců sám, což kritizovala i Evropská komise. Společnost používá na Slovensku satelitní technologii. Spuštění provozu provázely protesty dopravců. Ti si stěžovali mimo jiné na to, že jim systém účtuje poplatky za jízdu po souběžných nezpoplatněných silnicích nižších tříd.

    Firmu založili členové konsorcia Ibertax - SanToll. Vítězné konsorcium pod vedením francouzské společnosti Sanef uspělo v soutěži s nabídkou asi 829,8 milionu eur. Na financování spuštění mýtného projektu v zemi se prostřednictvím svých bank podílely skupiny PPF a J&T. V roce 2012 SkyToll ovládl český podnikatel Petr Syrovátko. Prostřednictvím společnosti Sevenra N.V. koupil 90procentní podíl ve firmě Ibertax, která je většinovým akcionářem provozovatele systému SkyToll.

    Na Slovensku její systém pokrývá 17 700 kilometrů dálnic a silnic. Předsedou představenstva a generálním ředitelem je Matej Okáli. V uplynulém roce společnost utržila 75,43 milionu eur, zisk činil 16,6 milionu. Loni se SkyToll obrátila na ÚOHS kvůli prodloužení smlouvy mezi státem a firmou Kapsch. Ministerstvo dopravy podle ní mimo jiné porušilo zákon při vedení jednacího řízení bez uveřejnění i při samotném podpisu smlouvy s Kapschem. Úřad to odmítl.

    Loni Skytoll prodal skupině J&T svou českou dceřinou firmu, prostřednictvím které se uchází o výběr mýtného v Česku. Nový vlastník odvolal z pozice jednatele firmy Roberta Ševelu a jmenoval jím Dušana Palcra, který je i místopředsedou představenstva skupiny J&T. Ve firmě Skytoll CZ nyní působí jako společník firma J&T IB and Capital Markets, jejímž jediným akcionářem je J&T Banka, v jejímž čele stojí Patrik Tkáč. Jeho kariéra je spjata především s finanční a investiční skupinou J&T, kterou kdysi spoluzakládal.

    Podle čtvrtečních informací by se SkyToll měl zúčastnit nového tendru na mýtné v ČR jako člen konsorcia s nově vzniklou společností CzechToll ze skupiny PPF.

    Tkáčova kariéra v byznyse se také prolíná s jedním z nejvlivnějších podnikatelů v ČR Danielem Křetínským, se kterým kontroluje mediální koncern Czech Media Invest a se kterým v minulosti (ještě s investory spojenými s J&T holding) vlastnil například Energetický a průmyslový holding. Podíl v holdingu měl dříve také Kellner. Skupina J&T rovněž v roce 2004 ovládla fotbalový klub Sparta Praha, jejímž majitelem je nyní Křetínský.

    Ministr dopravy Dan Ťok: Německé mýto není diskriminační

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi