Listopad do metropole přinese první sníh a náledí: Jak je na zimu Praha připravená?
-
Dopravu v Praze může ochromit i několik centimetrů sněhu či náledí. Podle meteoroložky Dagmar Honsové by sněžit mohlo už kolem 15. listopadu. Proto 1. listopadu Technická správa komunikací završila přípravy na novou zimní sezonu, aby se až do dubna mohla v poklidu věnovat údržbě silnic a chodníků. Kolik mají silničáři tedy sypačů? Za jak dlouho se dostanou i do okrajových částí Prahy a jak je vlastně Praha připravena na zimu?
- 1.
Tisíce kilometrů silnic a chodníků
Technická správa komunikací má ve své správě 2 293 kilometrů z 3 963 kilometrů komunikací na celém území hlavního města. Zbylý počet silnic o délce 1670 kontrolují ostatní správci. Kromě silnic pro automobily jsou v Praze také nemotoristické komunikace (pěší zóny, chodníky, obytné zóny nebo cyklostezky) a chodníky.
Komunikační síť na území Prahy má asi 1 400 hektarů. Ve správě TSK je 800 hektarů a zbylé mají na starosti další firmy.
- 2.
Kategorie podle důležitosti
V Praze jsou komunikace podle své důležitosti rozdělené do tří základních kategorií. Ty určují, za jak dlouho se k vám silničáři dostanou. Pokud máte dům v okrajové části Prahy vedle obytné zóny, může to trvat až dva dny.
Nejvýznamnější dopravní tepny jsou zařazeny do prvního pořadí, kde silničáři zmírní následky a závady ve sjízdnosti do 4 hodin od výjezdu techniky. U páteřních komunikací se doba zkracuje na 2 hodiny od výjezdu. Místní komunikace přicházejí na řadu až po odklizení sněhu na významnějších silnicích. Nejpozději by vše měli silničáři dát do pořádku do 12 hodin. U méně důležitých míst si však počkáte. Následky zde odklidí až klidně za dva dny.
- 3.
Bez čeho se Praha neobejde
Největší přednost při odklizení sněhu však mají chodníky a silnice, které jsou potřebné pro samotný chod Prahy. Jedná se například o přístupové cesty ke zdravotnickým, sociálním a kulturním zařízením, ke stanicím metra, k vlakovým a autobusovým nádražím, schodům, lávkám, u zastávek veřejné hromadné dopravy či cest k objektům státní správy a samosprávy.
- 4.
Desítky připravených sypačů
Techniku používá Technická správa komunikací rozdílnou. Připraveno je však k výjezdu do ulic 70 sypačů. Ty podporuje dalších 51 mechanizmů, jak si se sněhem či náledím poradit. S úklidem sněhu pomohou také dvě sněhové frézy nebo speciální sypač pro operativní zásahy Integrovaného záchranného systému.
- 5.
Protinámrazový systém
Na zimní období je hlavní město od 1. listopadu připraveno, pochlubit se může například unikátním automatickým protinámrazovým systémem. Praha má toto zařízení na sedmi místech a jeho úkolem je upozornit na možnost vzniku náledí a automaticky spustit postřik rizikových míst.
Místa s automatickým postřikem:
Vysočanská radiála (přemostění Kbelské)
Vysočanská estakáda
Wilsonova (přemostění u Bulhara)
K Barrandovu (sjezd na Barrandovský most)
Jižní spojka (přemostění u Mitasu)
Strahovský tunel (přemostění Plzeňské ulice)
Pod Krejcárkem
- 6.
Galerie