Povodeň před 15 let zaplavila 18 z tehdejších 51 stanic pražského metra a 19,6 kilometru tunelů, což bylo asi 39 procent z tehdejší celkové délky. Voda poškodila 107 ramen eskalátorů a 23 výtahů. Celkem se muselo z podzemí vyčerpat 1,2 milionu metrů krychlových vody.

Po roce 2002 DPP provedl hned několik opatření, například upravil tlakové uzávěry, těsnění, ventily nebo vylepšil povodňový plán. Metro je tak chráněno proti vodě zvenčí i proti rozlévání vody tunely.

„Byly opraveny všechny tlakové uzávěry v podzemní části metra a jsou kdykoli použitelné. Byly provedeny úpravy na takzvaných průchodkách. Jde o těsnění prostupů tlakovými předěly, které jsou nyní přesně evidovány a revidovány, je znám jejich skutečný stav a jsou certifikovány na odolnost tlaku šesti atmosfér," uvedla mluvčí.

Ochrana na povrchu

Na výtlacích čerpacích stanic v podzemí pak DPP instaloval takzvané kulové ventily. Ty zabrání zpětnému toku vody v případě, že dojde k výpadku napájení a čerpadla přestanou čerpat. „Na některých stanicích byla provedena opatření proti účinků hydrostatického tlaku při zvýšené hladině Vltavy. Byl zdokonalen a při cvičeních ověřen povodňový plán. V neposlední řadě kvalitní a včasnou ochranu před povodní zajišťuje dostatečně přesná a včasná hydrometeorologická předpověď,“ sdělila Řehková.

Metro je chráněno jak proti vniknutí vody z povrchu, tak proti jejímu rozlití tunely a stanicemi. Z povrchu podzemku chrání zmíněná mobilní hradítka. „K ochraně metra před šířením vody v tunelech slouží především prvky ochranného systému metra. Jedná se o masivní ocelové, tlakově odolné uzávěry, které jsou ve stanicích metra i v tunelech. Pravděpodobnost zaplavení metra jako v roce 2002 je minimalizována," uvedla mluvčí.

Takhle to vypadalo v metru v roce 2002:

Fotogalerie
8 fotografií