Ještě před testováním nové metodiky se děti na pobytových akcích této mateřské školy učily základnímu zacházení s "penězi". Několik dní po sobě mohli pod dohledem učitelky vybírat z "bankomatu" a prostřednictvím papírků s puntíky a číslicí platit za zboží v prodejně připravené pro tyto účely.

Podle ředitelky byl již v tomto útlém věku znát odlišný přístup k penězům. Některé děti šetřily na další dny, aby si mohly koupit něco většího, jiné si raději nechtěly koupit nic a další zase obratem všechno utratily. Objevilo se také půjčování peněz kamarádovi na vytouženou věc.

Nová metodika vychází ze zahraničního programu, který byl upraven pro české podmínky. Pilotní testování se uskutečnilo na čtyřech desítkách tuzemských mateřských škol. "Na metodice mě překvapilo, že je to báječně ucelený materiál. I já jako pedagožka s dlouholetou praxí jsem si našla spoustu inspirace," uvedla Věrtelářová.

Dětem by se měly zásady zacházení s penězi začít vštěpovat co nejdříve, protože se s nimi od mala denně setkávají. Minimálně společně s dospělým nakupují, dostávají peníze do kasičky. Může se začít hned při nástupu do školky. "Nejdříve se učí to, že člověk dá peníze a dostane za ně zboží bez uvádění ceny. Ale když mají děti k číslicím i grafickou podobu, tak to bezpečně zvládnou. Počítat je neučíme, ale přirozeně to zvládají i malé děti," dodala Věrtelářová.

Metodika pro mateřské školy je nejnovější součástí vzdělávacího programu Rozumíme penězům, za nímž stojí občanské sdružení AISIS ve spolupráci s GE Money Bank. Tento program funguje od roku 2006, kdy začal na druhém stupni základních škol. Zájem o něj výrazně vzrostl od září 2013, kdy se finanční gramotnost stala povinně vyučovaným tématem na základních a středních školách. V programu se vyškolilo přes 1500 pedagogů a prošlo jím na 21.000 žáků.