Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Nebezpečný přejezd ve Studénce: Řidiči dál jezdí přes koleje na červenou! Foto jako důkaz

Autor: simao - 
1. srpna 2015
07:30

A nedají si říct a nedají. Ani tragická nehoda pendolina ve Studénce řidiče neodradila, aby přestali jezdit přes železniční přejezd v momentě, kdy svítí výstražná světla. Chcete důkaz? Tady jsou fotky! Vyvstává však otázka, jak situaci vyřešit, než dojde k dalšímu neštěstí. Nízké pokuty do 2,5 tisíce korun situaci neřeší.

Srážka pendolina s kamionem, který vjel i přes svítící červenou signalizaci na železniční přejezd ve Studénce, má tvrdé následky – tři mrtvé, těžce zraněného strojvůdce, zničený vlak. Nehoda zaplnila přední stránky novin i mnoho času v televizním vysílání, přesto nešlo o důrazné varování pro řidiče, kteří nadále hřeší a vjíždí na koleje i v době, kdy nemají.

Na přejezd se na červenou jezdí dál dokonce i ve Studénce, jak odhalily fotografie MF Dnes. "Je tam čtyřkolejní přejezd, který potřebuje podstatně delší časy vyčkávací, aby byla jistota, že vozidla přejedou. Tento přejezd je však extrémně nebezpečný. V tom, že ve chvíli, kdy řidiče, který tam jezdí často a stojí 40 vteřin u blikající červené a nic se neděje, to svádí k tomu, že si řekne: Nikdo nejede a mohu jet já, je to špatně nastavené, já tady čekat nebudu a projedu. To je špatně," komentoval počínání řidičů pro Blesk.cz Jiří Běhounek, strojvedoucí a předseda odborové organizace v Depu Praha, kam již ke zkoumání dorazil vrak nabouraného pendolina. 

Hazardéři tak i po tragické nehodě ve Studénce nadále na přejezdech riskují. Věří zkrátka tomu, že vlak ještě nějakou chvíli po rozsvícení signalizace nepřijede. Jenže to je zásadní chyba. Po kolejích může přijet nečekaně obyčejný motorák, přihnat se však může i pendolino rychlostí 160 kilometrů v hodině.

"V naprosté většině případů jsou zodpovědní za nehody na železničních přejezdech lidé, respektive řidiči automobilů, chodci, cyklisté, kteří nerespektují buď výstražné znamení, tedy červená blikající světla, nebo výstražné kříže u železničního přejezdu," potvrzuje mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal na serveru novinky.cz.

Směšné pokuty za přejezd na červenou

Výstražná signalizace se zkrátka nerozsvěcuje jen tak pro nic za nic. Delší intervaly jsou dané třeba i šířkou přejezdu. "Interval po výstražném světelném znamení je jasně dán, měl by být minimálně kolem půl minuty. Z bezpečnostních důvodů je to nastaveno právě tak, aby se přes přejezd dokázalo včas dostat i to nejpomalejší vozidlo, které jede 5 km/h a má délku 22 metrů," dodal Drápal.

Řidiči přitom na dlouhém přejezdu ve Studénce hřeší opakovaně. Dle zjištění Práva však ani jeden z přistižených nepřišel o řidičské oprávnění, většina pak ani o body. Provozovatelé vozů dostávali pouze nepříliš vysoké pokuty. "Obecně se určené částky pohybovaly v rozmezí od 1000 do 2500 korun," uvedla v Právu Veronika Richterová z právního odboru radnice města Bílovec, kam byly prohřešky postoupeny. Zhruba dva tisíce korun jako trest za vjezd na koleje v době svítící signalizace však přijde řadě expertů jako povážlivě nízký trest. Až směšný s ohledem na to, k jakým následkům takové počínání může vést.

Po nehodě ve Studénce se přitom rozhořela také diskuze nad zabezpečením samotných přejezdů. V Česku je jich velké množství, konstrukce mimoúrovňových přejezdů by však něco stála. A tak přicházejí experti s různými návrhy, jak se s neposlušnými řidiči vypořádat, když už na ně jsou sankce krátké.

Řidiči si dokonce nadzdvihují závory

"Řidiči dokážou neskutečné věci. Již několikrát jsem byl svědkem, jak si dokonce nadzvedávají jeden druhému závory, protože se jim zdá to čekání dlouhé. Dokonce autobus s lidmi jel takhle přes přejezd, kde mu nadzvedli závoru," stěžoval si po nehodě ve Studénce Jindřich Hlas, prezident Federace strojvůdců ČR, v pořadu Interview24 na České televizi.

Souhlasí, že přejezdů máme zkrátka hodně. A mimoúrovňových příliš nepřibývá.  "Zapomnělo se na to – možná někdy dokonce úmyslně – protože výstavba nadjezdů a podjezdů je strašně drahá. Na druhou stranu stojí hrozné peníze protihlukové bariéry, betonová lobby má neskutečnou sílu. My vytváříme betonové tunely úplně nesmyslně a ani občané o to dvakrát nestojí. Tam se peníze utratí, ale přejezdy, to je problém," míní Hlas.

Spíše než automatická čidla na to, zda se na přejezdu nachází překážka, však Hlas vidí jiné možné řešení. "Proč nepoužít daleko levnější zařízení, kdy se z vozovky vysune betonová zábrana několik centimetrů vysoká a nikdo tam nevjede. Jakmile se uvede do činnosti zabezpečovací zařízení, to znamená výstražná červená světla, tak už se vysune zábranu a nikdo neodjede. Dá se to projet, vyklopit proti směru, to znamená, kdybych byl na přejezdu, tak abych mohl ujet," dodal v ČT Hlas a upozorňuje: "Chtělo by to zaměřit se na tratě, kde se jezdí takovou ohromnou rychlostí. Tam ten čas je strašně krátký na to cokoliv dělat."

Na systémové řešení tak čeká i přejezd ve Studénce, kde další nezodpovědné řidiče zachytila i kamera České televize. Na přejezd se na záběrech nezdráhal vjet na červenou ani traktor s přívěsem...

Na přejezdu ve Studénce se na červenou jezdí dál...

VIDEO: Přejezd ve Studénce den po nehodě Pendolina - na červenou se jezdí dál...Víc o vyšetřování v článku > www.ceskatelevize.cz/ct24/regiony/318089-vyprostovani-trvalo-70-minut-plechy-z-kamionu-zrusily-kabinu-strojvudce/

Posted by ČT24 on 23. červenec 2015

miro 49 ( 12. listopadu 2015 18:00 )

Na tom přejezdu je něco špatně.Čekat 40 s.před otevřenými závorami může někoho svádět k doměnce že se jedná o poruchu zařízení.Nevím jak to funguje tam ale viděl jsem široké přejezdy kde se závora pro vjezd na přejezd zavírá v normálním čase jako všude jinde a pro výjezd značně později aby vozidlo na přejezdu jej mohlo bezpečně opustit.Tam problémy nebyly.

Zobrazit celou diskusi