Se začátkem jara přináší zpravodajský server Blesk.cz rozšířené zpravodajství z Prahy. Nová pražská redakce od 21. března na www.blesk.cz/regiony/Praha pokrývá dění ze všech městských částí.

Regionální zpravodajství z Prahy jsme odstartovali dvoutýdenní sérií rozhovorů a chatů s lidmi, kteří ovlivňují životy Pražanů. A jaké chaty a rozhovory vás čekají v následujícím týdnu?

V pondělí 28. března si s Ondřejem Kobzou, kavárníkem, umělcem a aktivistou popovídáme o vandalech, co ničí rozmístěná piána na ulici, o šachových stolcích a Poesiomatu – rouře, která vám například odrecituje verše básníka Egona Bondyho. 

V úterý 29. března od 15:30 chatujte se šéfem Městské policie Praha Eduardem Šusterem. Ptejte se online na práci strážníků, kriminalitu v Praze nebo třeba na odtahy aut, nejčastější přestupky, které řidiči v Praze dělají, nebo radary.

Ve středu 30. března se od 9:30 hodin online ptejte ředitele ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy) Petra Tomčíka na změny v jízdních řádech, nové zastávky nebo třeba na to, jak cestovat s kolem v MHD. 

Ve čtvrtek 31. března na chatu Blesk.cz od 11 hodin odpovídá pražský kronikář Antonín Ederer. Zajímá vás, jakou má Praha historii? Na jakých místech se to v pražské metropoli nejvíce změnilo a kde například vůbec? Zasílejte už teď své dotazy.

V pátek 1. dubna přineseme rozhovor s ředitelem Technické správy komunikací hlavního města Prahy Ladislavem Pivcem. Dozvíte se, jak moc bude Praha rozkopaná, kdy a kde se opraví silnice a chodníky, kdy Pražany čeká velký úklid.

