Vůbec v prvním takovém testu v ČR vůz Škoda Yeti čelně narazil do stojícího vozu Škoda Superb Combi. Všichni cestující vyvázli bez zranění a Blesk byl u toho!

Oba vozy byly obsazeny čtyřmi testovacími figurínami připoutanými bezpečnostními pásy. Po zpracování všech dat a rekonstrukci z místa nárazu dospěli experti k jasnému závěru: posádka obou vozidel by v případě reálného střetu v rychlosti 90 km/hod. při správném použití všech bezpečnostních prvků (bezpečnostní pásy, kolenní a čelní airbagy) vyvázla bez jakýchkoliv zranění.

Kabina s posádkou to vydržela

Nárazový test byl inspirován skutečnou dopravní nehodou, kterou analyzoval tým Výzkumu dopravní bezpečnosti Škoda Auto. Z fotografií je zřejmé, že celá energie nárazu při rychlosti 90 km/hod. byla pohlcena přední částí vozu. Prostor pro posádku vozu zůstal bez sebemenších deformací.

Při prozkoumání záběrů z vysokorychlostních kamer je patrná rychlá reakce elektronických systémů vozů starajících se o aktivaci bezpečnostních prvků.

Ještě dříve, než se daly do pohybu figuríny uvnitř vozu, došlo totiž k aktivaci bezpečnostních pásů, kolenního airbagu i čelních airbagů. Již v 45. tisícině vteřiny po prvním doteku nárazníků byly všechny airbagy připraveny pohltit energii lidského těla.

Fotogalerie
2 fotografie

Děti na 100 %

Na všech záběrech je dobře patrná postupně řízená deformace obou předních částí vozů, což je rozhodující pro pohlcení převážné části energie. Přestože se jednalo o jiný typ nárazu a vyšší rychlost, byla pro srovnání zatížení posádky vozu při nárazu použita velmi přísná metodika hodnocení nezávislého sdružení Euro-NCAP. A kolik bodů ze sta možných škodovky dosáhly?

Za dospělé pasažéry sedící v modelu Škoda Superb Combi by bylo dosaženo 98,25 % z maxima možných bodů. U Škody Yeti 99,94 %. Pro dětské pasažéry to byl v superbu plný počet – 100 %! U yetiho 93,19 %.

Člověk přežije 80 G

Překvapivě dobré výsledky dosáhly škodovky i ve vybraných měřeních, normovaných pro všechny vozy určené pro provoz na evropských silnicích. Norma předepisuje jako maximální hodnotu zatížení hlavy cestujícího ve voze 80 G. Toto zrychlení je lidský mozek schopen při krátkodobém působení přestát bez vážných poškození.

- Hodnota naměřená na hlavě figuríny řidiče ve voze Škoda Yeti dosáhla pouze 44 % z předpisem povolené hodnoty.

- V případě stlačení hrudníku dospělého cestujícího se naměřená hodnota pohybovala pouze na 35,7 % povolené hodnoty.

- Hodnoty povolené pro zatížení stehenních kostí byly pouze na úrovni 20 % dovoleného maxima.

Obě škodovky tak obstály i při takovéto destruktivní zkoušce na výtečnou. Ty tam jsou doby, kdy narazit se Škodou 100 v poloviční rychlosti do překážky znamenalo převoz do nemocnice s těžkými následky.