Úterý 19. března 2024
Svátek slaví Josef, zítra Světlana
Polojasno 9°C

Půl milionu pokuty za stočený tachometr: Blíží se změny u ojetých aut

  • Autor: ula - 
    28. 4. 2017
    05:47

    Od 1. června vstupuje v platnost novela zákona, která obsahuje tři zásadní změny. Novopečení majitelé aut budou moci uskutečnit převod vozu na kterémkoliv registru, zároveň bude možné dokončit registraci i bez kupujícího. A ten, u koho se prokáže, že má stočený tachometr, může přijít o evidenční kontrolu. Kritici novele vyčítají, že např. není jasné, kdo vlastně zjistí, jak ke stočení tachometru došlo.

  • 1.Jaké se chystají změny?

    Od 1. června bude možné uskutečnit převod vozu na kterémkoliv pracovišti registru v celé České republice. Odpadá tedy cestování na registr v obci, kde měl trvalé bydliště nebo sídlo původní majitel.

     

    Jaké další změny v legislativě se chystají? Podívejte se na rozhovor s provozním ředitelem jednoho z největších prodejců ojetin v Česku:

     

  • 2.Převod vozidla bez spolupráce kupujícího

    Další změnou, která usnadní prodej vozu, je zavedení možnosti dokončení registrace prodávajícím bez součinnosti kupujícího – dosud nešlo nového majitele k dokončení registrace přinutit.


    „Dosud až do provedení řádného převodu vozidla na nového majitele zůstává veškerá odpovědnost za provoz vozidla na původním provozovateli vozidla. S tím souvisí i například vymáhání pokut za přestupky, jež nespáchal, odpovědnost za škody způsobené provozem motorového vozidla bez uzavření povinného ručení apod.,“ vysvětluje Tomáš Neřold, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.

     

    Úřad tak na základě žádosti podané původním vlastníkem vyzve nového majitele, aby se do přiměřené doby k žádosti vyjádřil a dodal potřebné doklady k registraci. Pokud tak ale nový majitel neučiní, úřad přesto zapíše nového vlastníka do registru vozidel a k autu vystaví nový technický průkaz a osvědčení o registraci.


    Novela, tak jak ji schválil parlament, tedy chrání původního majitele vozidla. Pokud nový kupující auta vozidlo nezaregistruje na sebe, potížím se nevyhne,“ upozorňuje Neřold.

    Převod vozidla bez spolupráce kupujícího. (Ilustrační foto) Převod vozidla bez spolupráce kupujícího. (Ilustrační foto) | Profimedia

  • 3.Kdo bude kontrolovat tachometr?

    Zákon však přináší také jedno ustanovení, jehož výkladem si zatím obchodníci s ojetými vozy nejsou jistí.

     

    „V paragrafu 48 je nové ustanovení o zneplatnění protokolu o evidenční kontrole, pokud po provedení evidenční kontroly dojde ke snížení hodnoty ujeté vzdálenosti na tachometru. Protokol o evidenční kontrole bude mít podle novely zákona platnost 30 dní. Není tedy jasné, kdo a jak by mohl zjistit, že došlo ke stočení vozidla po vystavení protokolu vystaveného pro účely registrace vozu na nového majitele,“ uvádí Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto.

     

    Ministerstvo dopravy má ale jasno: „Zjišťovat to budou technici STK. Nijak se jich to nedotkne, stav počítadla standardně zjišťují už dnes,“ říká Neřold.

     

    Jak zjistit, že má auto stočený tachometr?

  • 4.Ohrožení pro oklamané řidiče?

    Prodejci mají ale i jiné obavy. „Pro případ, že by toto opatření mělo za cíl vyřadit z provozu stočené vozy, je potřeba zvážit i jiné okolnosti. V Česku je odhadem 40–50 % stočených vozů. To jsou zhruba 2–2,5 milionu aut. Jde zejména o vozy v nižších cenových kategoriích, jejichž majiteli jsou lidé z nízkopříjmových skupin. Pokud by jejich automobily kvůli nemožnosti získat evidenční kontrolu byly vyřazeny z provozu, může se jednat o významný sociální problém,“ míní Petr Vaněček.

     

    Mluvčího ministerstva dopravy říká, že uvedené znění v zákoně, které si do novely prosadilo ministerstvo vnitra, je špatně vykládáno.

