"Hlavním důvodem manipulace je cena, dále snížení výdajů na soukromé použití firemního vozidla. Může docházet i k úmyslnému zvyšování počtu kilometrů z důvodu cestovních náhrad," řekla Jana Horáková z ministerstva vnitra.

Od června by měla v Česku platit novela o evidenční kontrole. Pokud technik zjistí manipulaci s tachometrem, nevydá platný protokol, určuje norma. To povede k omezení možnosti prodeje vozidla, protože evidenční kontrola je zákonnou náležitostí převodu vozu.

Směrnice Evropského parlamentu zase uvádí, že pokud Stanice technické kontroly zjistí úpravu tachometru, vydá známku pouze na 30 dní. Podle Asociace obchodu s ojetými automobily by to ale mohlo způsobit, že o technickou způsobilost přijde zhruba pětina majitelů, protože 20 procent je průměrná chybovost databáze STK.

Podle generální ředitelky skupiny autobazarů AAA Auto Karolíny Topolové samotná legislativa podvody nezastaví. "Měla by vzniknout iniciativa na straně výrobců. Ti by měli ztížit možnost manipulace se zaznamenanými údaji o najetých kilometrech formou vhodných technických, hardwarových a softwarových opatření, protože změna údajů v řídicích jednotkách je nyní až příliš snadná a nevyžaduje žádné větší odborné znalosti. Také by mohli poskytnout prodejcům ojetých automobilů údaje o stavech tachometrů ze svých databází oprav a záručních prohlídek," řekla.

V Česku se podle údajů společnosti Cebia ročně prodá nebo doveze 700.000 ojetých aut, což je trojnásobek prodeje nových vozů.