Na to, že jedny z nejnovějších tramvají Škoda 14T, nazývané podle autora designu »Porsche«, ničí koleje, si dopravní podnik stěžoval hned poté, když se dostaly do provozu. Ale jak se zdá, koleje budou ničit dál a »my všichni« z balíku peněz určených na dopravu »cvakat« jejich opravy zřejmě donekonečna. „Vozy Škoda 14T mají pevný neotáčivý podvozek a právě tohle velice ničí kolejový svršek,“ popsal Blesku Petr Moos, dopravní expert a bývalý děkan Fakulty dopravní ČVUT.

Ví to i dopravní podnik a prý je to stejné také v zahraničí. „Průřezově u nás i v zahraničí platí, že kola starých vozů mají nižší tvrdost než kolejnice v obloucích a kola nových nízkopodlažních tramvají mají tvrdost vyšší. Je to proto, že u nízkopodlažních tramvají mají kola menší průměr a přenášejí větší zatížení,“ tvrdí Aneta Řehková, mluvčí DPP.

Zdědili je…

Pražský radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) Blesku řekl: „Tyto tramvaje jsem zdědil. V posledních letech jsme opravili rekordní počet tramvajových kolejí. Jestli je možné sehnat tvrdší koleje pro Prahu, tak na tom budu trvat. Nyní mi to však není známo, proto si vyžádám od vedení DPP analýzu situace.“

Lepší podvozky

Dopravní podnik tvrdí, že by situaci vyřešilo, aby se propříště kupovaly tramvaje s jiným podvozkem, jako je tomu u novějších tramvají 15T. „Od roku 2010 se postupně vyměnil profil kol tramvají, aby se snížilo namáhání kolejnic. A rozšiřuje se mazání kol a kolejnic v obloucích,“ říká Aneta Řehková. Pravidelné mazání kolejí však znamená další peníze navíc.

Napadená zakázka

Zakázku na dodávku 20 vozů v ceně 1,3 miliardy Kč a opci na dalších 40 tramvají zkoumal v roce 2003 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pro mnoho nejasností v zadání výběrového řízení a možnost dodatečně měnit předmět plnění zakázky. V prvním stupni rozhodování ÚOHS v září 2003 prohlásil výběrové řízení za neplatné. Ve druhém stupni řízení, při rozhodování o podaném rozkladu v prosinci 2003, však rozhodnutí zmírnil, platnost výběrového řízení uznal a nařídil jen dílčí změny podmínek.

Fotogalerie
4 fotografie