Kamioňák ze Studénky má na kontě 10 přestupků. Experti zkoumají druhou černou skříňku z pendolina
Polák, který zastavil svůj kamion na kolejích ve Studénce, nebyl žádný svatoušek. Nastřádal celkem 10 přestupků, uvedli polští policisté. Neupřesnili však, o jaké přestupky přesně šlo. Jasné přitom je, odkud kam jel – z Polska do Maďarska, chtěl se přitom vyhnout mýtu. Další podrobnosti k nehodě by pak měla prozradit druhá černá skříňka z havarovaného pendolina.
Polský řidič Slawomir S., který po tragédii ve Studénce skončil ve vazbě, měl poměrně bohatý záznam přestupků, kterých se však dopustil mimo území Česka. „Podle zatím neoficiálních informací od polských kolegů má tento muž v evidenci dopravních přestupků více než deset záznamů,“ prozradil MF Dnes zástupce krajského policejního ředitele Radim Wita.
Objevují se přitom i detaily k jeho cestě – jak řidič sám přiznal, po přejezdu ve Studénce jel kvůli tomu, aby se vyhnul placení mýtného. Jel tedy po silnici, na které neměl co dělat. Řidič z povolání Slawomir S. přitom mířil s nákladem plechů z Polska do Maďarska. Nyní si patrně jen tak nezařídí, hrozí mu až 10 let vězení, neboť byl obviněn z obecného ohrožení z nedbalosti.
Našli druhou černou skříňku
V případu nehody ve Studénce se přitom čeká na zjištění, která odhalí černá skříňka z pendolina. Odborníci mezitím již našli i druhé záznamové zařízení z vlaku a nyní se z něj pokoušejí stáhnout data.
V pražském depu se dnes také uskuteční tzv. komisionální prohlídka, během níž technici a vyšetřovatelé detailně zhodnotí rozsah poškození, technický stav vlaku a zřejmě upřesní i výši škody, zatím odhadovanou na 150 milionů korun. ČTK to řekli mluvčí Českých drah a Drážní inspekce Kateřina Šubová a Martin Drápal.
Už po odtažení vozu ze Studénky do Bohumína se podařilo najít první černou skříňku, data z ní nyní inspektoři analyzují. Z obou zařízení podobně jako v letadle mohou zjistit informace o „chování“ vlaku i strojvůdce – jakou rychlostí vlak jel, jestli strojvedoucí stihl brzdit a další údaje potřebné pro znalecké zkoumání.
Náraz v rychlosti 142 km/h
Jasné je, že ke srážce kamionu a vlaku došlo ve vysoké rychlosti. Maximální povolená rychlost v daném úseku koridorové trati byla 160 kilometrů za hodinu. Podle dat z druhé skříňky byla nárazová rychlost vlaku 142 kilometrů v hodině. "V tuto chvíli ještě nevíme, jestli se rychlost na 142 kilometrů za hodinu snížila vlivem srážky či strojvedoucí použil rychlobrzdu. Toto by měla objasnit analýza dat z přední skříňky vlaku," vysvětlil Drápal.
Příští týden by měli do Česka přijet z Itálie zástupci firmy, která rychlovlaky vyrábí. Teprve poté, co si prohlédnou poškozené pendolino a seznámí s informacemi českých znalců, se rozhodne o dalším postupu, tedy zda půjde kabina a vozy opravit. Vlak je v pražském depu od nedělního rána, kdy dorazil z Bohumína.
má trochu primitivní vidění světa