ONLINE CHAT
Uvažujete prosím o posílení spojů linky č. 183 z Horních Měcholup - zast. Janovská, popřípadě prodloužení linky 175 až na Háje? Linka 183 má pravidelně v ranních hodinách zpoždění a jinou možnost se dostat k metru nemáme. Tudíž pak jezdí spoje přeplněné tak, že se na dalších zastávkách do autobusu už nikdo nevejde.(Martina)
Foto
Dobrý den. V rámci chystaných změn na podzim 2016 je řešeno posílení i této oblasti, konkrétně zastávky Janovská, kde vlivem masivní developerské výstavby dochází objektivně k přetěžování autobusů.
Dobrý den, v roce 2012 došlo k reorganizaci MHD v Praze. Jak se ukázalo, některé změny byly k horšímu a občané si stěžovali na zhoršenou dopravní obslužnost. Chtěla bych se zeptat, jestli bude při příští reorganizaci v září letošního roku brán zřetel na tyto stížnosti, mluvím konkrétně o lince 149 a přestupech v oblasti Strahova (není zde přechod pro chodce, nelze určit ze které stanice autobus pojede, nemluvě o přístřešku při nepřízni počasí). Tímto uspořádáním jsme my, obyvatelé oblasti stanice Spiritka, ztratili přímé spojení s centrem naší Městské části Prahy 5, s lékaři i s možnostmi nákupu a jsme nuceni denně takto nelogicky a zdlouhavě přestupovat. Děkuji za odpověď. (IJ) (Ilona Jirásková)
Foto
Dobrý den paní Jirásková. Při přípravě změn na podzim 2016 úzce komunikujeme s městskými částmi a snažíme se vyslyšet jejich přání a požadavky. V připravovaných návrzích změn je obsaženo i řešení dopravní obslužnosti oblasti Spiritka.
Dobrý den, autobus 165 jezdil i z Modřan do Radotína, nejspíše z důvodu nerentability byl zrušen. Nyní musím jezdit přes Smíchov vlakem, protože pokud bych se snažila přestupovat na Zbraslavi, autobus odjede, protože 165 bývá často zpožděná. Děkuji za odpověd. Renata P (Renata P.)
Foto
Dobrý den. Důvodem zkrácení linky byla její malá vytíženost a zároveň požadavek městské části Praha Zbraslav na posílení vazby do Modřan. Na Zbraslavském náměstí je návaznost mezi linkami 165 a 255. V případě většího zpoždění, není bohužel možné návaznost vždy garantovat.
Dobrý den. Měl bych dotaz ohledně plánování vedení linky 118 na Dejvickou. Proč mi poslední dobou přijde, že ROPID tuto změnu najednou bojkotuje? Nejdříve jí prosazoval v uvažovaných změnách s otevřením nového úseku metra A a prezentoval ji s oblibou, dokonce si získala i velký obdiv od cestujících, protože by to byla další expresní linka po 125 a najednou se o ní už neuvažuje? Je to celkem škoda, byl bych opravdu rád (a určitě by mne podpořili i další lidi), kdyby se tato změna zavedla! Také mne zaujalo plánování 138 na Kačerov a Nemocnici Krč. Za tuto změnu bych byl také rád, kdyby vyšla v platnost. Děkuji a hezký den.(Martin)
Foto
Dobrý den. Zavedení autobusové linky do Strahovského tunelu souvisí s vyhodnocováním provozu tunelového komplexu Blanka. Jak již s uvedenou skutečností silného zatížení Strahovského tunelu, tak i s požadavkem Prahy 6 na řešení autobusové dopravy na Vítězném náměstí zahrnujícím zklidnění celé oblasti. V rámci jednání a ve spolupráci s Prahou 4 připravujeme úpravy autobusových linek v této oblasti s plánovanou realizací na podzim 2016.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jaká je momentálně situace ohledně integrace Kladenska do PID. Je reálné, že se stihne do konce letošního roku? A bude její součástí také integrace kladenské MHD (vč. úprav jízdních řádů)? Děkuji. (František)
Foto
Dobrý den. Na integraci Kladenska intenzivně pracujeme. Počítáme i se začleněním kladenské MHD a to je ten důvod, proč integrace proběhne až v průběhu druhého čtvrtletí příštího roku. Je to z důvodu velkého rozsahu a komplexnosti této oblasti.
Dobrý den proč nejezdi tramvaje Kt8d5rn2p na více linkach??(Bob)
Foto
Dobrý den. Mám pro Vás potěšující zprávu. Dopravní podnik nakoupil a postupně rekonstruuje několik tramvají tohoto typu. Takže se s nimi budete určitě setkávat častěji. Důvodem jejich pořízení je jejich vhodnost pro nasazení během výluk, jelikož nepotřebují klasické obratiště (smyčku).
Dobrý den pane řediteli. Zajímá mne jestli je nezbytně nutné při změnách v MHD přečíslovávat linky a jaký to má přínos??? Jsem rodačka z Prahy ročník 1950 a ujišťuji Vás, že tyto úpravy bych přivítala s větším ohledem a respektem pro starší ročníky. (Jana Holubová)
Foto
Dobrý den paní Holubová. Při připravovaných změnách se vždy snažíme respektovat historické souvislosti a tradice v číslování linek MHD. Tento fakt zohledňujeme i pro chystané změny na podzim 2016.
Pane Tomčík, to Vy jste odpovědnéj zato jak jezdí autobusy v Praze u nás? Včera jsem šla aut. 183 z Horčičkové na Palmovku s přestupem na Spojovací a následně 109. To bylo utrpení, smrt by přišla dříve než by se někam autobus dostal, ten šel jak posr...cesta, která normálně trvá plácnu 15 minut trvala 45 minut, stále něco modernizujete, Praha je celá rozkopaná, cestovné drahé, řidiči nevychovaný, a ještě tohle? Jak k tomu přijdou lidi? Vy jistě máte 50.000 plat nebo i vyšší, ale my "běžný smrtelnici" my musíme jezdit dopravou, která nám nevyhovuje, v létě žádná klimatizace, smrad, zničené sedačky, co s tím vším míníte dělat vážený pane? Děkuji, důchodkyně Dubinová. (Dubinová)
Foto
