Rok 2017 začal v Praze bíle. Vydatně sněžilo také v průběhu uplynulého víkendu. Společnosti, které v hlavním městě technologicky zajišťují úklid sněhu, mají proto v současnosti napilno.

Redakce Blesk.cz zjišťovala, jakým způsobem probíhá úklid sněhu z chodníků a přilehlých oblastí Pražskými službami. Vyrazili jsme za úklidovou četou, která právě zajišťovala odstranění bílé pokrývky v okolí stanice metra A Strašnická.

„Jedna úklidová četa se skládá ze sypače chodníku a metařů, kteří po technice douklízí například zastávky, aby se sníh nenahrnul ke stanovištím s jízdními řády. Je potřeba, aby se k nim lidé pohodlně dostali,“ uvedl pro Blesk.cz mistr místního střediska Pražských služeb Jan Jelínek.

Jak často uklízejí?

Úklidové čety na sníh fungují v Praze denně i během víkendů, v jedné z nich se nachází čtyři až pět lidí. Na rozdíl od silničních čet ale nejsou v terénu během noci. Běžně se tyto skupiny do akce dostávají v rozmezí od 6 do 14 hodin.

Chodníky v Praze uklízejí také sypače, které odklízejí sníh.
Autor: David Malík

„Záleží na tom, kolik nasněží. Když napadá hodně, jedou se dvě kola po sobě. V tom případě čety pracují do 17 hodin. Když je sněhu hodně, vyrážíme i v 5 ráno,“ vysvětlil Jan Jelínek.

Další směny, které by zajišťovaly úklid chodníků v nočních směnách, do terénu nechodí. Jan Jelínek připustil, že v případě extrémní kalamity by to bylo možné, zatím se ale s takovou praxí nesetkal.

Podívejte se na video z úklidu sněhu:

„Vyhláška ukládá povinnost zajišťovat schůdnost těchto komunikací v době od 7:00 do 17:00,“ dodal k časovému rozpětí tiskový mluvčí Pražských služeb Radim Mana.

Rajóny jsou rozsáhlé

Úklidová četa, kterou Blesk.cz navštívil u stanice metra A Strašnická, má na starosti poměrně rozsáhlou oblast Prahy 10. Působí na území od Bělocerkevské ulice nahoru směrem na Korunní.

„V podstatě končíme mostem ve Vršovické před Nuslemi, pak už začíná Praha 4. V této oblasti končíme Vršovickou ulicí,“ upřesnil Jelínek.

Co nezvládne sypač, to zajistí metaři, kteří doplňují celou úklidovou četu.
Autor: David Malík

Rozloha se podle mistra střediska Pražských služeb zdá veliká, 90 procent veškeré práce ale podle něj zajistí technika. „Metaři dál zajišťují úklid ostrůvků pro chodce, zametou široké přechody, aby se na nich nenacházely hradby sněhu po technice, a čistíme také přilehlé schody – například před soudem Na Míčánkách,“ popsal další pracovní úkony Jelínek.

Na území Prahy 10 se takové úklidové čety nacházejí tři včetně tří sypačů na chodníky. Mají na starosti čištění pozemků, které patří pod Technickou správu komunikací (TSK). „Úklid nemotoristických komunikací v metropoli zajišťuje pro TSK 880 pracovníků,“ upřesnil mluvčí Radim Mana.

Problémem jsou auta na chodnících

„Problémem jsou auta, která lidé nechávají zaparkovaná na chodnících. Technika se pak často na místo nedostane a celý úsek musejí uklidit metaři,“ posteskl si Jan Jelínek. Odtah takových vozů ale tyto čety nezajišťují, ani je nikam nehlásí, nemají to v kompetenci.

Při chůzi Prahou mohou lidé narazit na chodníky a další místa, kde sníh není odklizený, i když se v oblasti právě nacházejí úklidové čety. V takovém případě se jedná o komunikace, které nepatří TSK a jejich úklid proto musí zajistit jejich majitel.

Co nezvládne sypač, to zajistí metaři, kteří doplňují celou úklidovou četu.
Autor: David Malík

„Majitel nemovitosti má povinnost sníh uklízet, respektive zajistit schůdnost. Úklid lze provádět vlastními silami nebo si ho objednat od nějakého dodavatele. Možností je také úklid neprovádět a následně řešit škody na zdraví a majetku například formou pojištění,“ vyjádřil se k otázce zajišťování úklidu sněhu soukromými majiteli chodníků Radim Mana.

Prohlédněte si, jak práce úklidové sněhové čety vypadá:

Fotogalerie
23 fotografií