Pozor na „ojetiny“ z Německa. Experti: Stočený tachometr má každý třetí vůz

V Německu má stočený tachometr každé třetí auto: Ojetiny jsou nebezpečné a prodraží se. (Ilustrační foto)
Autor: ula - 
15. března 2017
18:59

Velmi častým argumentem pro dovoz ojetin z Německa bývá tvrzení, že v SRN se auta nestáčejí, protože je to tam trestné. Po dvanácti letech od zavedení trestnosti manipulace s tachometrem se německý automobilový klub ADAC rozhodl zjistit, zda zákon opravdu pomohl. Výsledky průzkumu jsou alarmující. Počet prodaných stočených ojetin není daleko od katastrofálního stavu, jaký známe z České republiky: každé třetí ojeté auto prodané v Německu je stočené.

„Podle policejních statistik je v Německu takto stočené každé třetí prodané auto. Stočení počtu najetých kilometrů takto ilegálním způsobem v průměru zvýší hodnotu vozu o 3000 eur. To znamená, že v samotném Německu se jedná o roční ztrátu ve výši téměř šest miliard eur. Nejvíce na to doplácejí lidé, kteří kupují ojetý vůz od soukromého inzerenta,“ uvádí ADAC. 

Stočení trvá obvykle jen několik vteřin, a i když je ze zákona zakázáno, nabízí jej mnoho, „poskytovatelů služeb“. „Ceny začínají na zhruba 50 eurech za vůz. Cílem je zvýšit hodnotu ojetého automobilu při prodeji nebo se vyhnout penalizacím v rámci leasingu,“ dodává největší německý autoklub. V Německu je zakázáno přetáčení zákonem od roku 2005. Pachatelům hrozí vysoké pokuty nebo trest odnětí svobody až na jeden rok. Zákon však „stáčecí mafii“ od podvádění řidičů neodradil.

Podívejte se, jak stáčení tachometru vlastně probíhá:

Video  Jak probíhá stočení tachometru?  - ADAC

 

Většina ojetin je z bývalého Sovětského svazu

V Česku bylo podle společnosti Cebia v roce 2016 prodáno 700 000 ojetých osobních vozidel. Navíc se u nás prodá více než 3x více ojetých vozidel, než nových, a pokud je průměrná cena vozidla 190 900 Kč, tak celkový objem  trhu s ojetými vozidly činil přes 130 miliard korun.

Podle Martina Pajera, ředitele Cebia, provedla společnost prověření země původu u více než 70 tisíc náhodně vybraných dovážených ojetých vozidel aktuálně nabízených na inzertních portálech. 

„1/3 vozidel ve skutečnosti pochází z jiné země, než uvádí prodejce v inzerci. Nadpoloviční většina vozidel má deklarovaný původ v Německu, ale reálně pochází ze zemí jižní Evropy, nebo dokonce z jihovýchodní Evropy a států bývalého Sovětského svazu,“ uvedl Pajer.

Ojetiny jsou rizikové

Podle Pajera jsou pro dovoz do ČR často účelově vybíraná vozidla bez historie, která se stáčejí. Podle analýzy vybraného vzorku dovezených vozidel mělo přes 60 % z nich při prodeji v ČR stočený tachometr (průměrně o 82 tisíc km, rekordně o 192 tisíc km).

A co vám hrozí, pokud si pořídíte vozidlo se stočeným tachometrem? Předně vám hrozí zabavení auta policií u nás nebo v zahraničí. Mezi další rizika patří neodvedená DPH a falešné servisní knihy, resp. falešné záznamy většinou neexistujících servisů.

Ojetiny jsou samozřejmě rizikovější, staré motory mají vliv na ekologii a také na bezpečnost.

Podívejte se na rozhovor s Martinem Pajerem, který poradí, jak zjistit, zda má vaše auto stočený tachometr a jak se vám takové auto může případně prodražit:

Video  Auta se stočenými tachometry jsou po celé Evropě? Jak se jim vyhnout?  - Andrea Ulagová

Češi chtějí raději auta z Německa

„Často nám lidé říkají, že si z obav před manipulacemi s tachometry na tuzemském trhu chtějí raději dovézt auto z Německa. Mají pocit, že když tam je přetáčení trestné, nedochází k němu. Naše zkušenosti však hovoří o opaku a nyní to potvrdil i německý ADAC. Většina ,stočenek‘ se z Německa exportuje směrem na východ a podle našich odhadů jich je mezi importy do České republiky až devadesát procent,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO International Petr Vaněček.

Výrobci aut by se měli snažit víc?

Podle AAA AUTO je potřeba vytvořit prostředí, ve kterém nebude stáčení tachometrů možné utajit. „Jedině pokud samotné stáčení nebude možné nebo nebude možné ho utajit, dokážeme se tohoto nejčastějšího podvodu, který provází zejména mezinárodní obchod s ojetinami, zbavit,“ zdůraznil Vaněček.

Také německý ADAC je přesvědčen, že nejúčinnějším prostředkem proti stáčení je technická bariéra, kterou by měli vytvořit výrobci aut. Ti podle autoklubu proti manipulacím s tachometry nedělají dost, a někteří dokonce vůbec nic.

Jakékoliv databáze považuje ADAC za neúčinné. „Údaje v nich jsou nespolehlivé – auto mohlo být manipulováno předtím, než ho jakákoliv databáze zachytila. Pokud lidem hrozí zachycení kilometrů v databázi, budou svědomitě manipulovat například před každou kontrolou. Přístroje k tomu jsou totiž extrémně jednoduše dostupné a např. aplikace v telefonu vás může před každou kontrolou upozornit, abyste si dali tachometr tzv. do pořádku,“ uvádí ADAC. 

 

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Volby 2020 (podzim)

Krajské volby 2020 Senátní volby 2020

Další videa
Články odjinud