Omezení má podle první městské části pomoci chodcům k bezpečnějšímu pohybu po centru metropole. Milovníci cyklistiky ale s takovým zdůvodněním nesouhlasí. „V centrálních pěších zónách došlo v letech 2007–2016 pouze ke třem srážkám cyklisty a chodce. Ve stejném období srazila auta v pěších zónách 22 chodců,“ uvádí v připomínkách cyklisté z Auto*Matu.

Krok proti cyklistům

Upozorňují navíc na to, že přestože vznikly nové objízdné trasy, mnohé z nich jsou pro cyklisty nepohodlné i nebezpečné. „Objízdné trasy vedené vedlejšími ulicemi pak mají komplikované trasování a převažuje u nich hrubá dlažba, které se mnozí cyklisté vyhýbají,“ vysvětlovala za Auto*Mat Anna Kociánová.

Omezení má podle spolku i další nedostatky: město prý nenapadlo ve vybraných úsecích snížit rychlost na pouhých 10 kilometrů za hodinu a návrh nebyl dostatečně diskutován s širokou veřejností.
Video
Video se připravuje ...

Spolek Auto*Mat na podzim 2017 připravil elektronickou výzvu a poté i papírovou petici „proti omezení jízdy na kole v pěších zónách centra Prahy“. Eva Fornálová

„Je důležité si uvědomit, že tohle omezení se netýká pouze lidí, kteří žijí v Praze 1, ale i těch, kteří jezdí skrz centrum do práce z jiných částí Prahy,“ řekla Kociánová. V případě, že petice ani stížnosti nezaberou, nezbude milovníkům kol začít jezdit městskou hromadnou dopravou nebo autem.

K připomínkám se přidala i jedna z kurýrních společností, která v roce 2017 uskutečnila skrz centrum na 107 000 přeprav. „Neevidujeme žádné stížnosti nebo zranění způsobená ostatním chodcům či ostatním účastníkům silničního provozu našimi cyklisty. Po plánovaných uzavírkách budeme nuceni část přeprav realizovat opět automobily, což myslím není pro město úplně žádoucí,“ shrnuje mluvčí firmy Kateřina Ovesná.

Připomínka není vše

Dalším krokem je nová petice pro zastupitele hlavního města Prahy, kterou aktivisté předají ve druhé polovině února. Už v minulosti se jim povedlo získat na 4000 podpisů. První petice byla totiž podána Praze 1, ale neúspěšně.

Praha 1 za návrhem stojí

Podle Prahy 1 je však plán objízdných tras zhotoven důkladně. „Odbor dopravy spolu s projektantem celou situaci posoudil a zpracoval návrh dopravního opatření. Na projektu se podílel ,celoživotní‘ cyklista, což i pro nás byla záruka toho, že opatření bude navrhováno z pohledu aktivního cyklisty tak, aby bylo funkční. Je jasné, že je třeba oddělit pohled běžného cyklisty a pohled aktivistů,“ sdělil místostarosta Prahy 1 Richard Bureš.

„Nějak se totiž obecně předpokládá, že cyklista nemusí dodržovat naprosto žádná pravidla, protože je to moderní,“ vysvětloval Bureš, že dostávají neustále stížnosti od seniorů i matek s kočárky. „Přestože je jejich poměr vůči jiným formám dopravy minimální, je počet těchto netrestaných a neevidovaných přestupků výrazný,“ sdělil nakonec.

Fotogalerie
7 fotografií