Dobrý den paní Dubinová. Děkuji za Váš názor. Ale jsem přesvědčen, že pražská MHD patří k jedné z nejlepších v Evropě a zároveň jedné z nejlevnějších, např. rozsah slev pro seniory je ojedinělý. Nutno podotknout, že příjmy z jízdného činí pouze 22% nákladů na MHD. S nastupující stavební sezónou bohužel přibudou dopravní omezení a výluky, které mají negativní vliv i na provoz povrchové MHD ve městě. Zde bych ocenil řidiče MHD, kteří se s tím statečně musí dennodenně potýkat.
chtěla bych se zeptat na bývalou trať autobusu 154, který jel přes st. Gercenova na Skalku. Přestup z autobusu 125 a 183 na tramvaj na konečné Hostivařská je velmi nekomfortní a nebezpečný, zvlášť pro staré lidi, matky s dětmi ale i normálního občana, jinde se přestoupit nedá. K této situaci se též vyjadřoval Úřad pro Prahu 10. Děkuji.(Jana D)
Foto
Dobrý den. Pro cestu na Skalku můžete jet autobusem číslo 125 bez přestupu. Před pár lety jsme z důvodu snadnějšího přestupu mezi autobusy a tramvají přesunuli autobusovou zastávku co nejblíže k výstupní tramvajové zastávce. Uznávám, že přestup není nejkratší, ale je bezbariérový.
Plánuje se zavedení autobusu strahovským tunelem a mezi metrem Radlická a Dívčí hrady?(Jan Krupička)
Foto
Dobrý den pane Krupičko. Autobusové propojení Strahovským tunelem jsme důkladně prověřovali, ale v současné době toto propojení neplánujeme z důvodu silného provozu jak v tunelu, tak přilehlém okolí a z toho vyplývajících zpoždění a nepravidelností uvažované linky. O zavedení autobusové linky mezi metrem Radlická a Dívčí Hrady uvažujeme a jednáme o tom s městskou částí Praha 5.
Dobrý den, chci se zeptat, proč se mění jízdní řády (čas odjezdů) i během měsíce? Vždyť bylo normální, že byl školní a letní jízdní řád. Co se týče tras linek, tak to je opravdu džungle. To musí člověk nejprve naštudovat jízdní řád, než někam vyrazí. A i tak si není jistý, že dojede do místa bez problémů. Dříve když jsem někam jel mohl jsem se spolehnout i na lidi, že poradí. Dnes je to téměř nemožné, protože i místní starousedlíci mají chaos v tom, kam která linka jede a když chtějí poradit musí společně študovat ve vyvěšeném jízdním řádu. A co teprve cizinci? Dříve poradil každý dnes se snaží, ale je to opravdu problém. Proto se táži, proč se mění trasy, časy linek? Bylo opravdu nutné úplně změnit MHD? Vždyť to takto fungovalo léta a bez problémů. Asi jsem již starý a nechápu. A kdy budou konečně veškeré stanice metra mít výtahy? Jezdím často z Pražského povstání a musím o berlích zdolávat mnoho schodů. Děkuji za odpověď.(Koloušek)
Foto
Dobrý den pane Koloušku. V drtivé většině změn v MHD dochází z požadavku cestujících, potažmo městských částí. Dalším důvodem je stavební činnost a následné výluky, které bohužel neovlivníme. Zároveň Praha, jakožto živé město a měnící se dopravní systém Prahy generují požadavky na změnu v MHD. Na podzim 2016 chystáme na základě zadání Prahy celosíťovou změnu, která reaguje na požadavky městských částí a Prahy, která by měla systém Pražské integrované dopravy stabilizovat. Bezbariérový přístup do všech stanic metra je jednou z priorit města. Cílem je bezbariérové zpřístupnění všech stanic do roku 2025, ale nutno podotknout, že tyto projekty jsou velice nákladnou záležitostí. Zároveň v rámci celkové rekonstrukce přilehlého prostoru kolem stanice Pražského povstání se počítá i se zlepšením přístupu a přestupu na jednotlivé zastávky.
Dobrý den. Stále je plno řidičů, kteří během řízení kouří a velmi se jim nelíbí, když je někdo napomene, že toto prostě ne! Dokonce mi pověděl jeden řidič, že to prostě nevydrží, že musí kouřit. Trasa 381 Hodina a půl celkem, a řidič je takto závislý! A to má v rukou tolik životů. Z deseti si zapálí sedm řidičů. Je úplně s podivem, že zaměstnáváte závislé lidi, kteří ohrožují své zákazníky kouřem a potažmo nepozorností. Zápach v autobuse, kouř... Mně se chce vždy zvracet. No ano. Co má člověk dělat? Vystoupit někde na mezi? Bylo by pár slov k tomuto? Děkuji a mějte pěkný den.(Kateřina)
Foto
Dobrý den. Naši kontroloři tento nešvar bedlivě sledují a je za tento přestupek výrazný postih. S kouřením za jízdy s cestujícími se už setkáváme velice ojediněle. Zároveň pokutujeme i řidiče, kteří kouří v autobuse na konečné bez cestujících. Každou obdrženou stížnost řešíme s dopravcem. Budeme rádi, když nám konkrétní poznatky o daném přestupku zašlete.
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, zda a jak bude ROPID řešit (ne)návaznost nočních autobusových spojů o víkendech na zastávce přístaviště? Spousta lidí je zvyklá jezdit z centra na Novodvorskou tramvají a přestupují na Přístavišti. Tramvaj ale přijíždí na Přístaviště 1 minutu před odjezdem linky 501 směr Sídliště Lhotka. Mnohdy tramvaj přijede déle a cestujícím nezbývá než se vydat pěšky nebo hodinu počkat, protože autobusy jezdí jen 1x za hodinu.(Hoj)
Foto
Dobrý den. Děkujeme za podnět, nechám tuto záležitost prověřit.
Jak se osvědčila nová zastávka Kabešova na Praze 9? Nebyla nakonec zbytečná?(Michaela)
Foto
Dobrý den. S ohledem na masivní novou výstavbu v blízkém okolí, se daná zastávka velice osvědčila a zaznamenáváme na ni značné obraty cestujících.
Pane řediteli, jaké zpoždění spoje považujete za respektovavatelné a co už je na stížnost?(David)
Foto
Dobrý den. Standardní zpoždění je do 3 minut (179 sekund). S ohledem na silný provoz individuální automobilové dopravy se setkáváme bohužel i s větším zpožděním, které řidiči autobusu ovlivnit nemůžou. Máte-li dojem, že zpoždění je zaviněné řidičem, můžete se na nás obrátit a my následně podnět prošetříme.