     

    „Ustanovení souvisí s tím, že platnost evidenční kontroly nyní nebude 14, ale 30 dnů. Toto ustanovení se tedy týká situace, kdy by někdo manipuloval s vozidlem právě v období mezi evidenční kontrolou (po ní) a samotným úředním zápisem změn do registru vozidel. Tato zákonná úprava neřeší zpětně historii vozidla z hlediska najetých kilometrů,“ řekl Blesk.cz mluvčí ministerstva dopravy a pokračuje: „Pokud úředník zjistí na ORP do 30 dnů, že stav tachometru neodpovídá stavu při evidenční kontrole (je nižší), úkon neprovede. Žádný dopad na poctivé motoristy a rozhodně kvůli ní nepřijde o auto nikdo, kdo byl obětí podvodníků a má auto se zmanipulovaným tachometrem. Toto ustanovení se vztahuje pouze na zmíněné třicetidenní období mezi evidenční kontrolou a přepisem vozidla na úřadu.“

    Ohrožení pro oklamané řidiče? Ohrožení pro oklamané řidiče? | Profimedia

  • 5.A co stočené vozy z dovozu?

    Novela nebude podle prodejců řešit dovozové vozy, stočené před první kontrolou v Česku. Podle ministerstva se novela na dovezená auta skutečně vztahovat nebude. „Dosud nemáme možnost, jak zkontrolovat počet ujetých kilometrů u dovážených vozidel,“ vysvětluje Neřold.

    A co stočené vozy z dovozu? (Ilustrační foto) A co stočené vozy z dovozu? (Ilustrační foto) | Profimedia

  • 6.Za stočený tachometr pokuta půl milionu

    Další novela zákona je zatím ve stadiu příprav a platit by měla zřejmě v polovině roku 2018. Ta zavede zákaz stáčení tachometrů s pokutami až půl milionu korun.

     

    „Ještě vyšší jsou pokuty pro právnické osoby. Bude přestupkem i to, když společnost provádějící opravu/zásah do vozidla (servis) nevystaví o provedení opravy nebo výměny počítače ujeté vzdálenosti protokol nebo jej nepředá provozovateli silničního vozidla,“ přibližuje novelu mluvčí ministerstva dopravy. 

    Za stočený tachometr pokuta půl milionu. (Ilustrační foto) Za stočený tachometr pokuta půl milionu. (Ilustrační foto) | Profimedia

     

     

     

     

ZdenekMalar ( 6. května 2017 13:32 )

Mě osobně nedělá problém koupit si ojetinu a hned druhý den ji dát do servisu. Pokud zjistím nějaké závady, které mi v bazaru zatajili tak co udělám? No vezmu ho zpátky a vymůžu slevu, nebo reklamaci no ne? A když si třeba koupim auto z německa, nebo tady od nějakého taliána, co si napíše inzerát, tak co s tim autem potom budu dělat? No budu ho mít na dvorku a budou mi na něj kálet kočky. Mě osobně je u ř*ti, KDO stočil tachometr. Mě jako kupujícího zajímá pouze a jen to, jestli to auto mám kam vrátit

pjotri ( 28. dubna 2017 10:46 )

Priklad: jakykoliv Volvo stari kolem 10 let ma zcela bezne 350000 km a vic. Pohled na stranky AAA a srovnatelny Volvo 170000. Je to tak do oci bijici, az je to trapny. Koupil jsem tam C5 za 120 litru s 195000 km. Pouzivanimm - podle chodu motoru, nesnadnych startu atd. - jsem dosel k nazoru (mam uz neco najeto a muzu srovnavat), ze ta kara ma minimalne 400000 km. Nedokazatelny, pac "predchozi majitel" jsou pro mne AAA s NOVYM TP, cimz je skutecny predchozi majitel naprosto neznamy. Jedina moznost je, pidit se u vyrobce, ktery, z duvodu ochrany dat, nic nesdeli. TAKZE, predevsim je nutno, zachovat kontinuitu DOKLADU, ze kterych je mozno zjistit predchoziho majitele, nikoliv jen autobazar. Kazdy auto ma TP - i v Italii, Nemecku atd. A tohoto majitele by melo byt mozno kontaktovat. Jinak je to nedokazatelny a ja - napr. - mam smulu s reklamaci. Tvrzeni autobazaru, ze stav auta odpovida stari, se neda vyvratit. A pokud budu moc vrkat, reknou mi, treba, ze auto holt jezdilo, ZREJME, vice po meste - studenej motor, rozjezdy, brzdeni atd. Proste nedokazatelny. Kde auto jezdilo, vi jen puvodni majitel. Bazary jsou dnes na staceni kilometru, v podstate, zalozeny. Levne koupit temer vrak, dat ho do vune, stocit ho a nasadit cenu. Dokud nebud uzakonena povinnost, dodavat ke kupovanemu vozu i PUVODNI doklady - tedy NIKOLIV doklady prekupnika - bude stat zakon vzdy na strane podvodniku stylem "to my neee, to udelali Nemci, Taliani, martani..".

Zobrazit celou diskusi