V přízemí Aj Wej-weje vystřídala na míru připravená instalace německé umělkyně Katharina Grosse. „Radikálně redefinuje malbu a reaguje přímo na prostor Velké dvorany,“ představoval výstavu kurátor Adam Budak. Celá plocha ale není malována štětci, jak bývá u malířů zvykem. Katharina od 90. let pracuje výhradně s průmyslovými pistolemi.

Druhou významnou umělkyní, kterou Národní galerie představila, je Maria Lassnig, která před pár lety zemřela. Tato rakouská umělkyně se až do své smrti věnovala zejména zkoumání lidského těla a sebeprezentaci. V Česku si můžeme prohlédnout její širokou sbírku takto poprvé.

Video
Video se připravuje ...

Veletržní palác ovládly ženy: Katharina Grosse a Maria Lassnig. Eva Fornálová

Vždy, dokonce už zamlada, jsem usilovala o jisté zpřítomnění. Ve své tvorbě, která je imerzivním uměním rozechvívajícím nervová vlákna, překonávám závoj nepřítomnosti,“ můžete si přečíst nejrůznější vyřčená slova již zesnulé Marie Lassnig u jednotlivých obrazů a jejích fotografií.

První polovina roku bude v Národní galerii patřit právě těmto dvěma významným umělkyním. „Na podzim se pak v souvislosti s výročím založení Československa zaměříme na sbírky Národní galerie představené v nové koncepci od roku 1918 do současnosti,“ prozradil nakonec generální ředitel Jiří Fajt.

Malá ochutnávka z výstav:

Fotogalerie
31 fotografií